Dit is een vervolg op [Deel 2] en [Deel 1]
Pffffff. Zo. Ik heb het stof weer van deze rubriek afgeblazen. Maar we zijn er weer. En wát voor een pareltje van een laadpaal is dit ook weer mensen.
Goede vriend van de show Remy de Ruysscher was met zijn gezin vanuit Alicante (Spanje) vertrokken naar Nederland in zijn MG Luxury 64kWh auto.
Zoals een keurige EV rijder zich hoort te gedragen had hij zich voorbereid door in Barcelona een hotel te boeken nabij een snellaadpunt om zo een win-win te maken van de laadstop.Eenmaal in Barcelona bleek niet alleen het Novotel hotel maar vooral de snellader nogal tegen te vallen. Het gaat om dit prachtige exemplaar. een 60kW DC snellader van fabrikant Wallbox, modelletje 'Nova'. Deze lader wordt geëxploiteerd door de operator 'AMB Electrolineres'.
Nu heb ik even wat dingen nagevraagd bij een spaanse partner, en deze operator, AMB, blijkt een catelaanse aanbieder die in e-mobility land bekend staat om hun laderproblemen met software en partijen die voor hun deze software beheren.
Maar dit wist Remy natuurlijk niet. Je voelt hem misschien al aankomen, Remy heeft deze problemen ook ervaren.
Instructies
betekent letterlijk: Om toegang te krijgen tot deze oplaadservice moet u een geregistreerde gebruiker zijn.
'Com registrar-se' betekent 'Hoe te registreren:'
Laadpaal instructies (1) |
Aan de rechterkant staan de stappen vermeld. Hoewel niet duidelijk genummerd wordt bij het eerste pictogram bedoeld dat je de 'AMB Electrolineres' app moet downloaden. Bij het tweede pictogram staat: 'Ompliu el formulari de registre amb les dades personals', wat zoveel wil zeggen als 'Vul het registratieformulier in met uw persoonlijke gegevens.'
Onderaan de laadpaal zien we nog enkele pictogrammen met wat Spaanse tekst:
Laadpaal instructies (2) |
Het is trouwens best opvallend dat alle instructies alleen in het Spaans aangegeven zijn en niet in twee talen. Zelfs de Fransen doen dit beter. Maargoed, zonder alle instructies onderaan de laadpaal uitgebreid te vertalen komt het neer op dit korte stappenplannetje:
- 1) Start de AMB app
- 2) Selecteer laadpunt
- 3) Zodra het punt is geselecteerd, volg instructies op het scherm
- 4) Stop het laden via de app
- 5) Hang de stekker terug
Onrechtmatig?
Ze willen álles van hem weten, tot zelfs het kenteken van zijn auto en paspoort nummer aan toe. En dát is al de derde onrechtmatige actie. Gegevens vragen die niet nodig zijn voor het beoogde doel is vanuit meerdere wetten niet toegestaan zoals bijv. de AVG en GDPR. Maarja, zonder registratie wordt er niet geladen dus Remy vult alles met een typfoutje netjes in.
In de app
Als de app eenmaal aan de praat is wordt het laadpunt snel gevonden. Het goede nieuws; dit laadpunt blijkt nog altijd gratis te gebruiken. Het slechte nieuws, het laden blijft hangen tijdens het initialiseren van de laadsessie.
Wat nu? Remy is al zo ver gekomen, hij geeft niet zomaar op. Er staat een telefoonnummer op. Het nummer begint met 900, wat voor Spanjaarden gratis te bellen is. Je raadt het al, met een Nederlandse mobiele telefoon heb je gewoon dikke pech.
Dat is overigens een ordinaire Hollandse kostenkwestie want technisch werkt dat prima. De kosten van zo'n telefoontje komen bij internationale gratis nummer bij de Nederlandse provider te liggen en dat willen de Nederlandse telecomproviders niet betalen. Hoe goedbedoeld ook van deze CPO, een internationaal regulier telefoonnummer vermelden had hier veel leed kunnen besparen.
Een moment geduld aub |
Maargoed, ontopic weer. Hij besluit om dan maar vanuit het hotel te bellen met dit nummer. De telefoon gaat over, maar hij komt in een spaans keuzemenu terecht. Dit blijkt niet te werken in combinatie met het hotel-telefoontoestel.
De receptioniste van het hotel was behulpzaam en pakte haar eigen Spaanse mobieltje om het nummer te bellen en samen door het keuzemenu te gaan. Vervolgens belanden ze in een wachtmuziekje. De receptioniste zet haar telefoon op de luidsprekerstand en gaat andere klanten helpen.
Remy heeft 30 minuten naar een wachtmuziekje geluisterd alvorens de verbinding door AMB werd verbroken.
Conclusie
Uiteindelijk is er dus niets geladen en heeft Remy ook niemand van AMB kunnen vertellen over de beroerde werking van deze snellader.
Zo hoort het dus niet, lieve mensen. Er is nog heel veel werk te doen in E-mobility land. Tot die tijd zou het in elk geval helpen als alle CPO's gewoon via roaming zoveel mogelijk laadpassen zouden accepteren. Of het in dit geval had gewerkt betwijfel ik, maar het had in elk geval ontzettend veel tijd bespaard waarmee je met zo'n verplicht appje zit te klootviolen klooien.
Heb jij zo'n zelfde ervaring of wil je Remy gewoon even een aardig berichtje sturen? Je kunt hem hier mailen.
Tot de volgende bijzondere laadpaal!
Erger nog dan Spaans, de teksten zijn in het Catalaans!
BeantwoordenVerwijderen