Hoe werkt opladen in Schotland? Daar weet Mees inmiddels alles van. En jij nu ook als je deze gastblog hebt gelezen.
@Mees, hartelijk dank voor het delen van je verhaal!
--Maarten
Rondreis Schotland met een plug-in hybride – een ervaring “rijker”
Toen ik met mijn gezin eind
2022 besloot een rondreis in Schotland te plannen, was het laadnetwerk in
Schotland één van de eerste dingen die ik onderzocht. Ik reed destijds al
enkele jaren Tesla Model 3 LR, was hier al mee naar Zuid-Frankrijk geweest en
wist dat reizen met een auto met een dergelijke range in principe weinig
spanning met zich mee brengt. In Schotland bleken er enkele Superchargers te
zijn op strategisch gelegen locaties, maar Schotland bleek ook een uitgebreid
netwerk laadpalen te hebben, tot een max. laadsnelheid van 50 KW, genaamd
Chargeplace Scotland (CPS). Chargeplace Scotland is eigendom van de Schotse
overheid en biedt al sinds 2013 laadpalen aan in heel Schotland.
De eerste uitdaging bleek het verkrijgen van een laadpas, aangezien CPS niet aan roaming doet. Ze bieden overigens wel de mogelijkheid via webpay (met creditcard) te betalen, maar daar wilde ik niet op vertrouwen. Na enkele mislukte pogingen en tussenkomst van de helpdesk, bleken CPS kaarten alleen te krijgen indien gekoppeld aan een bankrekeningnummer uit het Verenigd Koninkrijk.
De oplossing van de helpdesk was om deze aan te maken via digitale bank Wise. Toen dit eenmaal gelukt was, ontving ik binnen enkele werkdagen een CPS pas. Nu kon er dus niets meer misgaan.
Omdat ik voorafgaande maand aan de vakantie van werkgever was veranderd, moest ik ook van auto veranderen.
Omdat ik op korte termijn een eenvoudige oplossing wilde, werd dit plug-in
hybride Lynk & Co. Enige opluchting bij mijn vrouw was er zeker wel, omdat
zij het toch wel spannend vond om volledig elektrisch naar Schotland te gaan.
Maar omdat ik de laadinfrastructuur in Schotland wilde testen, heb ik
besloten om de laadpas wel mee te nemen en waar mogelijk en praktisch te laden.
Dat scheelt uiteindelijk ook weer wat uitstoot en mogelijk ook kosten (hierover
later meer).
Laadpas niet
geactiveerd, webpay biedt uitkomst
Na mailcontact met de
helpdesk van CPS bleek de pas niet goed geactiveerd te zijn. Dit hebben ze
binnen twee werkdagen opgelost. In de tussentijd had ik nog tweemaal via webpay
geladen wat relatief soepel ging.
Vervolgens heb ik op alle
volgende laadpunten met de CPS pas kunnen laden, met uitzondering van één
laadpaal waar de pas geen verbinding mee kreeg. Ook hier dus weer webpay
gebruikt.
Beschikbaarheid
palen goed, onderhoud kan beter, laadsnelheid beperkt
Via https://chargeplacescotland.org/ zijn alle palen en de status ervan overigens goed
te vinden.
Veel laadpalen in
Schotland zijn van het type “Rapid”. Aan één paal zitten meestal drie
connectoren (CCS (50kW), CHAdeMO (50kW) en Type 2 (43kW)). Daarnaast zijn er
Standard (7kW) en Fast (22kW) laadpalen met Type 2 aansluitingen.
Verrassing bij
thuiskomst
Bij thuiskomst wilde ik de balans opmaken betreffende de laadkosten. Toen ik op de creditcardafrekening en in het CPS account keek, zag ik echter diverse vreemd hoge bedragen, waarbij de kosten per kWh gemiddeld, soms ver, boven 1 GBP lagen. Nadat ik hierover contact op had genomen met de helpdesk bleek dat ik regelmatig te lang op een laadlocatie had gestaan, waar ik zogenaamde Overstay tarieven moest betalen, soms een directe fee van 10 GBP, soms 1 GBP per minuut. De maximaal toegestane laadtijd was ongeveer 45 minuten bij de Rapid chargers of 4 uur bij Fast chargers.
Ik had wel iets gezien over Overstay in de app van CPS, maar ging er van uit (mijn fout) dat deze pas van kracht werden nadat de auto vol geladen was. Helaas bleek dit echter al in te gaan nadat de auto een bepaalde tijd verbonden was, ongeacht laadstatus. Omdat ik dus een plug-in hybride rijdt, duurde het laden wat langer en zijn we dus gaan lunchen of wandelen. Omdat er vaak geen andere laadpaal was dan een Rapid paal, of dit de enige was die functioneerde, ben ik hier tot drie keer toe flink in de fout gegaan, waardoor ik in totaal voor 58 GBP aan overstay fees heb betaald (één keer zelfs 28 GBP), terwijl ik maar voor 20 GBP aan kWh heb geladen.
Overigens, op nagenoeg alle locaties was er totaal
geen probleem met de beschikbaarheid van de laadpalen. Bijna overal waren er
meerdere plekken vrij. Daarmee is mijn keuze om de laadinfra in Schotland uit
te proberen op een duur grapje uitgelopen, maar ben ik wel een ervaring
“rijker”. Mijn poging om coulance aan te vragen bij CPS bleek geen optie, omdat
de diverse gemeentes (Councils) de tarieven bepalen en in de regelgeving ook
hebben staan dat er op geen enkele manier restitutie mogelijk is. Ik heb ze dus
maar geadviseerd de opbrengst te investeren in beter onderhoud en meer
beschikbaarheid van langzame laadpalen.
Conclusie
Als ik een volgende keer met een volledig elektrische auto naar Schotland op vakantie zou gaan, zou ik niet te veel afgelegen locaties opzoeken, aangezien de laadmogelijkheden daar echt zeer beperkt zijn en het onderhoud van de laadpalen op een vrij laag niveau staat. Maar over het geheel genomen, kun je prima een elektrische rondreis in Schotland doen, mits je rekening houdt met langzamere laadsnelheden (50kW) en je goed oplet op de Overstay fees, die weliswaar goed in de app aangegeven staan, maar waarvan de uitvoering simpelweg anders is dan ik verwacht had.
De Rapid chargers zijn echt alleen bedoeld voor een simpele top-up (dus bv. van 20 naar 60%). Tesla rijders kunnen sneller laden bij één van de 11 supercharger-locaties. Hiervan zijn er 2 beschikbaar voor niet-Tesla’s (Aviemore en Dundee) dus rijders van volledig elektrische auto’s kunnen ook daar terecht om met 150kW te laden. Rondom Glasgow en Edinburgh zijn ook andere netwerken actief met mogelijkheden tot snelladen (150kW) en waarschijnlijk roaming met de Nederlandse laadpas. Dit heb ik echter niet uitgeprobeerd.
Mees van der Wiel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten