5 september was een prachtige dag om erop uit te gaan. Een aangezien ik een afspraak in Amsterdam had kwam ik toevallig door 'Ubitricity' gebied, oftwel het laadpalen gebied van MRA-E, waar Ubitricity nu laadpalen plaatst en/of overneemt van Pitpoint / Total.
Wie is Ubitricity?
Misschien heb je nog nooit van Ubitricity gehoord. Dat kan kloppen, ze zijn namelijk niet de allergrootste CPO. Ze exploiteren ongeveer 7000 laadpunten in Europa en zijn vooral bekend van hun Engelse laadnetwerk waar ze ooit begonnen zijn met lantaarnpalen ombouwen naar hybride lantaarn/laadpalen.
Begin 2021 is Ubitricity overgenomen door Shell. Misschien moet je even aan de naam wennen, maar als niets meer werkt kun je je bedrijf altijd nog iets wereldvreemds als X of Odido noemen. En daar zullen we ook aan gaan wennen dus dit gaat ook wel lukken.
In de app van Shell Recharge wordt het laadpunt als enige als Ubitricity aangeduid, in andere apps komt het laadpunt vaak in zijn geheel niet voor (!) of je vindt hem terug als 'Greenflux' 'Totalenergies' of 'ubitricity Gesellschaft für verteilte Energiesysteme mbH.' Kortom hier is nog werk te doen.
Verder zijn de reeds bekende PP00xxxx ID's erop aanwezig die we natuurlijk nog kenden van Pitpoint. Het lijkt erop dat deze ID's dus worden hergebruikt.
Instructies
De instructies zijn heel helder en bieden vier mogelijkheden.
Optie 1 omschrijft er twee: laden met een laadpas of laad-app.
Optie 2 omschrijft er ook twee: laden met QR-Code of laden met een NFC-Tag (ad-hoc laden).
NFC uitproberen
update: 07-09-23 13:16
Het blijkt niet om een NFC betaalterminal te gaan maar om een passieve NFC chip. Deze chip kan je scannen met je mobiel en brengt je naar dezelfde betaalpagina als de QR code doet.
Tijdens onderstaande test ging ik er echter vanuit dat er een NFC betaalterminal in de laadpaal aanwezig was, dit blijkt niet het geval.
De NFC lezer zit direct onder de socket. Je kunt de reader zelfs een beetje zien, het is namelijk niet helemaal vlak onder de sticker die eroverheen geplakt zit.
Ik probeer mijn Triodos bankpas, maar er gebeurt helaas niets. Daarna probeer ik wat creditcards en andere bankpassen maar ook hier geen enkele reactie van de laadpaal. Als laatste probeer ik met mijn telefoon nog een paar betaalpassen via Apple Pay, waaronder N26 en Revolut. Helemaal niets wordt geaccepteerd.
Het wordt als optie duidelijk vermeld maar de NFC reader lijkt niet te werken. Omdat dit natuurlijk een uitzondering kan zijn ben ik voor de zekerheid nog naar een andere Ubitricity laadpaal gereden en ook hier reageerde de NFC lezer nergens op. Een gemiste kans!
Het laden via de QR code is daarintegen op een nette manier ingericht, je mág je details achterlaten voor een kassabon maar dit hoeft niet. Je kunt dus ook anoniem met een debit/credit kaart de betaling voldoen, zoals dit ook staat in de Europese wet- en regelgeving.
Toch maar de vertrouwde laadpas
Met dit scenario had ik eigenlijk geen rekening gehouden maar ik besluit toch de laadpas maar te gebruiken. Aan mijn sleutelbos hing toevallig nog een laaddruppel van Maingau. Handig, want daarmee kan ik mijn gespaarde &charge kilometers opmaken voor dit soort tests.
Na het aanbieden van de Maingau laadpas bij de RFID reader wordt deze direct geaccepteerd en het laden begint. Ik krijg keurig 11.0 kW aan vermogen geleverd.
Starttarief met andere laadpassen
Wat opvallend is, is dat de eigen tarieven voor dit laadpunt overal €0,51/kWh bedragen, echter bij verschillende roaming partners wordt er ook nog een starttarief van €0,60 per keer in rekening gebracht. Idealiter wordt dit tarief [voor alle laadpassen dit hun tarieven op de operator baseren] nog gelijk getrokken
Via &Charge moet ik 11km (€0,88) voor 1,5kWh aftikken dus dat is €0,59 per kWh. Dat valt eigenlijk nog wel mee want volgens Maingau is het AC tarief in Nederland nu €0,69/kWh.
Conclusie
Betaald met 11 &charge km's |
De instructies zijn helder en concreet en de paslezers zijn goed vindbaar.
Wat jammer blijft is dat ondanks deze duidelijke instructies de NFC kaartlezer niet lijkt te functioneren. Misschien moet dat nog worden ingericht. Omdat dit nu wel tegenstrijdig is met de instructie op de laadpaal is het te hopen dat deze situatie niet te lang blijft duren.
Vooralsnog blijft het advies om als EV rijder altijd een goede laadpas mee te nemen.
Een ander verbeterpunt is de vindbaarheid. In veel e-mobility apps komen deze laadpalen helemaal niet voor, hierdoor is het voor EV rijders lastig om deze laadpalen te vinden.
✔ Duidelijke instructies
✔ 11.0 kW
✔ Alle laadpassen
✔ Ad-hoc laden met en zonder registratie
❌ NFC terminal uitgeschakeld
❌ Matige vindbaarheid in overige apps
❌ Dummy content (Lorem Ipsum) op de mobiele laadpagina
Geen opmerkingen:
Een reactie posten