maandag 10 april 2023

&Charge Challenge [Deel 6]

 Vervolg van [Deel 5]

The day after

Stroomtarief 10 April 2023
Vandaag is de stroomprijs vanaf 11:00 negatief bij de dynamische aanbieders. Dat komt goed uit, want toen we gisterenavond laat aankwamen zat er nog maar 3% stroom in de auto. 

Ik heb de auto daarom om 11:00 maar even aan de laadpaal gehangen.

Hoewel we eigenlijk een hotel ingepland hadden verliep de reis zó voorspoedig dat we gaandeweg de dag erachter kwamen dat we best in één keer door konden rijden. 

Overwegingen

Tijd om de balans op te maken. Hoe is deze challenge gegaan, wat voor invloed heeft &Charge op mijn reis gehad en hoe heb ik de &Charge app zo handig mogelijk in kunnen zetten?

Voor de reis begon had ik 1457km &Charge 'saldo'.  Omdat we een Ionity Premium abonnement via Hyundai hebben vond ik het zonde om de kilometers op de maken aan relatief 'dure' kiloWattuurtjes van 70 cent als je ze ook voor 29 cent kan afrekenen. 

Om dit saldo zo efficient mogelijk te benutten wilde ik daarom zoveel mogelijk kilometers gebruiken via ChargeMyHyundai. 

Omdat &Charge dit nog niet automatisch kan (zoals bij Maingau) moest ik hiervoor werken met vouchers. Er zijn vouchers van €4,- Hyundai tegoed die je kan kopen voor 50km, en €20,- tegoed voor 250km.  Om te testen hoe dit werkte had ik een €4,- voucher van 50km aangeschaft en daarna nog eentje van €20,- voor 250km. 

De praktijk

Op de heenweg hebben we drie keer geladen bij Ionity. De eerste keer bij Ionity Seclin, net over de grens vanaf België gezien. Hier hebben we ruim 60kWh geladen voor €17,60. Deze €17,60 is volledig met &Charge kilometers betaald via de 'test' voucher van 50km (-€4,-) en daarna nog -€13,60 van een 250km voucher (€20) die ik had aangeschaft. 

De tweede laadstop bij Ionity Longvilliers hebben we bijna 58 kWh geladen voor €16,68. Van deze €16,68 is de nog overgebleven €6,40 van de €20,- voucher van de vorige keer afgegaan en omdat er geen nieuwe vouchers meer klaarstonden moest ik de rest zelf afrekenen. (€10,18). 

Dit had ik echter pas in de gaten tijdens laadstop nummer drie, vlakbij onze bestemming (Tours) bij Ionity Monnaie. Hier heb ik 45,42kWh geladen voor €13,18. Tijdens het laden bedacht ik me dat de aangeschafte vouchers op waren en kocht ik een nieuwe. Je weet nooit, misschien was ik nog net op tijd. Maar helaas, vouchers aanschaffen tijdens het laden is te laat, je moet het voucher hebben aangeschaft vóórdat je laadsessie begint. 

Resultaat; €13,18 zelf af te rekenen. 



Doordat ik dus niet op zat te letten is van alle stroom geladen op de heenreis (164 kWh) dus €24,- met &Charge kilometers voldaan en €23,27 door mijzelf.  Dat moest op de terugweg toch beter kunnen. 

&Charge statistieken
Daarom heb ik direct voor de zekerheid nóg twee €20,- vouchers van 250km aangeschaft waardoor er voor de terugweg drie ongebruikte €20,- vouchers klaarstonden bij ChargeMyHyundai. Dat zou toch voldoende moeten zijn.

En inderdaad, op de terugweg zijn beide laadsessies volledig met &Charge kilometers voldaan. Samen €34,31 voor 428km. Er staat nu nog €25,69 aan vouchers klaar voor een volgende rit. Gelukkig is dat tegoed 3 jaar geldig. 

Verder heb ik via de Challenges nog 68 km ontvangen. In ruil daarvoor kan iemand in Tours nu gemakkelijk een laadpaal daar vinden, én weet iedereen die &Charge gebruikt dat een aantal laders bij de Ionity stations die wij bezocht hebben het prima doen en in goede staat zijn.


Conclusie

Als ik op de heenweg niet zo had geklungeld dan waren laadsessie twee en drie ook volledig met vouchers betaald. Hierdoor krijg ik nu een factuur van €23,46. Aan de andere kant staat er nog €25,69 aan Hyundai vouchers klaar dus per saldo kun je zeggen dat alle laadsessies onderweg volledig met &charge kilometers betaald zijn (1050km). 

Daar moet wel bij worden vermeld dat dit wel mede door het gunstige tarief van Ionity Premium mogelijk was, de abonnementskosten van €13,-/mnd zijn in deze berekening niet meegenomen aangezien we dit abonnement al hadden. Zonder dit abonnement had deze reis minstens 2400 &Charge kilometers gekost en had ik dus tekort gehad. 

Bedankt allemaal voor het lezen en volgen, en uiteraard wil ik &Charge bedanken voor het sponsoren van deze reis. Voor alle details kun je deze trip nog herbeleven via Polarsteps:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten