zaterdag 30 januari 2021

De EnBW laadpas. Lastig te krijgen maar €700 per jaar goedkoper



Iedereen weet dat laden langs de snelweg duurder is dan laden in de stad. Ongeveer 2x zo duur. Voor een lading van 20kWh betaal je in de stad ongeveer 7 euro, langs de snelweg een euro of 13.

Maar gelukkig voor ons komt er eens in de zoveel tijd een laadpas aanbieder met een fantastisch scherp aanbod, wat het laden langs de snelweg ineens flink goedkoper maakt dan laden in de stad. 

Fastned maakte maandag bekend dat ook de laadpas van EnBW wordt geaccepteerd. Wat is dat eigenlijk voor laadpas en is die voor Nederlanders ook gunstig? Ik neem je mee in een deep-dive over dit magische stukje plastic. 

Historie van goedkoop snelladen

Begin 2018 begon dat met de laadpas van EntegaOnbeperkt laden voor €25,- per maand, ook bij Fastned. In Maart 2018 volgde de introductie van Maingau die de laadpassen wereld opschudde voor 5 cent per minuut (gemiddeld €0,06/kWh), en in Januari 2019 deed Telekom daar nog een schepje overheen door zelfs voor €0,02/min (gem. €0,02/kWh) een Fastned laadsessie aan te bieden.

Those were the days
Voor dezelfde laadsessie was men ineens €0,40 kwijt in plaats van €13,-. En het mooie is, men steunde Fastned er ook nog mee, want het verschil in kosten wordt betaald vanuit marketing budgetten van de laadpas exploitanten. Het laden met een budget laadpas kost Fastned zelf dus geen geld en helpt ze zelfs hun business rendabeler te maken.

Je kunt dus wel stellen dat 2018 en 2019 fantastische jaren waren voor de budget-bewuste EV rijder, er waren veel mensen die omreden of lange ritten gingen plannen om voor minder dan 2 kwartjes hun auto bij Fastned helemaal vol te laden. Ik denk dat er in die periode van begin 2019 nog nooit zoveel verre-familie bezoekjes zijn gepland die men met behulp van deze goeie laadpassen praktisch voor niets kon financieren.

Terug naar 2021

Na een tijdje werd natuurlijk duidelijk dat dit prijsmodel niet houdbaar is. Hoewel Maingau nog steeds bestaat en een concurrerende prijs kent, betaal je nu €0,48/kWh bij Fastned in plaats van €0,06/kWh.

Entega is gestopt met hun flatrate aanbieding en hun laadpas heeft nu het reguliere Fastned tarief van €0,59/kWh en de laadpas van Telekom is na de overname door Alpiq zelfs volledig opgeheven

Natuurlijk, Fastned biedt een abonnement aan voor €12,- per maand betaal je daar ook €0,35/kWh. Hoewel dit best een aantrekkelijk tarief voor snelladen is, zal je moeten uitrekenen hoe vaak je bij Fastned komt en of dit voor jou wel of niet interessant is. 

Kom je bijvoorbeeld 4x per maand bij Fastned en snellaad je daar 50kWh dan kost dit zonder abonnement €118,- en mét abbonement €82,-. Dat is een serieuze besparing van €36,- per maand, máár hiervoor moet je dus wel altijd naar Fastned. 

Met de Maingau laadpas bespaar je in deze situatie €22,- /maand, echter kun je dan ook bij andere snelladers terecht.  Het antwoord op de vraag of dit verschil van €14, per maand het gemak teniet doet zal voor iedereen weer anders zijn. 


New kid on the block: EnBW


Vanaf 25 januari wordt de laadpas van Energie bedrijf Baten-Wuttenberg (EnBW) ook bij Fastned geaccepteerd en EnBW heeft een interessante tariefstructuur.  Met deze laadpas betaal je voor CCS en ChaDeMo (DC) snelladen bij Fastned  €0,49/kWh. Dit  standaard tarief ligt 1 cent per kWh hoger dan Maingau dus dat alléén is op zichzelf niet echt een game-changer.

Voor €5,- per maand (net als bij Fastned ook maandelijks opzegbaar) verlagen zij hun reguliere tarieven met 10 cent per kWh. Dit noemen zij het 'Frequent Charger' abonnement.  Dit abbonement is bij Fastned in de meeste gevallen ongeveer net zo duur als een abonnement bij Fastned zelf. 


Wat is er dan zo bijzonder aan? 

Het verschil tussen het Fastned en het EnBW abonnement is dat met het EnBW abonnement je ook bij andere snellaadnetwerken én in je eigen straat terecht kan. Een Fastned abonnement levert je alleen voordeel op bij Fastned zelf. EnBW geeft voordeel op alle laadpalen waar de pas geaccepteerd wordt. 

Op ongeveer 80% van de Nederlandse laadpalen (zo'n beetje alles behalve Vattenfall) laadt je met dit abonnement in je eigen straat voor  €0,29/kWh, wat in de praktijk dus al snel 6 tot 8 cent per kWh scheelt voor je reguliere laadsessies. 


Rekenvoorbeeld regulier

Een pre-corona rekenvoorbeeld met een willekeurige Nederlandse laadpas:

Je rijdt 30.000km per jaar. 25.000km laadt je in de straat (AC) bij een Allego laadpaal en 5.000km bij verschillende snelladers, 3000km bij de snelladers van Fastned en 2000km bij de snelladers van Allego.

Met 1kWh kan je ongeveer 5km afleggen.  Het reguliere Allego tarief is €0,38/kWh, het reguliere Fastned tarief is €0,59/kWh. het snellaad-tarief bij Allego is €0,69/kWh. 

Dan het sommetje voor je jaargebruik:


5000 x €0,38 = €1900,-   +

600  x €0,59 =  €354,-   +

400  x €0,69 =  €276,-   = 

                       €2530,-

Per jaar rijdt je deze 30.000 kilometer dus voor €2530,-  

Een Fastned abonnement bij deze usecase bespaart je €144,- (600x€0,24) op de laadkosten, maar kost je €143,88 (12x11,99) aan abonnementskosten en levert dus slechts 12 cent voordeel per jaar op.


Rekenvoorbeeld EnBW:


Je rijdt 30.000km per jaar. 25.000km laadt je in de straat (AC) bij een Allego laadpaal en 5.000km bij verschillende snelladers, 3000km bij de snelladers van Fastned en 2000km bij de snelladers van Allego.

Met 1kWh kan je ongeveer 5km afleggen.  Het Allego tarief is €0,29/kWh, het Fastned tarief is €0,39/kWh. het snellaad-tarief bij Allego is €0,39/kWh. 

Dan het sommetje: 

5000 x €0,29 = €1450,- + 

600  x €0,39 = € 234,- + 

400  x €0,39 = € 156,- = 

                     €1840,-

Per jaar rijdt je deze 30.000 kilometer ineens voor €1840,- ! 

Een besparing van maarliefst €690,- per jaar.  Aantrekkelijk, toch? 


Hoe kom je aan deze pas?

Als je als Nederlander deze laadpas wil bemachtigen moet je geluk hebben of slim zijn. Hoewel EnBW een tijd lang de passen naar Nederlandse adressen verstuurde, communiceren ze nu steevast naar alle aanvragers uit Nederland dat Nederlanders geen klant kunnen worden. Met verschillende workarounds is hier wel omheen te werken, maar het makkelijkste is toch als je iemand in Duitsland kent die de pas voor jou aanvraagt. Is die persoon ook nog lid van de Duitse ANWB, de ADAC, dan vervallen zelfs de maandelijkse abonnementskosten van €5,- waarmee de besparing oploopt tot €750,- op jaarbasis.

Blablabla, pech gehad

Kan dat niet wat eenvoudiger?

Hoewel ik namens Laadpastop10 al diverse keren heb aangedrongen op ondersteuning van klanten in Nederland komt er vanuit EnBW geen concreet antwoord óf en wanneer de pas ook in Nederland leverbaar wordt.

Wat kan je concreet doen?

Als er vanuit Nederland veel vragen en/of klachten bij EnBW binnen komen over de verkrijgbaarheid van hun laadpas veranderen ze mogelijk van gedachten. Mijn advies is daarom om de pas tegen beter weten in proberen aan te vragen, en te mailen/bellen met EnBW dat jij die pas écht wil hebben. Bijvoorbeeld via dit vragenformulier.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een Duitse laadpas aanbieder zich na alle Nederlandse aandacht bedenkt en van strategie wijzigt. Een betalende klant is een betalende klant tenslotte. 

Als er nieuws is, zorg dan dat je op de hoogte bent. Schrijf je in op de nieuwsbrief van Laadpastop10, volg ons en/of mij op Twitter, en luister elke vrijdagmiddag om 14:00 naar de EV show met mij en Marina van Helvoort (Nationale EV-Helpdesk) op het nieuwe social media platform Clubhouse. Dan mis je niets!

Goed weekend!






6 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb deze pas ook fysiek binnen. Wat ik gedaan heb is het volgende: gekozen voor het abonnement van 5 euro per maand, want dat haal ik er sowieso uit. Dan krijg je een voucher code die je kan inwisselen voor een gratis laadpas. Let op, bij je adresgegevens heb ik het volgende ingevuld: land Germany, de postcode zonder letters, maar wel met een 0 ervoor (dus 5 cijfers) en achter de plaatsnaam heb ik Nederland gezet. En toen kwam het pasje binnen. Aangevraagd 27/12, is verstuurd 20/01 en binnen op 24/01. In tussen wel geladen met de app, werkt ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Let wel op dat EnBW een boetetarief (blockiergebühr) hanteert van € 0,10 per minuut na 4 uur laden, met een maximum van € 12 per laadsessie. Als je dan je auto regelmatig een nachtje aan de AC laadpaal in je straat laat staan kan die goedkopere laadpas snel een teleurstelling worden.
    Hetzelfde geldt trouwens voor Maingau die ook een 'Standzeitzuschlag' hanteert van € 0,10 per minuut na 4 uur AC laden of 1 uur DC laden. En dit is zonder limiet dus dat kan flink doortellen, zoals sommige EV-rijders al ontdekt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben daarvan op de hoogte van de boete, ‘gelukkig’ heb ik een auto met kleine accu (17 kw). Na een dag werken van totaal 70 km is de auto na zo,n 3-3,5 uur weer vol.

      Verwijderen
  4. ''Je rijdt 30.000km per jaar. 25.000km laadt je in de straat (AC) bij een Allego laadpaal''. Zou Allego inruilen voor een AgriSnellaad paal. Allego is meestal buiten werking ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ENBW met 6,- viellader abbo gebruikt voor een rit naar oostenrijk.... dat ging goed (zonder pas, maar met de app). Na aankomst in oostenrijk echter op de 1e werkdag na de reis een mailtje van ENBW dat ik als Nederlander geen gebruik ervan kan maken, en dat mijn account geblokkeerd is.
    Eens zien of ik nog bij de factuur kan, en of er nog geincasseerd gaat worden.... Voor de terugreis nu maar maingau gebruiken, iets duurder, maar die doen blijkbaar niet moeilijk over nederlanders.

    BeantwoordenVerwijderen