zondag 27 december 2020

Vattenfall lost laadkabel-diefstal probleem op

Afgelopen week stond overal te lezen dat Tesla laadkabels 'massaal' gestolen worden. 
Alle media schreven erover:


Tussen 20 november en 4 december waren er 21 aangiftes uit Amsterdam-Zuid bij de Politie binnengekomen, ontdekte het Algemeen Dagblad. Zij begonnen er 22 december over te berichten, en in dit bericht werd er gewaarschuwd voor de diefstal, wat natuurlijk een mooi gebaar is. Helaas werden er een paar problemen door elkaar heen gegooid en nauwelijks onderbouwde stellingen als waarheid opgeschreven.

Zo wordt bijvoorbeeld een voorbeeld aangehaald van een diefstal van kabels die in de kofferbak lagen, wat een heel ander probleem is. Verderop wordt in één zin de beveiliging van de lockpin als waardeloos geclassificeerd. Zonder feitelijke onderbouwing beweert het AD: 

"Die beveiliging blijkt zo lek als een mandje. Een handige lockpicker heeft de borging binnen enkele seconden los. En een minder handige dief weet met grof geweld de stekker ook wel los krijgen."

Verder schrijft het AD dat de Politie gezegd zou hebben dat de kwestie landelijk speelt. Volgens Tweakers.net kan de politie dat helemaal niet vaststellen, zij schrijven: "Hoeveel laadkabels er landelijk zijn gestolen, is niet duidelijk".



Oorzaak


Hoe dan ook, álle media hebben het bericht van AD integraal overgenomen, en behalve Tweakers heeft niemand er wat meer tijd en moeite in gestoken om eens te kijken wat hier nu precies aan de hand is, en belangrijker nog, hoe dit probleem kan worden voorkomen of opgelost. 

De oorzaak zit namelijk niet in de beveiliging, de diefstal gebeurt niet met lockpicking en ook niet met grof geweld. Het zijn gelegenheidsdieven die losgekoppelde kabels meenemen. 

Op het forum van Tweakers.net, Gathering of Tweakers genaamd, wordt er over van alles gediscussieerd. Zo is er 'Het grote Tesla Model 3 Topic' waar alles m.b.t. deze auto wordt besproken. In het topic ontstond hier natuurlijk meteen discussie over. Normaalgesproken wordt een laadkabel tijdens het laden aan twee zijden vergrendeld. Aan de laadpaal-kant én aan de auto-kant. De twee ham-vragen:


Waarom lijken alleen Tesla bestuurders hier last van te hebben?


Waarom komen de aangiftes vrijwel allemaal uit Amsterdam? 

Achtergrond


Hiervoor is het belangrijk wat achtergrond informatie te weten over het vergrendelen van een laadkabel. Zodra de laadkabel aan de auto-kant wordt ontgrendeld, gebeuren er twee dingen: 

1) Het laden stopt
2) De laadkabel kan aan de auto zijde uit de socket getrokken worden. 

Afhankelijk van hoe de software van de laadpaal is ingesteld ontgrendelt de de laadkabel óók aan laadpaal zijde. Bij het overgrote deel van de Nederlandse laadpalen (~80%) blijft de kabel aan de paalzijde vergrendeld.

Dit betekent dat als je de kabel zelf ontgrendelt (d.m.v. een knop in de auto), dat de kabel nog steeds vast blijft zitten aan de laadpaal en deze alléén met grof geweld is mee te nemen. De laadkabel beschadigt daarbij vaak onherstelbaar en daarom is deze optie voor criminelen niet interessant en ook niet voor de hand liggend. 

De laadkabel wordt pas aan de laadpaal ontgrendeld als dezelfde laadpas voor de paal wordt gehouden waar de laadsessie mee gestart is. Vervolgens wordt de laadsessie gestopt en de laadkabel wordt aan de laadpaal vrijgegeven en is deze op normale wijze eruit te halen.

Vattenfall


Het gebied waar de aangiftes vandaan kwamen, -Amsterdam-Zuid- staat echter helemaal vol met laadpalen van Vattenfall. Vattenfall had als één van de weinige Nederlandse laadpaal exploitanten de instelling op hun laadpalen zo staan dat deze automatisch ontgrendelt zodra de laadkabel aan de auto-zijde ontgrendeld wordt. 

Hoe deze instelling is ingesteld mogen exploitanten zelf beslissen. In de meeste aanbestedingen worden hier geen eisen aan gesteld. Het instellen van auto-unlock is wat gebruikersvriendelijker en zorgt voor minder problemen bij beginners, zoals mensen die deel-auto's gebruiken en nog niet bekend zijn met het fenomeen dat de laadkabel tijdens het laden aan twee zijden op slot gaat. 

Het ontgrendelen van de laadkabel aan de auto zijde is normaalgesproken tenslotte een handeling die je als bestuurder bewust uitvoert; bijvoorbeeld als je vertrekt. Dan is het handig als de ontgrendeling direct aan beide zijden van de kabel gebeurt.

Tesla


Tweaker 'Terranca' zat de Tesla handleiding door te nemen en ontdekte dat de laadkabel aan Tesla zijde uit voorzorg wordt ontgrendeld zodra de buitentemperatuur 5 graden celcius of lager bereikt.

Als dit automatische ontgrendelen door Tesla gebeurt in combinatie met een laadpaal die vervolgens ook automatisch ontgrendelt dan hangt de kabel plots aan beide zijden ontgrendeld. (!) En zie daar de daadwerkelijke oorzaak van dit probleem, een laadkabel die aan beide zijden ontgrendeld is kun je zonder geweld, lawaai of beschadigingen eenvoudig loskoppelen en geheel intact meenemen. 

Tesla + Vattenfall = Dubbel ontgrendeld = Loshangende kabel


Omdat Vattenfall voornamelijk laadpalen in de omgeving van Amsterdam, Brabant en Limburg exploiteert kan het probleem technisch gezien nauwelijks in de andere delen van Nederland plaats hebben gevonden. Vrijwel alle andere laadpaal-exploitanten vergrendelen de laadkabel aan de laadpaal-zijde en dan is de kabel dus niet zomaar mee te nemen.

Vanuit LaadpasTop10 heb ik vorige week contact gezocht met Vattenfall om te kijken of deze instelling kon worden gewijzigd. Hoewel het probleem veroorzaakt wordt door Tesla, is een laadkabel die vastzit aan de laadpaal toch een stuk lastiger te stelen dan eentje die volledig los hangt.

Binnen Vattenfall was hier ook al discussie over ontstaan. Na enige tijd waren ze overtuigd dat het aanpassen van deze instelling toch veel diefstallen kon voorkomen en op kerstavond hebben zij de betreffende instelling aangepast. Ze hebben zelfs twee instructiefilmpjes ter beschikking gesteld met een test waarbij ze de kabel aan de autozijde ontgrendelen, en de kabel dan toch wordt vastgehouden door de laadpaal. 

Wat mij betreft dus hulde en groot applaus voor Vattenfall en de relatief snelle aanpassing van hun systemen naar aanleiding van dit vervelende nieuws en het vlot inspelen op de realiteit op straat. Dit kerstcadeau zullen veel Tesla bestuurders waarderen. 

Dit zijn de betreffende instructie/test filmpjes:

Vattenfall laadpaal met Alfen hardware


Vattenfall laadpaal met EV-box hardware


Het probleem zal daarmee grotendeels opgelost zijn. De gelegenheids-dieven wordt het in elk geval een stuk lastiger gemaakt. 

Ik hoop dat dit bericht ook net zo vaak in de media gedeeld wordt om de EV rijders in Amsterdam gerust te stellen. Een mooi gebaar zo tijdens de feestdagen, toch?

-- Maarten Hachmang

12 opmerkingen:

  1. Strakke actie Maarten.
    Waar ik woon merk ik dat het Allego paaltje in mijn buurt ook unlocked zodra ik mijn Tesla chargepoort unlock via de app. Dus waarschijnlijk heeft Tesla met Allego laadpalen hetzelfde probleem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Paul, echter daarvoor moet wat meer onderzoek gebeuren. De instelling kan per laadpunt anders zijn, het is best gevaarlijk om op basis van één ervaring voor alle Tesla's met alle Allego laadpalen dit als 'waarschijnlijk' te veronderstellen. Misschien kan je het in een paar provincies testen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt helemaal gelijk. De enige conclusie die ik op dit moment kan trekken is dat het paaltje in mijn omgeving unlocked als mijn auto de kabel ook unlocked.
    Ik kom alleen niet ver op dit moment, en met het huidige weer ben ik niet zo stoer dat ik een hoofdsteden tocht ga maken. Was trouwens erg leuk om te volgen.
    Wellicht dat andere lezers dit gedrag ook kunnen testen/uitproberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helaas, 27-12 om 15:30 is de laadkabel ontkoppeld van een laadpaal van Vattenfall. Mijn auto (model 3) was dus ook ontgrendeld. Geen schade dus wss zonder geweld verwijderd. Dit was in Westerpark (Amsterdam).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Andy, even melden bij Vattenfall, misschien is de software update nog niet op elke laadpaal goed aangekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met Allego gaat het om de "nieuwe" ecotap palen. Hier heb ik Allego al eerder op attent gemaakt, omdat ik dit probleem al zag aankomen. Eerst werd hier op gereageerd dat er bewust voor gekozen is om de laadpaal te laten ontgrendelen als de auto ontkoppeld wordt. Dit zou minder ingrepen van de klantenservice met vastzittende kabels opleveren. Vandaag bij een ecotap paal in Zwolle geladen. Na het ontkoppelen van de auto moest ik in tegenstelling tot voorgaande keren de pas aanbieden om de kabel van de laadpaal los te maken. Lijkt dus toch dat ze het veranderd hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ok, ik ga (zodra ik een nieuwe kabel heb) weer even kijken. De mevrouw van Vattenfall die ik sprak was niet bekend met dit fenomeen en gaf aan ook niets van deze update te weten. Ze had het ook nagevraagd, maar niets...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een Pitpoint paal (via MRE) staan die gewoon ontgrendeld als je het laden stopt aan de tesla zijde. Is recent niet anders geworden, kijk binnenkort even bij andere MRE palen. Het is dus idd niet alleen bij Vattenfall aan de orde.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Paul, ik neem aan dat je dit even gemeld hebt bij Pitpoint/Total?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De ecotap/engie laadpalen hier in de buurt doen dat nog steeds, als de stekker uit de auto haalt dat de laadpaal hem ook ontgrendeld.

    En gisteren was ik bij een laadpunt van The New Motion en die deed dat ook en dat was wel erg prettig want de kaartlezer deed het niet dus had ik de laadsessie met een app gestart, maar de app zag geen actieve sessie meer.

    Overigens erg handig voor voertuigen die nog een type 1/J1772 aansluiting hebben, die stekkers kan je namelijk altijd loshalen aan de voertuig zijde. Dat die kabels nog niet massaal gejat zijn is eigenlijk wel verbazingwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn Type1-stekker van de Nissan Leaf vergrendelt wel gewoon, hoor. Ik kan met een knopje kiezen voor ontgrendeld laten, vergendeld laten of ontgrendelen indien het laden is gestopt. Op de afstandsbediening kan ik hem ook voor 30 sec. ongrendelen. Ook is een Type1-stekker met een gewoon hangslot op slot te zetten. (Slot gaat dan door de ontgrendelknop heen.)

      Verwijderen
  11. Ik voel me weer zo gezegend in mijn huwelijk nadat Dr. Igbinovia mijn man terugbracht die 3 maanden van mij gescheiden was. Am Inge Bennink, genaamd uit Zutphen, Nederland Ook al heb ik monden over mijn hele lichaam, het zal niet genoeg zijn om Dr. Igbinovia te bedanken voor zijn hulp aan mijn leven. Mijn man is 3 maanden van mij gescheiden en ik heb pijn en pijn gehad zonder hem, dus ik zocht overal naar hulp, maar niets werkte, pas toen ik Dr. Igbinovia bedoelde met wie ik online contact opnam, legde ik mijn situatie aan hem uit en hij beloofde dat mijn man binnen drie dagen contact met me opneemt voor zover mijn hart nog steeds voor hem klopt. Ik geloofde in hem en hij bereidde een spreuk voor mij voor en mijn man belde me precies zoals Dr. Igbinovia zei. Hij smeekte en zei dat hij me terug nodig heeft en nu leven we weer gelukkig. Iedereen die mijn artikel leest en hulp nodig heeft, moet contact opnemen met zijn e-mail doctorigbinovia93@gmail.com of whatsapp +12162022709 en viber +12066713285 de beste manier om je huwelijk te redden

    BeantwoordenVerwijderen