vrijdag 18 december 2020

Kerstvakantie hoofdsteden challenge [Deel 1]

Die lockdown en de bijbehorende gesloten winkels, een jaartje het kerstdiner overslaan, daar kom je wel overheen. Maar dat stíl zitten de hele tijd dat is toch om gek van te worden. Na een tijdje piekeren bedacht ik de volgende challenge:


Kun je met een 7-jaar oude elektrische auto met een beperkte actieradius in de winter nog steeds gratis Nederland door? Kun je in twee dagen alle hoofdsteden bereiken? 


Dat ga ik deze kerstvakantie samen met mijn dochter Anouk (12) testen in een nieuwe 2-daagse challenge. Volgende week woensdag 23 en donderdag 24 december gaat het gebeuren. En natuurlijk gaan we dat weer live-bloggen. 


We kunnen dan niet op vakantie, gelukkig zijn er binnen Nederland zijn nog voldoende uitdagingen. Het doel is om zonder laadkosten elke provinciehoofdstad te bezoeken en een foto te maken van een bijzonder monument of stadseigenschap van elke stad. Anouk wilde ook Amsterdam graag eens zien, dus als landelijke hoofdstad gaat die ook mee in de mix. 


Voorwaarden


1) Er mag géén geld aan elektriciteit worden uitgegeven. 

2) De doorlooptijd van de reis mag maximaal 48 uur bedragen. 

3) Van elke provinciehoofdstad nemen we een selfie mee van een bekend stadsgezicht, zoals een skyline of een kerk of plein ofzo.

4) Je mag 1 stad overslaan


Uitzonderingen


* Als gratis laden echt niet meer lukt of dit problemen geeft met de andere voorwaarden dan is het opmaken van gespaarde &Charge kilometers toegestaan.


Achtergrond


Een jaar geleden kocht ik met mijn vrouw particulier een 2e Renault Zoé, uit 2013. Voor de boodschappen, kinderen naar sport brengen, stadsritjes en dat soort dingen. Deze Zoé heeft nog de kleinste batterij, (22kWh) waar je in de praktijk in de zomer zo'n 130km ver mee komt en in de winter zo'n 100km. De omstandigheden voor deze challenge zijn dus pittig, eigenlijk verre van optimaal. Maar dat wordt juist de uitdaging deze kerst.


Tot vorige week vonden we het nog een goed idee om een ronde door Nederland te maken waarbij we onderweg 1 hotelovernachting zouden boeken. Handig, want daar zit dan ook een avondmaaltijd bij....dachten we. Maar gezien de lockdown maatregelen gaat dat niet meer; en hebben we besloten de hotelovernachting ook maar thuis te doen, waarbij we voor het  gemak ons huis als hotel met laadmogelijkheid beschouwen. Omdat Apeldoorn wel redelijk centraal in Nederland ligt gaan we dus een soort '8' rijden:



Anouk heeft het volgende traject in elkaar geknutseld. 


 Dag 1: Apeldoorn, Zwolle, Assen,   Groningen, Leeuwarden, Lelystad,   Utrecht, Apeldoorn


 Dag 2

Apeldoorn, Amsterdam, Haarlem, Den   Haag, Middelburg, Den Bosch,   Maastricht*, Arnhem, Apeldoorn





Gepland in Google maps ziet dag 1 er zo uit:


6 hoofdsteden, 439km, in slechts 5 uurtjes en 48 minuten. Volgens Google dan. Zonder stops, op maximale snelheid, in één keer. 

Dit is natuurlijk normaal al niet realistisch, máár met onze challenge voorwaarden kan je reistijd zomaar verdubbelen.  Ik ga er dus vanuit dat dit een hele lange dag wordt.

We zullen rustig rijden, veel laden en ook gaan omrijden voor de gratis laadstations. Dat zijn dan vaak ook geen snelladers. Geduld is dus geboden. 

Een uur of 13 zullen we dus wel bezig zijn. Als je 08.00 in de morgen vertrekt ben je 21:00 's avonds thuis. 



Dag 2:


Op dag 2 is het traject voor de andere 6 hoofdsteden zelfs nog 100km langer, en als je Maastricht nog toevoegt tussen Den Bosch en Arnhem dan komt er nog 230km bij. 

Maastricht wordt dus optioneel. Als alles soepel gaat, dan gaan we het wel proberen. 

Een uitdaging is natuurlijk prima, maar ik wil er ook geen nachtwerk van maken. 




Voorbereiding

Hoewel we geen haast hebben verwacht ik behoorlijk wat tijd kwijt te zijn aan laad-stops. Ik besluit daarom qua voorbereiding eerst te kijken welke gratis snelladers er in Nederland te gebruiken zijn om deze informatie mee te nemen.

We zullen veel tijd in de auto doorbrengen, immers alle horeca is gesloten dus je kunt nergens even naar binnen om bijvoorbeeld op te warmen of een kop warme chocolademelk te drinken. Ik denk dat we dus ook wat spelletjes meenemen en lekker veel muziek vooraf uitzoeken om samen te luisteren want Anouk is -net als ik- dol op muziek. 

Ik neem verder natuurlijk spulletjes mee voor ontbijt, lunch en diner, want je kunt dan wel ergens een een broodje bij een fossiel brandstof station afhalen, maar met al die wachttijd is het toch leuker om zelf iets in elkaar te sleutelen. Uiteindelijk gaat het erom dat je samen iets leuks aan het doen bent.

 

Next: Laadpunten zoeken


Chargemap snelladers
Welke bronnen zijn het beste om gratis laadpunten mee op te zoeken?

Allereerst zoek ik de gratis snelladers. Dat is verreweg het eenvoudigst. Daarna ga ik op zoek naar gratis 22kW laadpunten. En als laatste gewoon 'alle' gratis laadpunten, dit kan uiteindelijk ook een stopcontact zijn. 

Als ik op Chargemap filter op "Free en 43kW" dan vind ik de volgende snelladers. Ik denk dat West en Noord-Nederland de minste problemen op gaat leveren. Dit zijn voornamelijk snelladers van LIDL.  

Middelburg en vooral Maastricht zal een grotere uitdaging worden. 

Een oplossing om toch te snelladen in die regio's kan zijn om even de Duitse of Belgische snellader in de grensstreek te bezoeken. Maar hoewel je wel dóór een oranje gekleurd land mag rijden voelt het toch niet prettig om voor zoiets als een challenge dit dan ook daadwerkelijk te doen. Dit ben ik dus niet van plan, tenzij als het écht niet anders kan.

Welke bronnen zijn er nog meer:

Chargemap, filter op 'free'
GoingElectric, filter op 'kostenlos'
Plugshare, filter 'payment required' uit, 'home chargers' en 'type 2' aan

Er zijn best veel mensen die hun 'home charger' op Plugshare gedeeld hebben. Zoals bijvoorbeeld Chrit uit Leveroy. Geen idee of het veel gebruikt wordt maar het is een leuke gelegenheid om dat een keer te proberen. 

Free AC Chargers NL, een beetje outdated, maar de meeste laadpunten zijn wél in de praktijk getest, en vaak is er ook toestemmig voor het laden gevraagd. (wel even checken).

Bij de Renault Z.E. (Zero Emission) dealers mogen Renault rijders gratis hun auto opladen. Dit zijn bijna altijd 22kW laadpunten. Voor Zoe rijders dus heel waardevol en bruikbaar tijdens een challenge als deze, met een uurtje is de 22kW Zoe weer helemaal volgeladen. 

Tesla Destination Charger network, hier is meestal 1 aansluiting vrij voor publiek gebruik. Deze laadpunten zijn bijna altijd alleen voor klanten/bezoekers van een hotel of restaurant, dus vriendelijk vragen is dan de enige optie.

Als het allemaal echt niet lukt dan kun je ook nog ergens bij een stopcontact terecht. De Granny charger gaat dus mee, al hoop ik die niet nodig te hebben want dat ding is leuk voor op de camping, maar veel te langzaam voor een challenge. Volladen duurt 10 uur, dus dat is eigenlijk alleen nuttig bij een hotel of in een uiterste noodsituatie. 

Tot zover Deel 1, in het volgende deel gaan we kijken hoe de eerste paar laadpunten eruit gaan zien. 

















2 opmerkingen:

  1. Leuk initiatief, Maarten en Anouk!
    Vraagje: waarom gebruiken jullie de snellader van Lidl in Wolvega niet? Die lader zou de eerste dag wat makkelijker maken. (En dan binnendoor vanaf Wolvega naar de A6 rijden, dat rijdt ook lekker zuinig waardoor je minder snel opnieuw hoeft te laden.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die Lidl snelladers gaan we absoluut gebruiken! En binnendoor rijden is ook één van de strategieën. De kaartjes zijn meer een soort houvast. De daadwerkelijke route zal flink af gaan wijken.

    BeantwoordenVerwijderen