Als je iets belooft, dan moet je je belofte ook nakomen. Ik heb dus even iets recht te zetten.
Want dat heb ik beloofd aan The New Motion. Wat is het verhaal?
Begin juni deed ik onderzoek naar gratis laadpunten, en hoe de diverse laadpas aanbieders hiermee om gaan. Er kwam een wisselend resultaat uit. Er bleken drie aanbieders te zijn die in hun (web) apps tóch prijzen vermelden bij deze laadpunten, te weten New Motion, Plugsurfing en Nuon.
Bij deze aanbieders kun je dus niet in hun apps zien of een laadpunt gratis is. Bij veel andere apps kan je helemaal geen tarief-informatie per laadpunt raadplegen.
Nextcharge heeft vooralsnog de enige app waarin je het geliefde 0-tarief van laadpalen betrouwbaar kunt ontdekken en vaststellen. Ik heb een stuk of 7 laadpunten waarbij zij € 0,00 als tarief vermelden getest, en deze zijn écht 100% gratis.
Naar aanleiding van dit onderzoek had ik een pittige discussie met Nuon, Plugsurfing en vooral met New Motion over de vraag of zij nu wél of geen kosten berekenden op gratis laadpunten, én zo nee, waarom ze dan wel met een tarief vermeld worden in hun apps.
Nuon gaf direct toe dat sommige laadpunten wel als betaald in hun app staan maar dat ze er geen kosten voor berekenden.
TNM zei aanvankelijk dat de prijzen in hun app leidend zijn ivm grote contracten met bijv. EV-box maar daar kwamen ze op terug. Hun nieuwe verklaring was de volgende: 'niet gerealiseerde IT ontwikkeling zorgt voor een verkeerde weergave in de app, maar ook wij berekenen écht geen kosten'. In 2e instantie dus eigenlijk een soortgelijke verklaring als die van Nuon.
Van Plugsurfing heb ik helaas tot op heden nog geen reactie ontvangen.
Meten is weten
Ik besloot deze laadpunten te testen om te kijken wat er nou precies gebeurt. Ik heb ze getest met diverse laadpasjes uit de laadpastop10 alsmede met enkele buitenlandse passen. Vervolgens een maandje wachten totdat e.e.a. inzichtelijk wordt qua facturatie.
Wat blijkt; de laadsessies worden wel geregistreerd maar álle providers berekenen de kosten niet door. Ze worden niet op de facturen vermeld, of je ontvangt helemaal geen factuur, als je verder geen betaalde laadsessies met die pas hebt uitgevoerd. De laadsessies zijn in de on-line portals wel terug te vinden.
Dus ondanks dat de laadpunten nog steeds als betaald op de laadpaal-kaarten van diverse providers staan, berekenen ze in elk geval geen kosten voor deze laadsessies. Dus ook New Motion niet.
Gratis blijft dus gratis en excuses voor TNM
Dus bij deze, belofte maakt schuld: Sorry New Motion, dat ik jullie graaiers heb genoemd en dat jullie jezelf zouden moeten schamen.
Het níet goed vermelden van de tarieven is natuurlijk niet handig, en het communiceren dat jullie toch kosten op deze laadpunten in rekening brengen was ook niet handig.
Maar er zit nog steeds (gelukkig) een verschil tussen wat je zégt en wat je doet. In dit geval doen jullie gelukkig wel het juiste; en jullie houden je aan je woord door gratis laadpunten NIET door te belasten aan de eindgebruiker.
En dat, trouwe lezers, is goed nieuws voor gratis ladend Nederland.
Lieve Blogger. Wat is je naam?
BeantwoordenVerwijderen