Het aardige aan bloggen is dat mensen het ook daadwerkelijk lezen en iets doen met de informatie die er wordt gedeeld. Zo ontstonden er naar aanleiding van de blogpost over gratis laadpunten (waarbij mobility service providers (MSP's) tóch geld in rekening brengen) op Twitter enkele vragen naar uitleg, geadresseerd aan o.a. Nuon en The New Motion.
Het goede nieuws is: Er zijn antwoorden.
Het slechte nieuws is: Het wordt er niet echt makkelijker op.
The New Motion: Betalen, pannenkoek!
Ik heb The New Motion ook telefonisch om uitleg gevraagd en zij geven aan dat er met diverse CPO's (Charge Point Operators) zoals EV-Box vaste contractafspraken gemaakt zijn. In deze afspraken staan standaard tarieven genoemd voor het laden bij EV-Box en het 'gratis' tarief zit daar niet bij. Dat betekent dat er daardoor gewoon betaald moet worden ook al staat het laadpunt op 0 euro ingesteld. Het te betalen tarief vind je bij TNM altijd in hun app of op my.thenewmotion.com.
Lalala, geld |
Kortom, gratis geld voor TNM op gratis laadpunten van welwillende ondernemers en particulieren.
Voor mij persoonlijk is dit een goede reden om deze pas niet als primaire laadpas te gebruiken. Kom je in een parkeergarage of andere plek waar het laden gratis wordt aangeboden, dan is de kans bij The New Motion in elk geval heel klein dat je een gratis laadsessie treft. (uitzondering hierop zijn de laadpunten van TNM zelf.)
Hetzelfde geldt overigens voor de laadpas van BMW Chargenow.
Natuurlijk heb ik TNM ook gevraagd of ze geen catagorie 'gratis' kunnen toevoegen aan hun contracten met bijvoorbeeld EV-Box. Het antwoord was dat deze contracten voorlopig niet zullen veranderen. Wat mij betreft is dat pure minachting jegens de gebruiker van de laadpas.
NUON: Bij ons 100% gratis, ongeacht wat in app staat
ingesteld, dat zij die kosten NIET doorbelasten aan de consument. Op de wedervraag wáárom er dan wél tarieven genoemd worden bij deze laadpunten, kwam Nuon met het antwoord dat ze nog geen realtime prijs informatie ontvangen van de aanbieders.
De reactie van Nuon op kritische tweets |
Op de vraag wat je dan aan deze genoemde tarieven hebt en hoe betrouwbaar deze tarieven dan zijn gaf Nuon geen antwoord.
De conclusie is dus dat je bij Nuon weliswaar niet hoeft te betalen bij de gratis laadpunten, maar dat je deze gratis laadpunten in de app derhalve nooit zal kunnen vinden. Daarnaast moet je Nuon ook maar op hun paars-gele ogen vertrouwen dat ze de kosten dan ook écht niet doorberekenen.
Echter omdat op een Nuon factuur geen sessie specificatie is (maar alles op 1 hoop wordt geveegd) is het voor de consument op dit moment onmogelijk om te controleren of deze kosten nu wél of niet in rekening worden gebracht.
Ik heb Nuon begin 2016 reeds gevraagd om sessie informatie op hun factuur te specificeren maar helaas doen ze dit nog steeds niet. Waarom blijft onduidelijk.
Het is een beetje alsof je een supermarkt instapt waar sommige producten geprijsd zijn en sommige niet. Een aantal producten zijn gratis. Je hebt geen idee wat de gratis producten zijn, pas bij de kassa merk je welke product gratis zijn en welke producten niet.
Een Nuon factuur. |
Plugsurfing: nog geen reactie
Van plugsurfing heb ik nog niets vernomen. Dit zal ik hier later vermelden.
Eerlijke providers
Ik heb diverse providers gebeld over hoe ze omgaan met gratis laadpunten. De volgende providers geven aan géén kosten te berekenen als het gebruikte laadpunt op 'gratis' staat ingesteld. Dus geen transactiekosten én geen kWh tarief.
Flow
Vandebron
Last Mile Solutions: (Oplaadpunten, Ecotap, NL Mab, EV Company, Chargepoint etc)
Nuon
Rommelig, zegt u?
Je kunt je afvragen wat erger is. Een provider die van zijn rekeningen een onleesbare soep maakt, maar wel de juiste intentie heeft als het gaat om eerlijk geld verdienen, OF een provider die elke laadsessie transparant communiceert, maar gewoon keihard euro's in rekening brengt voor kWh's die gratis door een bedrijf of particulier worden aangeboden. Iedereen begrijpt dat voor niets de zon op gaat, maar een gratis aangeboden laadsessie gewoon voor €15 in rekening brengen bij de consument is op zijn zachts gezegd niet echt netjes.
Dus: Ga je schamen, New Motion. En neem een voorbeeld aan providers die zélfs hun vaste transactiekosten weglaten bij een gratis laadsessie, zoals Flow.
Er is nog veel werk te doen in laadpassen-land.
Ik zal Nuon eens het voordeel van de twijfel gunnen, de volgende keer dat ik weer eens bij Van der Valk Harderwijk ben. Nu MainGau haar tariefstructuur veranderd heeft, is die ook niet meer de goedkoopste...
BeantwoordenVerwijderenInderdaad staan gewoon prijzen in de Nuon app, vandaar dat ik MainGau altijd gebruikte bij die lader (€0.05 per minuut = €1,= per 20 minuten = €3,= per uur. En dat voor 20 kW :) )
Overigens kun je bij NON Mijn EV gewoon al je laadsessies raadplegen en downloaden. Download naar excel, vermenigvuldig de kWh waarden met €0.26 voor NUON palen, €0.28 voor niet-NUON palen, tel het totaal op en voeg 21% BTW toe en je berekent tot op €0.01 nauwkeurig wat de rekening is. OK, dat kan pas na en aantal dagen in de volgende maand, omdat ze de data van niet-NUON palen pas na het verstrijken van de maand binnen krijgen, maar toch... je kunt op die manier net je rekening vóór zijn, of in ieder geval controleren.
Eric, als Maingau daar werkte dan werkt Telekom daar ook. En dan ben je voor €1,20 klaar. Het is bizar dat je zelf de bedragen bij Nuon uit moet rekenen met hun factuur. Ze zijn wettelijk verplicht de prijzen per sessie voor je uit te rekenen en te vermelden, zoals een nette provider dat doet. Ik heb al meerdere malen fouten in Nuon rekeningen gevonden en hoewel alles netjes gecrediteerd wordt is een zorgvuldige controle helaas noodzakelijk.
BeantwoordenVerwijderen