dinsdag 21 augustus 2018

Hoe om te gaan met de 10 meest gestelde EV vragen (en misverstanden)

Veel EV rijders zullen dit herkennen.

Je bent op een verjaardag en iemand begint over duurzaamheid. Een ander begint over hoe we 'van het gas af' moeten, weer iemand anders over de zojuist geplaatste zonnepanelen, en voor je het weet gaat het over klimaatverandering, en alles wat daar maar aan gerelateerd is. Vanwege het feit dat jíj met een elektrische auto bent gekomen (en er altijd wel iemand is die dat benadrukt) kom je op een zeker moment -of je daar nu zin aan hebt of niet- in het middelpunt van de belangstelling te staan. Immers iemand die elektrisch rijdt die heeft er 'verstand' van. En zo'n kans moet je natuurlijk aangrijpen om die persoon eens even goed uit te horen wat zijn/haar ervaringen zijn.

Om niet onbeleefd te zijn beantwoord je de eerste paar vragen gewoon, en vooral als dan blijkt dat je ervaringen helemaal niet zo negatief zijn als in alle auto en ANWB bladen te lezen is, blijkt de héle woonkamer ineens interesse te hebben! Natuurlijk heb je wel praktijkervaring en vind je het ook wel leuk om dat te delen, maar voor de meeste petrolheads / dinosap-verbranders / kachelpijp bezitters brandstof-auto bestuurders verander je plots naar een EV Priester die álles weet over duurzame mobiliteit. Nou ja, oke. Als je dan tóch dat stempel al op je voorhoofd hebt, kan je maar beter van dat momentum gebruik maken om de meeste misverstanden direct een kopje kleiner te maken. Toch?

Daar gaan we dan, met stip op nummer één:

1. Hoeveel kilometer kun je met je auto rijden? 

Antwoord: 'net zoveel als met je benzine auto'.  Een beetje flauw misschien, maar na enig aandringen vertel ik dan dat de actieradius van m'n Zoë dan ongeveer 310km in de zomer en 240km in de winter is. Verder vertel ik dan dat ik elke andere reis die ik voorheen met mijn benzine auto maakte, nu elektrisch doe. Vrij snel daarna volgt dan vraag 2:

2. Hoe lang duurt het laden?

De vraag wordt vaak gesteld met in het achterhoofd het oude 'tank' idee. 5-10 minuutjes stoppen om je auto weer vol te gooien met brandstof is de norm dus vanuit die gedachte redeneren mensen.

Ik antwoord meestal 'geen idee, ik wacht er nooit op'. Dat zorgt vaak voor gefronste wenkbrauwen. En als ze dan vervolgens vragen hoe lang het duurt voordat de batterij 100% is opgeladen dan antwoord ik "Thuis 4 uur, en onderweg bij de snellader zo lang als nodig om mijn volgende bestemming te halen met een maximum van 1 uur'

"Een grote mobiele telefoon op wielen"

Het duurt vaak even voordat het goed bij mensen doordringt dat je niet met een stopwatch naast de auto gaat staan wachten tot hij 100% is volgeladen. Voor de mensen die graag met metaforen werken laat ik het de luisteraar vergelijken met hun mobieltje; dan wordt het al wat tastbaarder.

De meeste mensen laden hun mobiele telefoon 's nachts op. 'Ergens' in de nacht is de mobiel dan volgeladen en 's ochtens kan je hem altijd met 100% capaciteit weer gebruiken. Is hij overdag toch sneller leeg dan gedacht dan laadt je soms nog een uurtje bij, thuis, onderweg, of op het werk.

Datzelfde geldt eigenlijk voor een elektrische auto. Je auto is eigenlijk gewoon een grote mobiele telefoon op wielen. Op een typische dag heb je genoeg energie om overal te komen waar je zijn moet. In sommige gevallen moet je wat bij laden. Soms op het werk, soms in de buurt of op je bestemming, en soms onderweg.

Maar als je onderweg 20km tekort komt dan heb je aan 5 minuten Fastned écht wel voldoende. Je blijft dan geen uur wachten tot hij vol is. Kortom, parkeren=laden, en dat is wezenlijk anders dan het klassieke tanken. Je hoeft er dus nooit meer op te wachten en vaak kost het zelfs mínder tijd dan met benzine, omdat je altijd vol wegrijdt en nooit meer 'langs de pomp' hoeft.

Ook het idee dat je 'elke' nacht de auto op moet laden is een beetje vreemde veronderstelling. Wie rijdt er nu elke dag een paar honderd kilometer? Vergelijk het met je oude Nokia telefoon. Dat ding bleef wel een week stand-by. Een EV blijft wel een maand stand-by. Pas als je hem leeg hebt gereden laad je weer op. Soms duurt dat bij mij een dag of 10, Dan staat hij dus 9 dagen zonder laadsnoertje voor deur. Als je een lange rit plant weet je dit doorgaans wel enkele dagen of desnoods uren van te voren. En moet je toch onverhoopt weg dan heb je altijd de snelladers onderweg nog.

3. Zijn er wel genoeg laadpunten in Nederland of Europa ?

Snelladers langs
l'Autoroute Du Soleil
Er zijn 4.000 tankstations in Nederland en meer dan 30x zoveel laadpunten. 30.000 publiek en nog eens 80.000 privé.  Verder kan elke EV (als het écht moet) gewoon op elk huishoudelijk stopcontact geladen worden. Binnen een straal van 5km kan je op vrijwel elke plek in Nederland je auto opladen. De helft van alle Europese laadpalen staat in Nederland.

30% is verdeeld over Belgie, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitersland en Scandinavië  en de laatste 20% hebben ze in Kroatië, Slovenië, Engeland, Italie, Spanje en Portugal neergezet.

Op een populair traject, bijvoorbeeld l' Autoroute du Soleil staan zo'n 150 snelladers van Utrecht tot aan Marseille maar ook op wintersport naar bijvoorbeeld Tirol vind je honderden snelladers op of langs de Duitse en Oostenrijkse snelwegen richting eindbestemming.

4. Waarom kan laden niet met je bankpas?

Omdat dit in de beginfase van de laadpalen nog erg duur was voor het lage aantal transacties. Mogelijk gaat dit in de toekomst veranderen.


5. Ik heb familie in Maastricht wonen, wat nu?

Kaartje met laadpunten in Maastricht
Oke, je moet een keer van Groningen naar Maastricht. Dan lunch je een uurtje in Arnhem. En als je vervolgens aankomt in Maastricht is er ook geen probleem. In élke woonwijk staan tegenwoordig laadpaaltjes. Niet op loop afstand? Dan kan je je auto bij die familie altijd nog aan een normaal stopcontact opladen voor de terugweg. Je geeft ze €6,- (30kWh) en je auto is weer vol. Familie in Maastricht bezoek je meestal toch niet voor een half uurtje, en in een hele dag kun je gemakkelijk 100km bijladen aan een normaal stopcontact.

Als je overnacht dan kan je zelfs eenvoudig tot 100% weer volladen.


6. Hoe zit het met die horrorverhalen over verschillende stekkers?

Vrijwel elke EV heeft de mogelijkheid om deze aan te sluiten op een Type2/mode3 laadpaal met de zgn. 'Mennekes' stekker, vernoemd naar de ontwikkelaar. Dit wordt ook wel normaal / AC laden genoemd. Álle 70.000 Europese publieke laadpalen hebben 1, en meestal 2, van deze stopcontacten.

Daarnaast kunnen alle moderne EV's snelladen. Hier zijn 3 types stekkers voor: AC43, chademo en CCS. Snelladers hebben vrijwel altijd 3 vaste kabels met deze stekkers zodat er geen extra kabels nodig zijn onderweg, en elke auto bij de snellader terecht kan. Fastned bijvoorbeeld ondersteunt alle standaarden. Een Tesla kan naast de bekende superchargers aan zowel Chademo (50kW) als AC43 (22kW) worden opgeladen. Niet-tesla's kunnen helaas niet bij de Tesla Superchargers terecht, vaak wel bij de Tesla Destination Chargers (11/22kW) die vaak te vinden zijn nabij hotels en restaurants.

7. En op vakantie dan? Dat kan toch niet? Toch?

Dat kan best. Je moet alleen even wat meer plannen. En als je dat vervelend vind dan laat je je EV thuis. Als je dat niet vervelend vind dan rijdt je heel relaxed heel Europa door. Het (snel)laden kost natuurlijk wel tijd dus je pauzeert langer. Misschien moet je voor afstanden boven de 1200 km een overnachting inplannen. Dat is met een brandstof auto trouwens ook niet zo'n gek idee. Daar staat tegenover dat het vaak gratis of zó goedkoop kan dat vaak meer geld kwijt bent aan tol of autobahnvignetten dan aan elektriciteit. Als je goed kunt plannen kan het zelfs volledig gratis vanwege het feit dat veel bedrijven en grote supermarkten vanuit idealistische motieven gratis laden aanbieden aan voorbijgangers of bezoekers. Zelfs de hotel overnachting kun je met deze bespaarde benzinekosten voldoen en dan ben je nóg steeds goedkoper uit.

Op deze blog kun je lezen hoe ik (en anderen) met het gezin op wintersport en op zomervakantie naar Italië ben gegaan. We zijn nooit gestrand en de kosten waren minimaal.

Stroom is overal aanwezig. Op elke camping kan je je je auto opladen. Google maar eens op Wiebe Wakker. Hij reisde zonder een cent op zak volledig elektrisch zonder 1 druppel benzine van Nederland naar Australië.

8. Zo'n EV is toch best wel duur? 

Correct. In aanschaf zijn ze duurder dan een plof auto. Maar vanwege de lage verbruiks en onderhoudskosten alsmede de vrijstelling voor wegenbelasting kun je als particulier met een 2e hands EV al snel voordeliger uit zijn dan met benzine. Je kan het zelf uitrekenen op https://iselektrischgoedkoper.nl voor jouw situatie. Je bent ook niet afhankelijk van accijns of andere grillen van de economie of de politiek. Als je zonnepanelen hebt dan is elke kWh die je van de zon 'laadt' uiteraard gratis en 100% groen. Zakelijk is het een no-brainer. Vanwege de lage bijtelling en de aftrekposten zoals de Milieu Investerings Aftrek is er geen voordeliger auto te rijden dan een EV.

En hoewel stroom zwaarder belast wordt dan brandstof is het nog steeds een spotgoedkope manier van rijden. Gemiddeld zo'n 2 cent per afgelegde kilometer, berekend op grotendeels publiek (duurder) laden. Kortom voor 500 euro per jaar reis je zo'n 20.000 km.

Als je thuis laadt en evt zonnepanelen hebt wordt het nóg goedkoper. En met de juiste laadpas kan je deze kosten nog (veel) verder naar beneden brengen, zo zijn er ook laadpasjes van 20 euro per maand waarmee je onbeperkt door heel Europa kunt laden. Ja, ook snelladen. Je zal maar in de buurt van een Allego laadpunt of Allego snellader wonen. Dan hoef je maar 240 euro per jaar aan 'energie' kosten in je boekhouding te vermelden en reis je je helemaal suf. Daar kan je je oude Volvo misschien 3x voor voltanken.

9. En die accu's dan en lithium en bruinkool?

Hoewel ik me niet echt verplicht voel om op deze vraag in te gaan, behandel ik hem toch even. Allereerst de vraag waarom een EV eigenaar zich eigenlijk moet verantwoorden over hoe groen de auto geproduceerd is (?). Waar komt dat vandaan? Je hoort nooit iemand bediscussiëren hoe vies diesel of benzine eigenlijk is, wat er allemaal moet gebeuren van oliebron tot aan benzine tank, wat daar allemaal tussenzit qua petro-dollars, wapen industrie, en dat je maar 20% rendement hebt van de olie wat wordt omgezet in beweging van het wiel van je auto. De rest vliegt de lucht in, in de vorm van roet, co2, NoX, fijnstof en meer fijne stofjes die je met je vinger van de muren van elk herenhuis in Amsterdam kunt vegen of in elke tunnel kan zien.

"EV is schoner. Altijd. Period."

Rijd maar eens een keer over de Parijse périfèrique en kijk eens naar de kleur van de betonnen muren naast je. Al die zwarte bagger die erop zit ademen volksstammen mensen gewoon elke dag in. En niemand vind dat raar.

Toch moeten EV rijders keer op keer uitleggen waarom ze toch in godsnaam met zo'n "vieze" batterij rondrijden en dat alle stroom niet 100% groen wordt opgewekt.

Het vervuilendste onderdeel van een auto is de carrosserie. Vanwege het vele aluminium e.d. Dat geldt dus voor elke auto. Elke nieuwe auto is dus eigenlijk meteen een milieudelict. Een 2e hands is het beste wat je kunt doen. En ja, accu's zullen vast niet bovenaan de milieulijstjes staan. Aan de andere kant is élke EV altijd groener dan elke andere soort auto ooit kan en zal worden én wordt het elke dag nóg groener.

Daarnaast stoot je helemaal niets uit dus voor je omgeving is het naast het gebrek aan co2 ook prettig dat er geen roet, benzeen en andere rommel uit je uitlaat komt. Want ja, die heb je niet. Er hoeven geen fossiele brandstoffen voor verscheept te worden in dieseltrucks en olietankers. Je hoeft niets te verbranden om deze brandstof vervolgens op te halen en in je voertuig te 'tanken'.

Als mensen dan nog niet overtuigd zijn stuur ik ze meestal deze link van de correspondent. Nog aardig conservatief ingeschat komen zij tot de conclusie dat EV rijden nu al veel schoner is dan brandstofauto's ooit zullen worden.

10. En hoe zit het met al die pasjes? Heb ik er echt 40 nodig?

Ja, ik heb er inderdaad een heleboel. Maar ik ben een vakidioot die het voor de lol doet om zo goedkoop mogelijk overal te kunnen rijden. Plus ik wil ze allemaal testen natuurlijk voor m'n laadpas top10 site.

Jij moet gewoon een NewMotion en/of Plugsurfing laadpasje aanvragen bijbehorende appje op je telefoon zetten. En dan kan je overal in Europa terecht. En als je dan een tijdje elektrisch rijdt dan kan je altijd dit blog er weer even bij pakken voor op een andere verjaardag. Als andere mensen jou deze vragen gaan stellen. Goeie reis!

Comments below.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten