woensdag 1 augustus 2018

ANWB, kom eens uit die ivoren toren!


Lieve Frank Buma,

Wil je binnenkort met mij een rondje Benelux doen? En zullen we dan een leuk filmpje er van maken?  Mag jij de elektrische auto kiezen. En rijden we dezelfde route als de vorige keer. Goed? Cameraman mee, Skip-bo voor tijdens het laden, lachen man. Als we dan stranden bij Malmédy dan openen we de fles wijn die ik meeneem. Of twee. En dan moet de cameraman maar verder rijden.

En als er helemaal geen uitdagingen blijken te zijn dan krijg ik een rectificatie van een stukje proza van de brandstof expert. Wat vind je ervan?

De ANWB....wat moet ik er toch mee.

Een jaar of twintig geleden begon ik met auto rijden. Je regelde je verzekering, je wegenkaart, de groene kaart in het dashboardkastje, je bandjes netjes op spanning, de ANWB wegenkaart mee, je ANWB/Wegenwacht lidmaatschap uiteraard ook- met zo'n mooie WW sticker op je achterruit- want zo ging dat gewoon in die tijd.  Hoe anders is dit nu.

Ironisch genoeg is het de ANWB geweest die er met hun elektrische auto's website uit 2015 mij grotendeels heeft overtuigd om voor elektrisch rijden te kiezen toen ik mij 3 jaar geleden heftig aan het oriënteren was. Ik herinner me een mooie tabel met een stuk of 10 auto's, en een youtube filmpje van Autoweek, alweer vier jaar oud, met de dubbeltest van de E-Up, en de Renault Zoe.

Ik koos in de winter van 2015/2016 voor de Zoe. Direct na het plaatsen van de bestelling belde ik de ANWB om te vragen wat mijn lidmaatschap + wegenwacht naast de 'assistance' dienst van Renault nog voor toegevoegde waarde had. En wat ze eigenlijk precies doen als je gestrand bent zonder stroom met je EV, en je ze opbelt.

Het antwoord was: "Wij kunnen u met uw voertuig niet helpen, mijnheer, daar hebben we geen expertise voor. Het béste wat we kunnen doen is je afslepen naar een garage". Wel, Dat doet elke route service ook, je krijgt het zelfs gratis bij de aanschaf van je auto. Als je zonder stroom komt te staan dan brengen ze je in heel Europa zelfs vlot naar het dichtstbijzijnde laadpunt. Ze rijden pas weg als jij aan het laden bent.  Nee, daar had deze krent zeker geen 100 euro per jaar voor over.


Dubbel lidmaatschap

Bovendien bleek dat ik samen met mijn vrouw ruim 10 jaar lid was dus dezelfde periode dubbel lidmaatschapsgeld betaalde, vanaf dezelfde bankrekening en vanaf hetzelfde woonadres. Ze zeiden dat dit al jaren niet meer nodig was, want één lidmaatschap per huishouden blijkt al jaren lang voldoende te zijn voor het hele gezin. Alléén had niemand daar een briefje over gestuurd ofzo, ze waren gewoon blijven incasseren. Een beetje hetzelfde als KPN of Oxxio, die je altijd stipt op tijd vertellen wanneer iets duurder wordt, maar gek genoeg dit altijd schijnen te vergeten wanneer je precies kan downgraden om 10 euro per maand minder te betalen.

Ik vroeg of ik voor 1 lidmaatschap dan geen restitutie kon krijgen, het ging immers om een aardig bedrag zo over al die jaren. Maar daar wilde de ANWB niet aan beginnen. Ook niet in de vorm van bijvoorbeeld een jaartje of twee geen contributie. Wat mij een mooie tussenweg leek. "Nee, geen sprake van" was  het antwoord van de ANWB. Wij zijn een vereniging met leden en je betaalt contributie. "Oh ja, het is overigens december dus je moet nog een heel jaar, want maandelijks opzeggen of per kalenderjaar kan ook niet." En of ik aub nog wel even de laatste factuur wilde voldoen.

Op mijn vraag of ze weleens een onderzoekje deden naar stellen of gezinnen die al 10+ jaar op hetzelfde adres wonen en/of met dezelfde bankrekening meerdere lidmaatschappen betaalden kwam geen concreet antwoord .

Ik was erg boos, heb nog een klacht ingediend, maar het hielp helaas niet. Toen alles maar rigoureus opgezegd en sindsdien bespaar ik een boel centjes op een dienst die ik kennelijk dubbel betaalde maar nog nooit gebruikt heb. Tot zover mijn persoonlijke fittie met de ANWB. Who cares anyway.

Wat optimistischer

De laatste jaren was ik voorzichtig weer wat optimistischer geworden over de ANWB naar aanleiding van hun veelal neutrale of overwegend positieve houding ten opzichte van elektrisch rijden.

De ANWB biedt laadpassen aan, semi-snellaadpunten bij diverse restaurants, ze onderhouden enkele websites over EV's en zijn daar al een aantal jaren vrij positief over.

Het EV-imago brokkelt helaas heel snel af


Toch gaat er de laatste tijd steeds meer mis. Hun webpagina's over snelladers is heel erg verouderd en wordt al jaren niet meer bijgewerkt. De snelladers die ze zelf aanbieden, daar kan je alleen de Nissan Leaf mee opladen, want die heeft alleen een ChaDeMo stekker. (Dus geen AC43 voor AC snelladende auto's en óók geen CCS). Het lijkt alsof alle investeringen in EV zijn stopgezet.

Er is een ANWB snellader op station Ypenburg Den Haag die al hele lange tijd buiten dienst is, maar nog steeds op hun eigen website wordt vermeld. Op het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag staan een heleboel laadpalen van EV-Box met zúlke oude software erop dat moderne auto's hier niet meer mee geladen kunnen worden. Als je de helpdesk voor hun laadpas belt dan wordt je doorverbonden met ev-box, en ondersteuning op hun laadpalen geven ze ook niet meer. En zo lijkt het ANWB / EV imago steeds verder af te brokkelen.

De avonturen van Frank Buma en de rode Hyundai Ioniq


Het échte kantelpunt kwam echter toen ik dit youtube filmpje zag, over elektrisch in het buitenland rijden.  Leuk topic, toch?  Laat maar komen. De eerste keer dat ik het zag vond ik het nog wel een leuk en informatief filmpje ook. Het liet een aantal praktische problemen zien waar Frank toevallig tegenaan was gelopen tijdens zijn reis, en ondanks enkele zeer negatieve statements en sneren in de 2e helft eindigde hij toch redelijk positief met "Snelladen werkt echt!"


Tot iemand mij vroeg of ik ook dacht dat de bewuste trip in het filmpje niet bewust 'mislukt' was opgenomen. Doorgestoken kaart zou zijn, dus. Nu is het natuurlijk een soort van T.V. opname dus dat er in geknipt en geplakt is, just for the sake of het filmpje dat neem ik maar even aan. Maar het idee liet me niet meer los en ik ben het filmpje eens goed gaan analyseren. Na een tweede en derde keer kijken merkte ik dat er een aantal dingen niet logisch waren en simpelweg niet kónden kloppen.

Mythbusters


Welkom bij een nieuwe aflevering van Mythbusters. Vandaag: De avonturen van Frank Buma en de rode Hyundai Ioniq die elke 40km moest bijladen.

In het filmpje zie je ANWB redacteur Frank Buma die een reportage maakt getiteld 'ANWB Helpt: Elektrisch de grens over in 2017'.  Het filmpje is van 7 december 2017, en het onderwerp betreft een idee om vanuit Frank's  huis een rondje Benelux te rijden, via een Hotel in Luxemburg, daarna te overnachten bij de de kust in België in hotel Vayamundo te Oostende en vanuit daar weer terug naar zijn huis te rijden.

Wat gebeurt er: Onderweg gaat er van alles mis. Maar dan ook écht alles. Zo strandt hij bij een AC laadpunt in Malmédy, wordt hij geiced in Rambrouch, bezoekt hij een paar keer tevergeefs Tesla Destination Chargers waar je zonder Tesla niet altijd en/of zomaar mag laden, komt hij in dikke files terecht bij Brussel, weer geiced bij het hotel, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.

Hij heeft zelfs zó veel pech dat er een enorme slechte soort karma over hem heen gehangen moet hebben dat weekend. Immers, op de reisverslagen van alleen deze maand al -van complete gezinnen die naar Italïe reden- lees je hier en daar wel een klein tegenvallertje, maar nergens zoveel pech als deze redacteur toch blijkt te hebben bij het rijden van dit kleine rondje Benelux in twee dagen, in een supernieuwe EV. Goed voorbereid ook nog eens. Hoe kan dat? En is het niet allemaal
wat té toevallig? Of zoeken we hier naar een conspiracy theorie die niet bestaat? Oordeel zelf.

Dit is het moment om het filmpje te starten. Kijk hem helemaal in 1x en let goed op. Best een authentiek en goed verhaal, toch? Informatief ook wel. Of toch niet?



Foutjes


Kijk eerst goed naar de scene rond 0:32 naar welke apps hij op z'n telefoon heeft staan. Goed gezien; The New Motion, Oplaadpunten, Chargemap, en Fastned.


Luister ook even heel goed rond de 1:35 naar wat Frank zegt, en ik quote:
"De huidige opleving van de elektrische auto is alweer sinds 2010 aan de gang. De tijd van pionieren, ligt inmiddels achter ons"
Als hij toen had geweten dat in de zomer van 2018 -met allemaal nieuwe modellen EV's op de markt-  een redacteur in de kampioen zou schrijven dat de mensen met Elektrische auto's maar beter in Nederland moesten blijven, had hij je in je gezicht uitgelachen. (En terecht).

Myth I 


Fastned A2 Maastricht 
Verderop in het filmpje vertelt hij over hoe hij de reis aan wil gaan pakken. De Ioniq heeft een praktijkbereik van ongeveer 220km. Hij rijdt 190km per etappe, voor de zekerheid, en hij rijdt rustig. Twee goede tips en uitgangspunten.

De eerste laadsessie die hij plant is bij een Fastned station in Weert langs de A2. Nu weet ik niet precies waar Frank woont, maar gezien het feit dat hij over de A2 rijdt richting het zuiden, vermoed ik ergens in de buurt van Utrecht.

Hij moet dus van Utrecht naar Luxemburg. Dit is een afstand van 365 kilometer. Een snelle rekenaar ziet direct dat dit minder dan 2x190 is. En dat je aan 1 stop bij de snellader voldoende kan bij laden om het hotel te kunnen bereiken.

Waarom kiest hij dan toch voor Fastned A2 Weert? Dat is niet logisch. Weert ligt namelijk op 239 kilometer van Luxemburg en daarmee kún je  Luxemburg niet halen. Het verhaal wordt nog gekker, want langs de A2 bij Maastricht staat een van de oudste Fastned stations, PRECIES op de helft, namelijk 180 kilometer van Utrecht vandaan en 176 km bij de stad Luxemburg vandaan. Met Nederlandse stroom had hij dus prima Luxemburg kunnen bereiken.

Goed, hij laadt dus bij Fastned Weert, in het filmpje zie je dat hij 184km op de GoM heeft staan, en na een paar fraaie cutscenes vertelt hij in de voice-over dat ze na maximaal 190km per trip de laadpaal op zoeken.
Weert - Malmédy is maar 119km rijden

Hij zegt erbij, en ik quote: "op die manier hebben we altijd nog wat stroom achter de hand, móchten we nog wat uit moeten wijken naar een alternatief laadpunt"

Ook dat is op zich een heel goed idee. Wat achter de hand hebben. Meestal enkele tientallen kilometers is wel genoeg, 25-30 zoiets.

Myth II


Vervolgens zien we hem om 3:12 *ineens* in Malmédy staan bij een AC laadpunt van ORES. Hij vertelt de kijkers dat de heuvels 'iets teveel' waren voor de Hyundai en hij eerder moet laden dan gepland. En dát, beste mensen, is echt héél erg vreemd. En ik zal je aantonen waarom, met nog meer mythes.


Myth III  EV's rijden juist héél erg goed in heuvelachtig gebied, omdat je veel kilometers terugwint bij het dalen. Dit heb ik zelf ervaren in Zwitserland, met een veel oudere en minder zuinige EV dan de Ioniq.  Het is dus niet logisch dat je na zo'n kort stukje 'spontaan' moet stoppen om bij te laden. Myth Busted.


Myth IV. Malmédy ligt slechts 119 (!) kilometer van Weert vandaan. Hoe kan je nu met een bereik van pakweg 200km 'stranden' op 119 km van je vertrekpunt? Wat is er met die overige 80 km gebeurd? Als je verbruik hoger is door heuvels, dan gaat dit over langere trajecten, over procentpunten, een keer 10% ofzo. Je gaat altijd ook weer ergens naar beneden, tenzij je op het puntje van een Alp ofzo wilt gaan laden, maar dat lijkt me in Luxemburg nou niet echt het geval. Bovendien is er nog wat stroom 'achter de hand' immers, hij hield 190km als maximum aan. Waar is de rest gebleven? 80km verdwijnt niet 'zomaar' --> Myth busted.


Myth V. Het laadpunt waar hij staat, is zo'n beetje het epicentrum van dark spots in Wallonië. Er is geen slechter punt in de hele Benelux te vinden waar in de nabije omgeving zó weinig alternatieven zijn. Als je op de chargemap kaart kijkt kun je dat heel goed zien. Malmédy is echt een enorme dark spot en dan op slechts één laadpuntje in het centrum van die darkspot vertrouwen is echt een heel dom idee. --> Myth busted.



Myth VI. Kijk met me mee op de kaart hier links. Dit is een kaart van CCS snelladers tussen Weert en Luxemburg. De W is Weert en de L... well you know.

De route via Maastricht en Luik levert je al 6 CCS snelladers op. De route over Aken zelfs 8 of 9. Midden in de rode cirkel ligt Malmédy. Het is lastig om elders op de kaart een cirkel te trekken die geen snelladers raakt.Als je dan toch een plek zoekt om 'toevallig' te stranden, waarom blijf je dan niet bij een hoofd of snelweg in de buurt maar zoek je the middle of knowhere op, zo'n 100km voor je eindbestemming? Niet logisch. --> Myth busted.


Myth VI. Hoe heeft hij het enige laadpuntje in de hele omgeving gevonden? Reed hij 'toevallig' langs het straatje 'Rue de la Warchenne in Malmédy (wat helemaal geen hoofdweg ofzo is) of heeft hij het toch stiekem even opgezocht in een appje op zijn telefoon?  Herinner je die apps nog? In de app van The New Motion, Oplaadpunten en Fastned kan je dat laadpunt in Malmédy niet eens vinden, want met die laadpassen/apps kan je het punt ook niet starten. Hij móet dus Chargemap gebruikt hebben, want Chargemap is immers de énige app die jou laat zien dát er in Malmédy een laadpunt is én waar deze staat.  'Toevallig' daar gestrand? Hou een ander voor de gek... --> Myth busted.

Dan terug naar het filmpje. Hij stelt hardop de vraag 'Hoe krijgen we die laadpaal nu aan de praat? (3:38) terwijl je een ingezoomd beeld ziet op de laadpaal van ORES met nota bene een dikke chargemap.com sticker erop.

Vervolgens zien we wat gehannes met zijn telefoon, hij weet niet hoe hij de lader moet activeren, SMS en de QR code scannen werkt niet. Ik zal een 'app' moeten downloaden, zo besluit hij. Daarna gaat hij op zoek naar een app die 'ores' heet. Hij vindt niets en besluit te bellen met Ores. Dit duurt natuurlijk lang en is een omslachtige manier om de laadpaal werkend te krijgen. Saillaint detail, voor de laadpalen van de ANWB kun je de ANWB niet eens bellen, en EVbox neemt na 17.00 of in het weekend niet eens de telefoon op. Maar dat terzijde.


Myth VII. Als je zo slim bent om een laadpaal op te zoeken en te vinden in Chargemap, waarom lees je de beschrijving dan niet? Direct zodra je het laadpuntje in chargemap aanklikt zie je namelijk dit hier rechts. Zie je de beschrijving onderaan?

"Foreign customers: use the 4411 app (iOS / Android) to create an account; add your credit card for payment. Costs: € 0,25 per session + € 1 per 30 minutes charging time."

Als je op je telefoon zoekt naar '4411'  dan vind je ineens een gelijknamige app in de App store waarmee de laadpunten in de buurt van jouw GPS lokatie voorop je scherm verschijnen en de laadsessie gestart kan worden. Even je creditcard gegevens intoetsen en laden maar. Niet zo superhandig als een RFID kaart, da's zeker zo, maar wel te doen. En hij had de laadpaal toch al in chargemap gevonden, dus de omschrijving moet hij ook gezien hebben. Wel een laadpaal kunnen vinden maar de omschrijving even 'missen'? --> Myth Busted.

Terug naar het filmpje. 


Myth VIII Om 5:35 zegt hij dat hij 2,5 uur in de auto heeft moeten wachten om genoeg lading te hebben voor het laatste stuk te rijden. Daar geloof ik echt geen jota van. Hij heeft 2,5 uur lang met z'n cameraman zitten dineren in een poepchique hotelletje en het laatste shot opgenomen toen het al donker was. Ten eerste hadden ze nog voldoende bereik (zie Myth IV) en ten tweede waren er onderweg snelladers genoeg, Ten derde, Frank is zeker geen dommerik. Uren gewacht? Niet geloofwaardig. --> Myth Busted.


Myth IX. De Hyundai Ionic laadt slechts met 7,4 kW op 22kW AC laadpunten. Dit betekent dat ze ongeveer 18kWh nodig hadden vanaf daar. (110km) Die hoeveelheid kun je met een Ioniq bij elke snellader in ongeveer 20 minuten bijladen. Als de auto echt zó leeg was dat hij zelfs niet 29 km naar bijvoorbeeld de snellader in Höfen kon rijden,  waarom hebben ze dan niet even kort geladen om 30km af te leggen en vervolgens nog 20 minuten gaan snelladen bij Höfen?  Dan waren ze met een uurtje vol genoeg geweest om Luxemburg te halen.  Dan ga je toch niet anderhalf uur lánger wachten op een laadpaal waar je met 7,4 kW aan het druppelladen bent?

Als je een benzine kraan vindt waar benzine uit druppelt dan druppel je toch ook precies vol tot je je genoeg hebt om een fatsoenlijke pomp te bereiken? Maar volgens dit filmpje dus niet, Frank besluit derhalve 2,5 uur te gaan wachten tot de auto is volgedruppeld, en gaat daar dan 's avonds over mopperen voor de beeldvorming.  Anderhalf uur langer wachten dan noodzakelijk? --> Myth Busted.


Myth X De volgende dag wil hij naar Oostende. Hij vertrekt vanuit Luxemburg met een volle batterij met 184km op de GoM.  De afstand naar Oostende is 331km en dus heel makkelijk via slechts 1 snellader te bereiken. Op dit traject staan meer dan 40 snelladers, waarvan minstens 10 nota bene langs de snelweg A4 of E40 ernaartoe.

Hij doet er vervolgens de héle dag over een ritje van pakweg 3 uurtjes + 40 min laden, en geeft de laad infrastructuur, de files en het icen van laadplekken de schuld van zijn lange reis. Niet het editen, draaien en monteren van het film materiaal natuurlijk. Welnee. Myth busted.

Tesla Destination Chargers


Op 8:02 zegt Frank: "Dit is de tweede keer dat we bij een laadpunt aankomen, dat bij nader inzien, exclusief bedoeld lijkt voor één type elektrische auto. LIJKT. Want ik ben even binnen gaan informeren en wat is het geval;  het rechter oplaadpunt is inderdaad exclusief voor Tesla's en het linker oplaadpunt mogen we gebruiken als we hier ook komen lunchen".


Myth XI Hier klopt ook weer helemaal niets van. Ten eerste. Tesla Destination Chargers zijn laadpunten op prive terrein, waar je -als je geluk hebt- gebruik van mag maken. Restaurants mogen hier een vergoeding, consumptie of zelfs een overnachting voor vragen. Iedere EV rijder weet dat, en daarom vind je deze punten ook niet in de bekende laadpalen apps omdat ze NIET publiek zijn.

Blijft de vraag, hoe heeft Frank dit punt gevonden? Je kan deze Tesla Destination Chargers op twee manieren vinden. De eerste manier is via de Tesla Destination Charger website, waar gewoon staat dat dat bedoeld is voor Tesla bestuurders. De tweede manier is, jawel, via Chargemap. Zodra je chargemap opent staat er PRECIES bij dat het een TESLA laadpunt is, of je er wel/niet kunt laden zonder Tesla en wat de voorwaarden dan zijn. Ergo, dit punt is absoluut expliciet opgezocht en hij is hier niet 'toevallig' tegenaan gereden. Er staan geen borden naartoe, het is geen publiek laadpunt, en je batterij was hier niet 'toevallig' leeg. sorry bro, --> Myth Busted.

De tegenprestatie 'lunch binnen 10 minuten' is natuurlijk wel wat vreemd, al had hij ook gewoon kunnen aangeven dat hij wel 10 euro wilde betalen, bij Fastned betaalde hij immers ook lachend een tientje. En als je echt omhoog zit dan ben je blij dat je daar toch even bij kan toppen. Het is een service die Tesla destination chargers je bieden, meer niet. Wees blij dat ze er zijn. Maar hij bedankt er stoer voor, en dat gaat natuurlijk ook makkelijk als je nog genoeg juice in je batterij hebt zitten. Hij hoefde uiteraard niet te laden.

Rond 9:10 moet hij in de loop van de avond nog 'via een snellader' in de buurt van Antwerpen naar Oostende toe om 'nog wat aan zijn avond' te hebben. Maar als hij bij bijvoorbeeld Amur -wat precies op de helft ligt op 182km van Oostende- gewoon had volgeladen bij de Allego langs de A4 dan had hij Oostende gewoon gehaald zonder verdere laadsessies.

Myth XII Als het dan al begin van de avond is, en hij is 's ochtends vertrokken, hoe kan het dan dat hij de hele dag tot aan de avond over 246 km heeft gedaan? --> 10 uur vanished?  Myth Busted.

Terug naar het filmpje. 


Het icen bij het hotel daar heeft hij wel een terecht punt. Ice-ing is een probleem, al zag ik daar van de week wel een geinige oplossing voor. Een anti-ice-cone. Echter zo'n extreem probleem is dat ook weer niet met al die snelladers in de buurt. Uiteindelijk kan hij wel laden en is hij 's ochtends weer helemaal vol. Tóch moet hij 's ochtends alsnog 'onder de rook van antwerpen' naar een snellader toe.

Wel een gek verhaal, want hij heeft het over 'gelukkig konden ze laden' terwijl hij pas 119km onderweg was en hij op die lading zelfs gemakkelijk Breda halen kon, waar hij vervolgens maar 10 minuten hoefde bij te laden om zijn huis te bereiken.

In plaats daarvan besloot hij om vlakbij zijn huis weer een half uur de Fastned te bezoeken want dan hoefde hij thuis niet 10 min met al zijn bagage te lopen van de laadplek naar zijn woning.

Myth XIII  Stel je voor je zit in zo'n situatie. Wat doe je dan? Juist, je rijdt naar huis, je zet je bagage binnen neer, en je rijdt de auto naar de laadplek. Daarna loop je 10 minuten naar huis. Zonder bagage natuurlijk. Was geen probleem geweest. Máár raarder is nog; dat hij bij het hotel een Granny charger (230v) gebruikte. Hij heeft zelfs een verlengsnoer erbij. Hij had dus ook prima thuis nog een tijdje of zelfs een nachtje kunnen opladen. Snelladen was niet nodig. Myth Busted.

Kortom er zijn zóveel tegenstrijdigheden en toevalligheden in deze video dat ik niet geloof dat dit écht zo ging. Wél een heel goed en terecht punt is dat hotels laadplekken vrij moeten houden en snelladers nog steeds niet op de Nederlandse (ANWB....) borden wordt aangegeven.

Natuurlijk is het filmpje een beetje geregisseerd maar waar het werkelijk om gaat is de beeldvorming. In de Youtube comments zie je dingen als 'wat een gedoe, daarom rijd ik nog geen EV' 'Hiervoor blijf ik dus Hybride rijden' en meer dan dergelijke reacties. De ANWB zet een veel te negatief beeld neer.

Als elke EV rit zo zou verlopen zou niemand met z'n EV een lange reis maken. Toch lees ik deze zomer bijna elke dag tweets, posts en reisverlagen van mensen die met Ioniqs, Zoe's, Leafs, en e-UP's (allemaal kleine EV's dus) gewoon half europa doorcrossen! Van de Noordkaap tot aan Kroatie, geen enkel probleem.

Waarom draagt de ANWB aantoonbaar -keer op keer- bij aan deze negatieve beeldvorming van EV's in het buitenland? Wat is het doel daarvan? Bang voor telefoontjes over gestrandde reizigers bij Oberhausen of Antwerpen? Of is de reden dat jullie laadpas het bij Hazeldonk al niet meer doet?  Heeft het misschien te maken met jullie doelgroep, de oudere Nederlander met een caravan ofzo ?

WAT is het? Vertel het ons, want aan deze negatieve beeldvorming heeft volgens mij niemand iets.

Dan nog een persoonlijke noot aan Frank Buma;

Frank, bedankt voor je leuke video, zonder dit stukje materiaal had ik tenslotte ook niets om over te schrijven. Verder staat de uitnodiging echt, misschien kunnen we samen een video'tje opnemen, je weet me wel te vinden. Alle kritiek is uiteraard niet persoonlijk maar puur professioneel en om aan te tonen dat voorlichtingsfilmpjes soms een andere boodschap kunnen bevatten dan dat ze je in eerste instantie kunnen laten denken.

Ik weet dat je op persoonlijke titel wat kritiek hebt gekregen, wat ik persoonlijk erg betreur want jij doet ook gewoon maar je werk. Maar laat je er niet van weerhouden om met de community samen dingen op te pakken in plaats van meer afstand te bewaren.


Hopelijk zet dit mensen aan het denken, en zien ze nu wat meer de mogelijkheden. De hele trip van Frank had compleet onvoorbereid gekund, met 1 laadpasje van The New Motion, 3 snellaad sessies in het hele weekend, en 2x normaal of granny-chargen bij -of in de buurt van- het hotel. Met tijd genoeg over voor allerlei andere leuke dingen. En dat weet Frank ook best wel.

Het gewraakte artikel van Erik Jan 

Als laatste dan nog heel even over het bizarre stukje van Erik Jan de Jong, hun 'expert' over tanken in het buitenland.

Er ontstond terecht wat commotie op Twitter, en de vraag werd gesteld waaróm de ANWB dit bizarre advies aan hun leden geeft én of de ANWB nog gaat rectificeren.  Ik besluit hierbij tot een open dialoog en ik hoop dat Erik Jan erop reageert.


Beste Erik Jan.

Een EV opladen is niet hetzelfde als tanken. 'Brandstof heeft overal in Europa dezelfde kwaliteit' roep je hard. Maar elektriciteit is geen brandstof, Erik. Je verbrand het niet. Je consumeert het.
Je 'tankt' het niet. Je laadt het. En in heel Europa heeft elektriciteit ook dezelfde kwaliteit.

En weet je wat nou het mooie is? In heel Europa zijn miljoenen stopcontacten. Op campings, hotels, vakantieparken, pretparken en allerlei andere mooie plaatsen met allerlei soorten en maten, krachtstroom, campingstekkers, oplaadpunten zo je wilt. Overal waar je je mobieltje kan opladen kan je ook je auto opladen, Erik Jan. Echt waar. Iedereen. Niet alleen de pioniers.

Wel 70 tot 80.000 stuks auto oplaadpunten alleen al, door heel Europa. Bij hotels, supermarktketens, Ikea's, snelwegen, OVERAL. Wel meer dan 5000 snelladers. Dat zijn grote apparaten waarmee je in een half tot een heel uurtje weer helemaal volgeladen bent voor honderden kilometers. Je kan ze zien onder ander in het filmpje van je collega hierboven.

In Nederland en Duitsland alleen al staan 5 tot 8x zoveel laadpalen dan benzinestations. Er zijn diverse modellen EV's waarmee je met 2 tot 3x snelladen gewoon midden in Frankrijk of in Oostenrijk zit. Waarom dan zo'n bizar advies geven? 

Alleen voor ECHTE pioniers?  Je collega hierboven riep vorig jaar létterlijk dat de tijd van pionieren inmiddels ver achter ons ligt.

Verschillende stekkers? In heel Europa kan je met 1 soort stekker (type2) terecht op ELK normaal laadpunt. Dat is nou nét toevallig iets wat wél aardig goed geregeld is.

Ik wil best geloven dat je een Expert bent op het gebied van tanken in het buitenland. Heus. Maar als je niets van laden of van EV rijden weet, is het soms gewoon handiger om even niets te zeggen.

Wat is er gebeurd? Ben je bij de vorige meeting niet bijgepraat? Was je EV-collega op vakantie en moest jij van afdeling Peut even invallen? Hadden ze te weinig ruimte op de pagina waardoor er ook iets over EV geroepen moest worden? Wát is er in godesnaam bij de ANWB gebeurd dat dit stukje proza met jouw naam er als 'expert' onder is afgedrukt?

Je weet er gewoon niets vanaf, Erik Jan. En dat geeft niet. Echt niet. Maar wees een vent en zeg gewoon Mea Culpa jongens, ik weet er inderdaad geen bal vanaf, sorry, ik zal het artikeltje even rectificeren. En hebben jullie misschien nog een leuk tipje voor me want ik ben wel geïnteresseerd in oplaad mogelijkheden in het buitenland en misschien kan ik dan ook oplaad-expert worden. Dat je straks bij de koffie automaat fluitend het verschil tussen 1- en 3-fase stroom uitlegt en het over de mode2 en mode3 laden hebt. Kijk, dán werk je weer aan een ANWB die zijn imago aan het herstellen is.

En tot die tijd, -sorry- kunnen we jullie echt niet meer serieus nemen als het over EV's gaat, beste Erik Jan en beste ANWB.

Gaan wij ondertussen verder met vertellen over het gemak van goedkope Europese laadpassen en de mogelijkheden die daar de afgelopen 6 jaar al zijn ontstaan. Als mensen weinig zin hebben om zich te verdiepen kunnen ze met slechts één laadpasje naar Barcelona, Rome, Berlijn, Londen en de Noordkaap.  Het kan zelfs gratis, als je echt een goede speurneus bent.

Mobiliteit houdt natuurlijk niet op bij de grens. Neem EV rijders serieus en kijk eens om je heen in het buitenland tijdens je buitenland-brandstof-expert-werk. Misschien zie je dan op de snelweg bij alle brandstofborden ook snelladers op grote verkeersborden goed aangegeven.

Mogelijk kun je er bij een paar andere collega's werk van maken? Ze zoeken daar nog mensen want waar deze borden in heel Europa hangen, ontbreken ze nog steeds in het ene landje waar de ANWB deze bordjes regelt. Ik geloof dat ze nu een jaar of zeven achter op schema lopen daar. Wellicht is dat wat voor je?


Buitenland is eng brrrr help - kom met ons mee met de georganiseerde reis naar Schotland!


Na meerdere kritische vragen en veel mooie EV-vakantiekiekjes vanuit heel Europa die naar de
ANWB werden gestuurd kwam uiteindelijk de volgende reactie vanuit de ANWB.

Instant vertaling: Tjemig wat een gedoe gasten met jullie EV shit. Ga gewoon lekker tanken joh. 

Wat zou de Social Media expert "^WK"  Bedoelen met 'zo' ?  Zonder uitlaatgassen?  Zonder CO2?  Zonder brandstofkosten? Zonder stesss? Zonder tanken? Zonder advies van de ANWB? Zonder gezeik? Je moet er maar schik in hebben. Het staat er echt. Gelukkig zijn er heel veel EV rijders die er inderdaad schik in hebben.

En @anwb, als jullie dat nou eens wat meer promoten in plaats van mensen betuttelend te adviseren in Nederland te blijven en maar een groepsreisje bij jullie te boeken met hun Tesla of Leaf, misschien dat jullie imago dan nog wat gered kan worden.

Jullie willen mensen toch weer 'op weg' helpen,? Dit is in elk geval zeker niet de juiste weg.


Maarten Hachmang.

Ook een mening hierover?
Comments below.

7 opmerkingen:

  1. ANWB, ben er al jaren achter dat je niet veel hebt aan die club. Heb ze gedurende mijn lidmaatschap 5x gebeld en ben ook 1x daadwerkelijk geholpen:
    - In Duitsland met een lekke band. Door de sneeuw zag ik de rand van de weg niet en stond met m'n rechter wielen precies in de berm waardoor mijn krik net niet genoeg bereik had om het lekke wiel van de grond te krijgen. Koste een paar telefoontjes, maar na 2,5u kwam er een hulpauto met grote krik die me even hielp. Kon beter, maar geholpen.
    - Op de terugweg naar huis ging het lampje van de accu branden. ANWB gebeld, die wilde me wegtakelen, terwijl m'n auto nog prima reed. Uiteindelijk op na aandringen zelf naar een garage gereden die direct mijn dynamo vervingen. Kosten €800,- (incl. overnachting in het enige hotel daar). Later hoor ik van m'n monteur dat dat slecht advies was. Had prima door kunnen rijden tot Nederland als ik de verlichting, radio en AC maar uit had gehouden. Nieuwe dynamo was onzin en hoefde zeker niet zo veel te kosten.
    - Op de grens van Hongarije en Slovenië stopte m'n ruitenwisser. "Ja meneer, de dichtsbijzijnde garage is 200km verderop in Ljubljana." "Nee, ons systeem kent geen enkele garage dichterbij dan 200km verderop." Die telefonist wist ook niet zo goed waar al die mensen in de tussenliggende dorpen en steden hun auto heen brachten.
    - In Oostenrijk klein ongelukje gehad (eenzijdig). Volgende dag zouden we terug rijden naar Nederland, hoewel mijn auto nog reed moest er een kleine noodreparatie gebeuren. ANWB gebeld. Eerst komen ze met een garage 200km verderop in de verkeerde richting. Na enig aandringen wisten ze ook wel een garage op 50km afstand. Uiteindelijk de eigenaresse van het huisje gevraagd, zij wist een garage 3km verderop, belde voor mij en zorgde dat ik de volgende ochtend om 8:00u welkom was. Voor €30,- kon ik weer op weg naar huis.
    - De druppel: Rij op de snelweg en hoor ineens een gek geluid. Voorzichtig via de vluchtstrook de eerste afslag genomen en stil gaan staan. Bel de ANWB en had wel een idee: "Volgens mij is mijn wiellager links achter kapot." Uurtje later komt er een busje. Haalt even het wiel eraf. "Ja meneer u wiellager is kapot." Dat wist ik ook wel, maar ik kan zo niet verder rijden. Die man kijkt naar mijn auto: "Je denkt toch zeker niet dat ik daarvoor een takelauto laat komen! Je rijdt zelf maar naar een garage." en probeert niet eens zijn lach te onderdrukken. Hij kon nog wel een lijst geven van de dichtstbijzijnde garages, maar inmiddels was het tijdperk van de smartphones aangebroken, dus ik heb 'm bedankt. Met 30km/u, gevarenlicht aan en een stoet toeterende auto's achter me naar de dichtstbijzijnde garage gereden. Aldaar viel de reparatie wel wat tegen, want door de hitte-ontwikkeling was het lager vast gaan zitten aan de as...

    Dat is allemaal lang geleden en tegenwoordig heb ik een smartphone met internet in het buitenland en géén ANWB meer. 2 jaar geleden meegemaakt hoe goed dat werkt: Na een schuifpartij door sneeuwjacht in de berm geraakt (in Duitsland). Afgetakeld naar een lokale garage. Vergoed door m'n verzekering (reis of auto, geen idee, dat ging automatisch via m'n verzekeringsagent). Controle van het voertuig en een nieuwe band: €130,-. Al met al waren we 4u later weer op weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is met EV's roeien tegen de ICE stroom op, elke keer weer, op straat, op het werk op verjaardagen. Altijd weer die heerlijke vraag "hoe ver komt ie". Dan is er een lithium tekort, de stroom geeft ook uitstoot, en allemaal dezelfde zinloze opmerkingen.

    Nu deze dagen reageer ik er niet echt meer op, ik vraag alleen wat er uit mijn uitlaat komt. Verbijsterde blik dan: je hebt toch geen uitlaat.

    Nee klopt, ik rij meer dan 3000 kilometer per maand, zonder range angst, zonder uitstoot van oa CO2, en jij met je fossiel wel. Enig idee waarom het nu zo idioot heet aan het worden is in ons land, in Europa tot de poolcirkel toe, onze hele planeet? Omdat jullie fossieltjes elke kilometer weer CO2 de lucht in blazen.

    Ik draag met steentje bij met mijn EV, en buiten dat WIL ik niet meer terug naar een brandstofauto, dat is wel een vreselijk nadeel aan een EV: je bent voorgoed verpest en verslaafd aan het heerlijke rijden ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens!! Ook voor mij nooit meer een fossiel aangedreven voertuig!!

      Het heeft, denk ik, allemaal en alleen maar te maken met (financiële) belangen die verschillende instanties hebben... Het verdienmodel van de ANWB is van oudsher gebaseerd op fossiel aangedreven voertuigen, daar heeft de ANWB dan ook de materialen en de "expertise" voor in huis, om die voertuigen verder te helpen mochten die gestrand zijn ergens...

      Voor EV's is echter een hele andere expertise nodig en die expertise ontbreekt bij de ANWB, hun leden dus een beetje adviseren middels dit soort filmpjes, om toch maar gewoon in een ICE voertuig te blijven rijden, want dat is veel makkelijker, begrijp ik vanuit hun oogpunt wel, maar is feitelijk de grootst mogelijke onzin.
      Omscholing van ANWB personeel kost de ANWB een hoop geld, EV's stranden ook lang niet zo vaak als een ICEV en mochten ze onverhoopt wel een keer stranden, dan kunnen ze vaak gewoon een beroep doen op een merkgebonden pechservice, dus daar gaat de "broodnodige" pechhulpservice van de ANWB...

      Als de EV grootschalig gaat doorbreken (en dat gaat gebeuren) dan kan de ANWB haar deuren wel gaan sluiten, de ANWB in haar huidige vorm is dan niet meer relevant...

      De ANWB, maar ook andere belanghebbende instanties, doen er alles aan, waaronder dus ook het plaatsen van dit soort (ICEV) propaganda filmpjes, om hun belangen zo lang als maar mogelijk veilig te stellen...

      Volgens mij weten wij allemaal dat die aanpak uiteindelijk een doodlopende weg zal zijn en kan je, volgens mij, beter gaan investeren in de toekomst...

      En die toekomst wordt elektrisch...

      Verwijderen
  3. Tja. Dat ANWB lidmaadschap moet ik ook maar eens opdoeken. Het is heel verleidelijk om, andersom, de ANWB te bestempelen als een conservatieve belangenbehartiger van een dito achterban. Of zelfs te veronderstellen dat er een belang meespeelt om vooral fossiele brandstofauto's niet teveel af te vallen. Ik houd het maar op onbekend maakt onbemind, wat eens temeer uit dit blog blijkt.
    Jammer dat deze club de moeite niet lijkt te nemen zich er serieus in te verdiepen om op z'n minst een objectief oordeel te vormen. In plaats daarvan gaat men ondoordacht en klakkeloos mee in de stroom van heersende vooroordelen. Wel zo makkelijk.
    Een duidelijke visie ontbreekt en men schijnt er liever voor te kiezen om met halve signalen 'iets met electrisch' te doen. Oppervlakkige artikeltjes in hun blad, nauwelijks interessante laadpas, slecht functionerende oplaadpunten (Amsterdam, Breukelen), onbereikbaarheid van servicenummer bij beide punten, tendentieuze filmpjes en artikelen waar een sterk benzineluchtje aan hangt.
    De recente inzet van een electrisch aangedreven serviceauto komt op mij over als een met weinig overtuiging genomen besluit en primair een actie 'voor de buhne'....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sinds een maand rijd ik in een 2e hands Nissan Leaf, geweldige ervaring. Ik verwacht de ANWB niet meer nodig te hebben dus heb het lidmaatschap vorige maand opgezegd.
    Leuke blog en helemaal super dat je het ANWB filmpje zo onomstotelijk weerlegt, keep it up!

    BeantwoordenVerwijderen