Eigenlijk geen verrassing, de progressieve partijen zijn het meest begaan met het lot van de elektrische rijder en de voorwaarden hiervoor.
Da's dan maar duidelijk 😀
Alles over (voordelig) EV rijden en veel andere praktische tips. | Maarten Hachmang
Eigenlijk geen verrassing, de progressieve partijen zijn het meest begaan met het lot van de elektrische rijder en de voorwaarden hiervoor.
Da's dan maar duidelijk 😀
De meeste EV rijders kennen de abonnementen van Fastned, Tesla en Ionity inmiddels wel. Daar komt nu een leuke bij: Electra+ wat sinds vandaag ook voor Nederlanders beschikbaar is.
Dit abonnement, wat normaalgesproken €19,99 per maand kost, is nu 2 volle maanden helemaal gratis te gebruiken door gebruik te maken van een kortingscode. Zo kun je dus zonder abonnementskosten van deze lage tarieven genieten. Volg de stappen en bespaar veel geld op jouw trip door Europa.
HPC netwerk van Electra |
V.L.N.R. Oostenrijk, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Zwitserland, Spanje, Nederland |
Hun normale tarieven zijn al redelijk scherp, maar met hun Electra+ abonnement gaat hier nog eens 34% vanaf, waardoor je dus in Luxemburg of Frankrijk voor slechts €0,29 per kWh je bolide vol kunt laden. Maar ook snelladen voor 39 cent in België of Italië is aantrekkelijk. Helaas is het aantal locaties in Duitsland nog beperkt.
Kortom, kom je langs deze routes dan kan een Electra+ abonnement je wel van pas komen.
Omdat met de bekende abonnementen de laadkosten in veel landen hoger zijn is dit een gunstige deal. In Zwitserland bijvoorbeeld betaal je met het Ionity Power abonnement 0,46 CHF en in Italië €0,47 EUR. Tesla heeft vergelijkbare tarieven voor hun abonnementhouders.
Screenshots ter illustratie:
Mijn goede vrienden Jaap en Gina zijn in Januari van dit jaar naar Denemarken gegaan in hun Renault Zoë. Vlak voor ze gingen vroeg ik Gina of ze een reisverslag wilde maken om mijn lezers te inspireren. Het werd een mooi maar ook eerlijk verhaal, hoe de reis verliep, wat goed en minder goed ging en natuurlijk de take-aways.
-- Maarten
![]() |
Kerteminde |
Nou, het is zover! We gaan vandaag onze eerste lange reis maken met onze Renault Zoë R135. Op advies van Maarten gebruiken we Ionity in combinatie met de BMW laadpas. Dat maakt navigeren makkelijk. Als je een route laat berekenen in de Ionity app kun je daarna de route gewoon openen met google maps, onze favoriete navigatie app.
We moesten nog even langs de supermarkt en bedachten daar uiteraard dat we nog iets vergeten waren, dus voor we Ugchelen uit waren was er al 1% van de batterij op… We zijn de A1 opgegaan en over een kleine twee uur verwachten we onze eerste stop te doen. Lekker rustig aan doen is het idee, wat wel nieuw is voor mensen die met de benzineauto altijd zo hard mogelijk reden om er zo snel mogelijk te zijn. Maar, mij bevalt het wel, lekker ontspannen op reis!
In het kader van goed voorbereid op reis gaan: De eerste stop in Denemarken is Billund, voor Legoland en Legohouse. Die blijken als ik even zoek naar tickets allebei dicht te zijn in januari…. Hahaha, dus op zoek naar andere leuke dingen om te doen.
Kaartje gejat van Polarsteps |
En zo hoeven we minder lang te laden. Helaas zijn alle ionity laders bezet. Meteen een eerste les geleerd, het is wel handig om van tevoren even te kijken in de app of de Ionity laders beschikbaar zijn.
Terwijl we ruzie stonden te maken met deze Eon paal en de Shell pas wilden proberen, ging er iemand weg bij een Ionity paal.
Onze voorkeur gaat uit naar
de Ionity paal omdat we gebruik maken van een aantrekkelijke deal met de BMW kaart. Een Nederlandse meneer met een Lucid was zo aardig om even te blijven staan zodat wij rustig om
konden rijden en bij Ionity konden gaan laden.
De meneer van de Lucid vond het dapper dat wij met zo’n klein autootje zo ver gingen rijden, maar was wel verbaasd over ons bereik… 😂 De Ionity paal werkte meteen, dus nu lekker aan de plant-based whopper en wachten tot de 74% in de batterij zit. Na 3 kwartier rijden we met 75% weer weg. We hebben denk ik zeker 10 minuten verspild met het geklooi met de palen, en ik had net mijn thee op toen de app aangaf dat de auto op 70% zat, dus het voelde helemaal niet als wachten! De volgende laadpaal is over 142 kilometer.
Om kwart voor 3 zijn we alweer bij de volgende laadstop: Ostestal süd. We hebben 24% over i.p.v. de ingeschatte 19% van de Ionity app. Van de 6 laders hadden we gezien dat er 3 beschikbaar waren, dus plek genoeg.
De eerste keer dat we de lader aansloten en de kaart aanboden begon hij niet met laden. Snel de stekker er weer uit en opnieuw erin en de kaart aanbieden en de auto begint te laden.
De
een heeft duidelijk wat meer geduld hiermee dan de ander…. 😉
Even binnen in de warmte wat drinken tot we op ongeveer 70% zitten en dan gaan we weer. We hebben even zitten puzzelen of we echt niet vanaf hier met nog maar 1 keer laden kunnen uitkomen, maar dat lukt niet.
In theorie kun je de batterij verder opladen dan 80%, maar dan moet je veel langer wachten en waarschijnlijk ben je dan langer bezig dan als je even 2 keer kort laadt. Buiten dat is het niet heel netjes om een laadpaal zo lang bezet te houden, het is best druk onderweg met laden. In totaal nog ongeveer 330 km te gaan. Dit is wel een minder leuk plekje om te zitten dan bij de vorige stop, maar de thee en koffie zijn prima te drinken.
En we zijn bij de 3e laadstop aangekomen: Brokenlande Ost. Ik had geen geluk met het laatste stuk rijden, knetterharde miezerachtige regen de hele tijd, slecht absorberend wegdek, dus goed opletten en even volhouden.
Hopelijk wordt het zo droog! Het scherm van deze Ionity laadpaal blijft zwart, maar gelukkig zitten er ook nog knopjes op en kun je er gewoon mee laden.
Nu het
donker aan het worden is vallen de lampjes op de palen meer op en kun je
makkelijk zien of de paal operationeel is, ook al is het scherm zwart. Toch
handig voor je eigen gevoel dat de Renault app ook bevestigt dat de auto aan
het laden is. Er staan hier ook weer e-on palen, dus je hebt keuze.
Na een klein half uur binnen te hebben gezeten in een vies ruikende Burgerking leek de auto nog steeds op 42% te staan. Ik dacht, nou dan doe ik in de Renault app even: start charging. Daarna kregen we de boodschap: your charging had ended. Oepsie!!
Dus wij de regen weer in, maar de auto heeft helemaal niet geladen… grrrr dus… zwart scherm betekent voor ons de volgende keer dat we niet gaan proberen te laden. Even 1 plekje opgeschoven en nu wachten we in de auto tijdens het laden. Gelukkig zijn we hele geduldige mensen….
In het kader van alles even uitproberen: kun je de auto starten tijdens het laden? Antwoord: ja dat kan! Maar dan stopt het laden wel…. Ik weet niet of dit voor alle auto’s geldt, maar wel voor onze Zoë. Inmiddels hebben we 3 keer starttarief betaald denk ik, maar we hebben wel weer wat geleerd. Het is 17:20 als we wegrijden op 64%, door de gedoetjes met de paal toch 50 minuten stilgestaan.
Nu nog 1 laadstop en dan zijn we over 200 km in Billund.
De laatste stop en de eerste in Denemarken is Abenraa. Er staan hier in
Aabenraa 15 laders, één variant zelfs met de mogelijkheid tot 400 kw. Dat kan
onze Zoë niet, dus wij gaan voor Ionity.
De tweede en derde pogingen ging vrij snel weer mis.
Dit is wel frustrerend. Toch nog maar een derde paal proberen en die lijkt het
te gaan doen. Even opwarmen binnen, want het is behoorlijk koud daarbuiten.
Maar de stopcontacten lachen ons wel vrolijk toe.
Rond half 8 rijden we weg, op weg naar een pizzeria om even wat te eten. Bij het pizza restaurant stond een OK lader, waar we eerst proberen te laden, maar dat lukt niet. Later bleek dat je daar een app voor nodig had.
We hebben afgesproken dat we de volgende keer bij een nieuw type laadpaal eerst even in de auto kijken hoe we die kunnen gebruiken. Het was KOUD! We staken over naar de parkeerplaats van de pizzeria zelf en daar stond een Norlys lader die het met de Tango pas meteen deed.
Vooralsnog (ook een dag later) lijkt het in de Tango app of we daar 19,41
kWh hebben geladen voor 0 euro. 😀
Vandaag hebben we niet ver gereden, dus er zat nog best veel in de batterij. Maar omdat we morgen een stukje gaan rijden en bij het hotel een rijtje Norlys oplaadpunten staan hebben we de Zoë met de Shell kaart voor 103,75 kronen, wat momenteel 13,90 euro is, opgeladen naar 100%, daar was 31,06 kwh voor nodig.
De auto heeft tot vandaag stil gestaan in Odense, maar nu rijden we een stukje en morgen gaan we naar Kopenhagen, dus willen we de accu weer mooi vol hebben. We hebben een andere Norlys lader gevonden in de hoop dat we met de tango pas weer gratis kunnen laden.. 😇
We hadden weer een issue met de eerste twee keer laden starten. Hij stopte weer na een minuut. We hebben dus even gewacht en toen weer een poging gedaan en toen ging hij laden. Intussen vermaken we ons in het dorpje Kerteminde door even een frietje te eten en een biertje en theetje te drinken.
Je kunt wel merken dat we buiten het seizoen zijn, het is overal super rustig. Bij terugkomst zat de accu op 91%, maar het was bepaald niet gratis dit keer! We hebben 28,06 kwh geladen voor 33,95!
Dat was even een tegenvaller! Meer dan een euro per kWh… Morgen onderweg maar weer een Ionity opzoeken.
Er staan er 12 en er zijn er 11 beschikbaar als we aankomen. We gaan pas weer autorijden als we over een paar dagen naar huis gaan, dus we nemen even de tijd om de auto op te laden.
Met zoveel beschikbare laders kunnen we zonder schuldgevoel wat langer blijven staan. We laten de auto even een paar minuten uit staan voor we de lader aansluiten en hij doet het in 1 keer. Misschien is dit toch de truc?
Wat we vanaf nu iig doen is even bij de laadpaal wachten tot de lading op 2% zit, daarna is hij nog niet 1 keer gestopt, dus dat is voor ons het punt waarop we vertrouwen dat het laden goed gaat.
Bij de meeste stops
zitten alleen maar fastfood restaurants, dat is wel een nadeel en daar hadden
we van tevoren niet over nagedacht. We eten toch maar weer een burgertje, dit
keer bij Sunset Boulevard. Als alles op is zit de batterij op 59%, dus we halen
nog een gratis refill drankje en blijven nog rustig even zitten.
Vandaag rijden we weer naar huis. Het plan is om het nét even anders aan te pakken, we moeten toch proberen wat voor ons het beste werkt.
We gaan vanaf de parkeerplaats naar een Ionity lader in Fredericia, dat is 204 km rijden. De auto geeft aan 229 km te kunnen halen, dus dat is een gokje en betekent dat we rustig aan gaan rijden. Ik ben benieuwd!
Tijdens het stilstaan heeft de accu ogenschijnlijk toch wat power verloren, want als we daadwerkelijk opgestart zijn zegt de auto nog 84% en 197 km, dus we laden even een beetje bij naar 88% op de parkeerplaats bij een EDF lader met de Shell pas. Dat heeft 13,13 gekost, want ongeveer 1,76 euro is.
Zoals ik al zei stikt het in Denemarken van de laadpalen, dus van
laadstress kan geen sprake zijn. We zijn aangekomen in Federicia met 5% in de
accu.
Het was een beetje spannend omdat we niet precies weten wanneer de
besparende modus aangaat en op de snelweg bij 6% begon de auto te piepen en
suggereren dat we moesten gaan laden. Maar we waren er bijna, en hebben het
gered naar de Ionity lader die we bedacht hadden. Nu willen we even wat langer
laden en dan vlak voor Hamburg weer. Dit keer is dat 196 km. Bij
deze lader heb je ook een tankstation waar we even kunnen zitten en een
gewoon broodje eten.
Bij de volgende lader komen we aan met 12%, dat voelt iets comfortabeler dan bij de vorige stop die 5%. Het plan is hier even wat te eten en drinken en dan weer door. Volgens de Ionity planner hoeven we maar naar 57% ongeveer te laden, maar we zien wel hoever we zijn als we klaar zijn met eten.
Iets meer speling is wel fijn, omdat het verschil in snelheid tussen ons en enkele anderen hier op de Duitse snelweg best groot is. Wij rijden op de eco stand max 104.
Met iets meer speling kunnen
we simpelweg iets harder gaan rijden. Nog twee stops te gaan. Tot nu toe hebben
we geen issues gehad met laden, hopelijk blijft dat zo. We hebben uiteindelijk
geladen tot 66%, nu een uurtje rijden, nog 109 km tot de volgende stop.
We zijn gestopt bij Ostesal Nord met nog 23%. Toen we de stekker in de auto
deden werd het lampjes rood, dus dat gaf duidelijk aan dat we even moesten
wachten met het laden starten. Het laatste stuk hadden we wat harder gereden,
de accu moet dan misschien toch even bijkomen.
We gaan even puzzelen over hoe we nu verder gaan, met 1 of 2 stops…
Inmiddels hebben we ook gemerkt dat de kilometers die de Ionity app aangeeft niet kloppen. De app geeft minder kilometers aan dan je daadwerkelijk moet rijden. Voor het juiste aantal kilometers dus altijd even google maps checken!
We wilden proberen zo min
mogelijk stops te maken, maar we zijn steeds aan het rekenen of dat
daadwerkelijk sneller is, of dat het ook wel lekker is om wat extra stops te
hebben.. We zijn er nog niet helemaal uit eerlijk gezegd!
We laden tot 76%
en vertrekken weer. We gaan bij de volgende stop opnieuw rekenen. Het is
inmiddels behoorlijk mistig geworden, dus we doen rustig aan.
Onderweg besluiten
we gewoon die twee stops te doen. Bij Dammer Berge hoeven we dan maar even kort
te laden en dan maar 71 km naar het volgende laadstation bij Salzbergen. Vanaf
daar is het dan nog 117 km naar huis.
Al met al zijn we
straks als alles goed gaat 12 uur onderweg ongeveer.
Veel mensen zullen het herkennen. Het feit dat je tegenwoordig overal een abonnement voor nodig lijkt te hebben. Helaas is dat in de e-Mobility niet anders, het is een modern business model om jou teveel te laten betalen voor dingen die je helemaal niet gebruikt.
Zo ook als je voordelig in Europa wilt snelladen. Bij Fastned, Ionity en Tesla kun je abonnementen afsluiten en ook bij je laadpas aanbieder zijn er vaak meerdere mogelijkheden. Gelukkig zijn de voorwaarden van deze aanbieders de laatste jaren wel gewijzigd en zit je niet meteen meer aan een jaarabonnement vast als je het maar een maand nodig hebt.
Natuurlijk kun je met zo'n abonnement nog altijd bij andere aanbieders laden maar in de praktijk ga je vaak toch op zoek naar een laadstation van de partij waar jij een abonnement hebt. Hierdoor, maar ook om andere redenen zijn er mensen die simpelweg géén abonnement wensen af te sluiten bij één bedrijf.
Dus stél dat je géén snellaad-abonnement wilt, maar ook niet de hoofdprijs wil betalen? Wat dan?
De goedkoopste manier om zonder abonnement naar de andere kant van Europa te reizen is via de zogenaamde budget snellaadnetwerken. Dit zijn bedrijven die snelladers plaatsen waarbij je tegen gunstiger prijzen kan laden dan snelladers van de grotere namen. De tarieven van de grotere netwerken zonder abbonement liggen nu zo tussen de 70 en 80 cent.
Kan je dus ergens voor 40 cent per kWh opladen dan bespaar je op een volle lading eenvoudig €15,- per keer. De goedkopere netwerken zijn niet altijd direct aan de snelweg. Soms moet je er een stukje voor omrijden.
![]() |
Een typisch IECharge station |
In the middle of nowhere, dat wel. Maargoed, vier aansluitingen, twee keer 160kW en twee keer 320kW en voor een aantrekkelijke prijs; €0,25/kWh en direct met de bankpas af te rekenen.
![]() |
Ewe-Go McDonalds' filter |
Bijvoorbeeld met Freshmile bij Allego, of met de app van EWE-go bij McDonalds voor €0,52/kWh. Met de laadpassen en apps van OVO Charge, Octopus Electroverse en Monta zijn er ook goeie prijs combinaties te vinden, alleen moet je hiervoor wel zelf wat research plegen of dit ook voor stations op jouw route het geval is.
Natuurlijk kan je ook diverse opties combineren. En bevalt het je toch niet, dan kan je onderweg altijd alsnog een abonnementje ergens afsluiten 😉 Niet vergeten op te zeggen natuurlijk.
Jouw tip of ervaring? Comments below.
Goede reis!
![]() |
EV in Schnee (c) Sjors ten Tije, VER |
Eerdere edities:
2025: Les Menuires, 3 Vallées, Frankrijk IV2021:Les Menuires, 3 Valléés, Frankrijk II--> Ameland
Op vrijdag 21 februari begint in mijn regio de voorjaarsvakantie alweer en dus begint mijn voorbereiding voor de rit in de elektrische voiture. Met een EV op wintersport is op zichzelf al jaren helemaal geen bijzonder moeilijke uitdaging meer, de grootste uitdaging voor mij is in elk geval hoe ik toch voorkom dat ik samen met de rest van schoolgaand Midden Nederland in dezelfde file aansluit richting de populaire ski gebieden.
Vorig jaar ging dat nog niet zo goed en stonden we helaas weer uren stil op de N90 tussen Albertville en het stoplicht bij Moûtiers. Je weet wel, dat stuk waar nu maar 1 rijbaan beschikbaar is omdat er rotsblokken op zijn gevallen. Het is een onvermijdbaar stukje snelweg als je in de Franse Alpen gaat skieën.
![]() |
Etappe 1 |
We gaan dus dezelfde truuk toepassen die we al vaker hebben uitgehaald, ik reis op vrijdagmorgen met alle bagage al vooruit, en in de avond vliegen mijn vrouw en kinderen mij samen achterna. Eerder gebruikten we daar luchthaven Basel-Mulhouse-Freiburg voor en reden we dan op zaterdag gezamelijk vanaf Weil am Rhein aan de Duits-Zwitserse grens naar Les 3 Vallées.
Opzich is dat niet echt een logische route richting de Franse Alpen, dus dat moet ik even uitleggen; dit kwam omdat ik toen met de EV niet via Noord-Frankrijk wilde rijden omdat de laadinfrastructuur daar erg achterliep. Maar nu is dat compleet veranderd. Langs de Franse peáges staan veel mooie snellaadstations die ook nog eens heel betaalbaar zijn.
De Luchthaven van Mulhouse en het hotel in Weil am Rhein zijn nu dus ingeruild voor Aéroport de Lyon-Saint-Exupéry en een hotel iets ten oosten van Lyon. Dat is 260km dichterbij het skigebied (180 ipv 440km) en daarmee hopen we dus zaterdag eerder op de dag bij het gewraakte stuk van de N90 aan te komen. Bijvoorbeeld rond 08.30 ofzo. Er zal ongetwijfeld file staan, maar het is te hopen dat die dan geen uren duurt.
Het wordt dus een rit op de vrijdag van 930km, waarbij ik om 08.00 vertrek, via Venlo en Roermond op de A2/E25 beland en via Luik de klassieke lange Route de Soleil richting Lyon neem.
De rit duurt volgens tante Google in totaal tussen de acht en de elf uur en levert een aankomsttijd van tussen de 16:00 en de 19:00 op. Let op, dat is dus zonder plas- of laadpauzes.
De rest van het gezin landt pas om 22:20 op de luchthaven dus ik vind het prima. Er blijft dan nog altijd 3 tot 6 uur over voor de pauzes, een hapje eten en misschien dat ik ook wel vast kan inchecken bij het hotel.
![]() |
Elevation grafiek Luik / Vielsalm |
Qua afstand is dat niet spannend, maar de Luikse heuvels kunnen qua hoogte profiel nogal uitdagend zijn. Volgens de routeplanner van Ionity zou ik ondanks dit hoogteprofiel toch echt met 15% overgebleven capaciteit deze stations bereiken dus daar vertrouw ik dan maar op. Of deze routeplanner ook rekening houdt met het verbruik voor het voorverwarmen van de batterij (continu 4kW) en de hogere maximumsnelheid in België weet ik niet. Kortom... let's find out! 😁
Als ik daar eenmaal ben dan neem ik een goeie lunchbreak en dan verwacht ik met een volle lading weer de reis te hervatten.
Het is in 2023 al eens gelukt om met 3% Franse Ionity stroom thuis te komen via Ionity Seclin (Rijsel/Lille, 323km) maar dit was wel in de zomer, én zonder noemenswaardige hoogteverschillen. Dus in de winter 280km naar Baraque de Fraiture mét de hoogteverschillen lijkt me een leuke uitdaging om eens te proberen. Als dit station gemakkelijk bereikbaar blijkt, is dat ook nuttig om te weten voor toekomstige ritten richting het zuiden. Een soort 'verst mogelijk gelegen' veilige haven vanaf je woonplaats bekeken. Handig.
Ik neem een laadpas van BMW mee die op dit moment de gunstigste Ionity deal heeft. Verder heb ik nog een tientje in m'n Fastned wallet en nog iets van 65 euro aan &Charge vouchers op de Hyundai laadpas geactiveerd. Omdat deze laadpas relatief duur is, bewaar ik dit tegoed voor plekken waar je geen voordelige Ionity stations hebt.
De 2e etappe bedraagt een afstand van 666km en hier heb ik de keuze uit 13 verschillende Ionity stations tot aan Lyon. Ik kan bijvoorbeeld Ionity Dommartin bij Nancy bereiken (242km) en daarna naar Macon (Saint Alban) wat nog 305km is, maar er zijn diverse andere combinaties mogelijk dus ik heb besloten gewoon de maximum snelheid te rijden en dan te kijken welk Ionity station de Hyundai onderweg suggereert (Je kunt filteren op aanbieder) en dat te volgen. Lekker makkelijk. Als ik echt uren over heb dan wil ik bij de laatste Ionity voor Lyon nog even maximaal volladen, vanwege het gunstige tarief van 29 cent per kWh.
Als je aan goedkoop denkt dan is BMW misschien niet het eerste merk wat je te binnen schiet. Toch bieden zij EV rijders twee interessante dingen aan. Met hun active abonnement en hun Ionity Plus pakket kun je in Nederland maar ook daarbuiten veel geld besparen. Daarom vandaag een blogpost daarover.
Voordat je verder leest; officieel is de BMW laadpas sinds enkele jaren alleen verkrijgbaar voor BMW rijders. De vraag om een VIN (chassisnummer) van een elektrische BMW tijdens het aanmeldproces zou hiervoor moeten zorgen. De laadpas werkt technisch op elke laadpaal/voertuig combinatie, maar BMW heeft dit aanbod dus voor BMW rijders op de markt gebracht. Wat jij met deze info doet is verder volledig je eigen verantwoordelijkheid.
![]() |
HPC netwerk Aral Pulse |
Marrakech (c) En-vols.com |
"Zullen we nog na de kerstdagen nog een klein weekje naar de zon gaan?" vroeg mijn vrouw gisteren. Het leek me een heerlijk idee. Ik zag mezelf al zitten op een terrasje ergens aan de Algarve of in Marokko met een winterzonnetje op m'n huid bij een graadje of 22.
Natuurlijk, je kunt in de kerstvakantie prima met je pubers de trein naar Rome nemen, als je tenminste geld hebt. Dat wordt dan €1021,70 alstublieft.
Geen garantie op een zitplaats, en oh ja, dit alles is alleen voor de heenweg. De terugweg kost nog eens €1082,15, máár dan kunt u wel liggen in de nachttrein hoor mijnheer.
Ineens begrijp je het succes van de luchtvaartmaatschappijen. Niet dat ik nou zo gecharmeerd ben van vliegen op fossiele brandstoffen, integendeel, maar een snellere manier om naar de zon te reizen vinden is nog niet zo gemakkelijk. Hoewel luchtvaartmaatschappijen hun prijzen ook stevig verhogen in de kerstvakantie kun je voor minder geld dan bovengenoemde treinverbinding in minder dan 3 uur en 45 minuten van Amsterdam naar bijvoorbeeld Marakkesh en weer terug vliegen. Snel, dat zeker. Maar -net als de trein- nog altijd 4x zo duur als met de elektrische auto.
Zoek de kerstvakantie |
Het zonnige vooruitzicht lijkt dus ver weg deze maand. Goed, misschien moeten we de eisen een beetje bijstellen. Met zijn vieren een citytrip naar London met de trein? "Dat schijnt financieel goed te doen te zijn" probeer ik nog. Hoopvol typ ik Londen in bij de NS Internationaal reisplanner. Da's dan €1078,- in totaal mijnheer. Voor de heenreis ja. Zucht.
Nee NS. Of heb je nog een 80% kortingskaartje? |
Voor de prijs van zo'n tripje kun je met je gezin en je EV een week lang elke dag een citytrip in een willekeurige Nederlandse stad doen, daar riant uit eten, naar de film, én een hotelkamer met ontbijt boeken. Dan hou je aan het eind van de week nog steeds geld over. Ik ben toch zeker Sinterklaas niet.