zondag 15 augustus 2021

Zomervakantie 2021 [Deel 10]

 Vervolg van [deel 9]


Ik neem je mee naar de Cilento, het grote natuurgebied waar we in een gasthuis verblijven nabij de plaats Casal Velino. Hier in de buurt zijn geen bekende publieke laadpalen en 230V laden lukt op deze locatie ook niet. Zoals je in Deel 9 hebt gezien hadden we 1 gloednieuw laadpuntje ontdekt bij een benzinestation hier niet ver vandaan en daar hebben we vol kunnen laden om vanuit hier nieuwe trips te maken. Een van de trips is via de kustweg naar de plaats Castellebate.


Castellebate


Aan de noordwestkant van de Cilento ligt het schilderachtige kasteeldorpje Catellebate wat volgens de locals echt het bezoeken waard was. 


Hoewel je hiervoor wel een paar honderd meter serieus moet stijgen -en dit niet goed voor je actieradius is-  maakt Castellebate het met je goed door op de mooiste plek van het dorp een laadpaal voor je neer te zetten waardoor je de mooiste parkeer- én laadplek van het dorp hebt als je boven bent. 




Bij het naar boven rijden verloren we zeker 25km extra aan bereik. Hiervan krijg je bij het afdalen ongeveer 80% (20km) van terug. Maar dan moet je wél eerst boven zien te komen. We hadden nog genoeg bereik van die EVO laadpaal dus dat was geen probleem.

Wat een uitzicht hè

Omdat er maar enkele laadpalen in de Cilento zijn was ik ook wel benieuwd naar hoe deze dan zouden functioneren. Deze laadpaal van Enel gaf keurig 11kW en was te bedienen met alle bekende laadpassen voor Italië. 

Om een of andere reden stopte de laadpaal er na uurtje mee waardoor er 10kWh geladen was, Dat kwam eigenlijk wel goed uit, want bij het afdalen kwam er nog voldoende bij waardoor we toch nagenoeg volgeladen weer in Casal Velino aankwamen. 


Laino Borgo 


Na een paar dagen vakantie vieren in Campania reizen we zo'n 150km naar het zuidwesten, naar de plaats Laino Borgo. Omdat dit gebied ook niet uitblinkt in het aanbod van laadpalen besluiten we onderweg de enige snellader in de wijde omgeving aan te doen onderweg naar onze eerste bestemming in Calibrië. Er staan hier maar liefst twee triple-chargers, wat een absoluut laad-walhalla is als je je beseft dat dit de enige snellaad-plek in de hele provincie Basilicata is. 

Bij de andere snellader stond een Oranje Italiaanse Peugeot e-2008 te laden. Bijzonder, want je ziet hier bijna geen EV's. Naast hem sluiten wij aan en toevallig vlak daarna begint de persconferentie van Premier Rutte en Hugo de Jonge, waar we even een stukje van meekijken op de smartphone.

Lauria
In de omgeving zag het er wat verlaten uit, een kruising van een B-weg met verderop de op- en afritten van de E45. Omdat er toch geplast moest worden gingen we wat rondwandelen en vlak ernaast bleek een Pizzeria te zitten. Een goed geplaatste snellader heeft altijd wat faciliteiten in de buurt. Het lijkt erop dat de Italianen dit ook steeds meer lijken te beseffen, al is die pizzeria helaas niet 24/7 geopend.

Na een paar heerlijke pizza's voor een habbekrats gegeten te hebben was de auto weer op ruim 90% en konden we door naar Laino Borgo. Ook hier weer geen laadpunten te bekennen maar we hadden die dagen slechts een paar kleine tripjes in de regio gepland.


Toen we weer verder wilden naar ons volgende verblijf besloten we nog even te af te toppen bij een Enel laadpaaltje in Laino Castello zoals die ook bij Castellebate stond. 
We hadden een aardige trip in Calabrië voor de boeg en bovendien wilden we het dorpje toch nog even zien. 


Laino Castello

Met ruim 35 graden celcius reden we verder richting Tropea, de bestemming was nabij het dorpje Pizzo bij een agriturismo op de berg. 
Onderweg lunchen we soms bij supermarkten als het zo uitkomt en we passeerden nog een snellader nabij een grote Conad Supermarkt dus we besloten hier een tussenstop in te lassen. 


In het binnenland van Calabrië werd het inmiddels meer dan 40 graden dus een fijne stop was dit niet zo op het heetst van de dag; we waren blij met de airco in de supermarkt zeg maar.


Het gevolg was wel dat we weer 100% lading hadden wat goed van pas kwam in de heuvels nabij Pizzo. 

Francaville Angritola


In het dorpje Francaville Angritola bereikten we onze b&b waar we voor het eerst deze trip van onze Granny Charger gebruik konden maken. Netjes gevraagd en ze werkten graag mee om een mooie plek te vinden. Direct achter het raam hier zat een stopcontact en met een 16A italiaanse 'addatore' (adapter)  heb ik hier de eerste nacht al direct van 59 naar 100% kunnen laden. Dit duurt dan wel ruim 9 uur maar je hebt de tijd dus wat maakt het uit. 






Vanaf hier hebben we diverse trips ondernomen richting o.a. Tropea (doen!) en Capo Vaticana. 

De laatste avond wilden we in Pizzo bij een laadpaaltje weer volladen voor de trip de volgende dag. Toen de auto van 50 naar 75% geladen was viel de stroom in het hele dorp uit. Dus ook de laadpaal. Na een tijdje kwam de stroom wel terug maar de laadpaal was ermee gestopt en wij zaten ergens een Pizza te eten. De auto konden we die laatste nacht gelukkig bij het Agriturismo toch van 66% naar 100% laden voor onze volgende trip. Hij was ongeveer om 07:00 weer vol en wij gingen om 09:00 weg zoiets, het was in elk geval precies op tijd. 


Schiavonea


Met diverse stops eindigden we 240km verderop bij de badplaats Schiavonea. Door de vele 50/70/90km/h wegen is het verbruik vaak heel laag (11.5 12 kWh/100km of 1:8,5) en rijden we soms tot wel 300km met onze 41kWh batterij. 

Er stond een laadpaal in dit dorpje, 2x Type2 22kW maar in het configureren van loadbalancing daar zijn ze hier niet zo goed in. Na een tijdje laden kwam er een 2e auto bij en *poef* onze auto stopte met laden en de socket was zelfs 'out of service' gegaan. Via diverse apps in de gaten gehouden wanneer die 2e auto weer wegging en toen de laadsessie opnieuw gestart aan de andere zijde. Was al met al best even een gedoe want de auto stond op 1 kilometer lopen afstand, een beetje op een heuvel en dat is best pittig bij 38+ graden.


Corato

Laden bij treinstation Bisceglie 
Een paar dagen later via de zuidkust naar de oostkust gereden, 210km naar Corato. In Corato staan 0 laadpunten en ook geen snelladers in de buurt. We moesten dus laden in de nabijgelegen dorpjes bij de 22kW AC laadpunten daar. Dit lukte in Ruvo di Puglia en Bisceglie. Meestal combineren we het dan met uit eten gaan in zo'n dorp. We zoeken dan de laadpaal het dichts bij het centrum en gaan dan lopend de stad verkennen. De laadpalen in deze regio zijn trouwens allemaal gratis, ongeacht welke pas je gebruikt. Het CPO tarief staat op gratis ingesteld. 


In deze omgeving zie je helemaal geen elektrische auto's meer. Als je ergens wegrijdt of parkeert en aan een laadpaal aansluit zie je altijd een paar nieuwsgierige mensen kijken hoe het werkt en ook als je weer weggaat wordt je uitvoerig bestudeerd. In het begin is dat nog wel leuk maar na een tijdje wordt het wat vervelend.

Gelukkig kan onze auto op 22kW AC laden. Veel EV's kunnen dit niet. Aangezien hier ook geen snelladers staan is dat wel iets om rekening mee te houden als je zuidelijker dan Napels Italië in gaat. 

Een Skoda Enyaq bijvoorbeeld kan AC laden op 11kW. Dat betekent dat je er tijdens een ruime lunch van 2 uur slechts 110km bij laadt en dat je wachttijd dus dubbel zo lang is. In de praktijk zul je dan wellicht sneller locaties boeken met laadpalen, de auto een nacht aan de laadpaal zetten of wellicht vaker Granny Chargen op locatie. In ons geval konden we met een lunch en een diner bij een publieke laadpaal eigenlijk altijd wel tot de 90-100% komen voor de volgende dag als dit nodig was.


Neviano


Neviano 1
Via allerlei omzwervingen, strandjes en dorpjes met AC laadpaaltjes komen we rond 5 augustus aan bij de plaats Neviano, waar we de enige laadpaal van het dorp proberen te bezoeken. Het centrum was afgesloten voor een soort dorpsfeest, maar daar stond precies de dubbele laadpaal van BeCharge die wij nodig hadden om de volgende dag een mooie trip door Puglia te kunnen maken. Na wat discussie met de locals toen ik dwars het feestgebied in reed begrepen ze de situatie wel en maakten ze een plekje voor me. 

Ik probeerde enkele laadpassen maar Maingau en Plugsurfing werden niet geaccepteerd. NextCharge redde mij ook hier weer, daar stond nog een ruim tientje tegoed op dus die heb ik hier maar opgemaakt. Later kwam ik er achter dat Newmotion hier ook gewerkt had moeten hebben. 




Na het cruisen door de hak van de laars komen via het zuidelijkste puntje met een lege batterij in de stad Lecce terecht. Midden in het centrum (lastig te bereiken ivm veel 1-richting en voetgangersgebied) bereiken we in de loop van de middag de centrum-laadpaal. 

Lecce
We verkennen de stad en eten ergens een salade, en na een kleine 2 uur is de auto weer 95% vol voor de trip richting het Noorden, want we gaan de vakantie een beetje afronden.

In Bari vinden we 's avonds de eerste snellader sinds tijden (In Puglia, Zuid-Oost Italië, vind je er maar sporadisch eentje) waarna we 7 augustus in Foggia aankomen. 




Foggia


Dit dorp heeft 2 publieke AC laadpalen met 1x Type2 en 1x Type 3a aansluiting, en ook nog 1 DC snellader voor 50.000 mensen. Er is één AC laadpaal die werkt, die andere is stuk en ook de snellader is al ruim een jaar uitgeschakeld. Niemand weet waarom. Als je de servicedesk van Enel belt krijg je geirriteerde mensen aan de telefoon die geen Engels kunnen/willen spreken en ook niemand kennen die Engels spreekt. 

Foggia
Omdat de enige werkende laadpaal toevallig nabij ons hotel en de dichtstbijzijnde supermarkt is komen we hier af en toe, en je merkt dat de laaddruk hoog is. Diverse EV's zien we aansluiten om op te laden, sommige mensen vertelden dat ze eerst naar de snellader waren geweest maarja, die deed het niet. 


Anderen komen helemaal op de laatste procentjes aanrollen, waaronder een ID.4 met een Italiaans gezin dat overduidelijk op vakantie was, zij moesten hier enkele uren wachten omdat hun 11kW lader nou eenmaal niet harder kon en ze nog een aardige rit moesten volbrengen. Gelukkig zat er ook een McDonald's vestiging naast maar dat zijn toch wel vervelende situaties.





Gargagno

We besluiten de laatste dag in natuurgebied Gargagno door te brengen. We vinden een paar mooie stranden en prachtige plekjes, maar omdat ook hier de radius afneemt, kijken we of de we lunch met een laadpaal kunnen combineren. Dit was op zich niet nodig, we hadden als backup-plan die laadpaal in Foggia nog, maar als het kán, waarom niet? 

Mijn vrouw vond één van de meest bijzondere plekjes voor een laadpaal, op de parkeerplaats van een chique strand-tent in Mattinata, met bewaking en alles. Het vreemde is dat de laadpaal midden op het parkeerterrein tussen de olijfbomen stond, terwijl je aan het model en type duidelijk kon zien dat dit een publiek Enel laadpunt was. Maar omdat hij zo vreemd geplaatst was leek het alsof dit een privé laadpunt van de club was. 



Toen we aan kwamen rijden wilde de parkeerwachter ons naar een vrije plek dirigeren, het duurde even voordat we hadden uitgelegd dat we graag wilde laden. Dit had de beste man duidelijk nog maar weinig meegemaakt want we moesten een beetje half aan de achterkant van de laadpaal gaan staan, de plekken die er oorspronkelijk voor gereserveerd waren, had hij al vergeven aan twee ICE voertuigen. 


Mattinata

Na een uitgebreide lunch bij deze strandtent was het bereik weer van 50 naar 95% gestegen, zodat we die avond in Foggia nog van 60-100% hoefden te laden in plaats van 10-100%. Dat scheelt ongeveer een uur. We hebben gemerkt dat met kinderen in de leeftijd van de onze tot 1 uur pauzeren / lunchen heel prima gaat, maar dat langer soms simpelweg te lang duurt. 

Terugreis (1800km verdeeld over drie dagen)


Vanaf 9 augustus hebben we vanaf hier alleen maar de triplechargers bezocht en is de reis redelijk saai. 

9 augustus:


* Chieti, Enel-X bij Ikea, alleen te activeren met Enel-X laadpas
* Ancona, Enel-X bij McDonalds
* Faenza, Enel-X bij Conad
* Best Western Modena Region --> 11kW  Porsche Destination charger bij het hotel.

10 augustus:


Lainate, Q8 / Enel aan de snelweg vlak voor de Zwitserse grens
Airlonia, Go-Fast snellader bij de ingang van de St. Gotthard tunnel
Weil am Rhein, EnBW langs de A3
Pforzheim, Stadtwerke Pforzheim 22kW nabij hotel

11 augustus:


Sessenhausen, EnBW aan de A3
Hamminkln, Allego triple, A3 zo'n 50km voor de NL grens 


Stats:





Totaal zoals je ziet 880 kWh verdeeld over 44 laadsessies. Het gemiddeld verbruik wat tot aan de terugreis ruim onder de 13 kWh/100km, (~ 7,5km per kWh) maar omdat we op de terugweg sneller en onzuinig hebben gereden is dit gemiddelde na de laatste 2000km alsnog naar 14.1 gestegen. 

Toch zeker nog niet slecht, met de airco overal op standje diepvries met een zuinige rijstijl toch nog 7 kilometer uit elke geladen kWh weten te halen. 



Kosten


880kWh thuis laden kost je een kleine €200,- 
880kWh op deze roadtrip met 1 laadpas laden, bijv. Newmotion, had ongeveer €340,- gekost. 

Mijn laadkosten waren €54,93 en zijn niet echt representatief voor een gemiddelde berijder. 
Dit komt doordat ik een aantal laadsessies kon betalen met &Charge kilometers en met test-laadpassen van diverse providers.

Van deze laadsessies waren er 8 volledig kosteloos, waardoor er 36 laadsessies overbleven waar voor betaald moest worden. Van deze 36 sessies heb ik er een stuk of 20 met &Charge kilometers kunnen betalen via o.a. Maingau en Plugsurfing en ik heb bij 16 laadsessies nog een aantal andere laadpassen getest voor mijn werk. 

De laadpalen waarbij veel laadpassen niet geaccepteerd werden, maar bijv. alleen werkten met Nextcharge of met ENEL hebben in totaal zo'n  €52 gekost voor 170 kWh (~€0,48/kWh)

Van de 44 laadsessies waren er 26 laadsessies bij ENEL, 16 bij andere providers zoals Has.To.Be, EnBW, Allego, enkele Stadtwerke en nog een paar sessies met de Granny Charger (230V stopcontact) die verder kosteloos waren.

TOL

Dan de tol. Hoewel ik de reis tolvrij wilde volbrengen is dat niet volledig gelukt. Op de heenweg heb ik tot aan Rome de tolweg kunnen vermijden totdat mijn tijd op begon te raken waardoor ik alsnog voor tolwegen heb moeten kiezen. 

De kosten waren tot aan Rome dus 0,-, ook in Oostenrijk. Daarna €22,30 voor enkele stukken rondom Napels. In Zuid Italië hoef je nergens tol te betalen, ook niet op de grootste snelwegen.

De terugweg hebben we bewust voor de (snellere) tolwegen gekozen dus hier zijn de kosten hoger:
Vanaf Foggia naar de Zwitsers grens (Chiosso)  €61,60 plus nog eens 38,50 voor een Zwitsers Autobahn vignet 2021. 

Kortom zo'n €100,- vanaf het Zuid-Oostelijkste puntje van Italië naar Nederland. 
Op alle laadpalen werden alle gangbare Europese laadpassen geaccepteerd tenzij anders aangegeven. 

Italië en Corona maatregelen

Mijn vrouw en ik waren beiden volledig gevaccineerd en hadden dus een groen vinkje met de Internationale QR code in de CoronaCheck app. Op de heenweg hebben we de kinderen laten testen omdat die met het vliegtuig gingen. Verder hebben we PLF's ingevuld en maar daar is nauwelijks naar gekeken. 

Bij een enkel hotel werd gevraagd om de 'Green pass' maar meestal was een paspoort voldoende. Vanaf 8 augustus gingen restaurants bij de ingang om deze 'Green Pass' vragen. Zodra de QR code een groen vinkje geeft mag je overal doorlopen. 

Nawoord

Wil je een uitgebreid verslag met nog veel meer foto's en geografische informatie, bekijk dan de deze reis op Polarsteps

Dank voor het lezen en tot de volgende blog!




zondag 1 augustus 2021

Zomervakantie 2021 [Deel 9]

Vervolg van deel 8


Ik merk dat ik steeds meer Polarsteps gebruik voor het beschrijven van alle stappen van deze vakantie. Daarom heb ik besloten om op mijn blog alleen nog EV gerelateerde dingen te schrijven en niet of het ijsje lekker was of hoe warm het is. Ben je daar dus naar op zoek, klik dan 👉🏽 hier 

Ik ga nu op Polarsteps dus ook steeds minder schrijven over EV-gerelateerde dingen, dat zijn toch vaak dingen die de familie en vrienden weinig interesseert en de échte EV-nerd komt alsnog wel hier.

Ravenna - Cesena


In deel 8 was ik gebleven bij Ravenna. Dat was eigenlijk niet goed, ik had geladen bij Ravenna en heb overnacht in Cesena, want die avond heb ik nog 40km in het donker doorgereden wat me eigenlijk niet echt goed bevallen is. Op de regionale weg was op zo'n beetje het hele traject wegwerkzaamheden en er was ook geen straatverlichting, dus erg donker. Kortom goed opletten als de weg weer eens met gele belijning naar de -oorspronkelijk- andere weghelft werd geleid. Nee, echt relaxed was het niet. 

De volgende morgen ging ik alweer vroeg met 80% lading op pad, en nu had ik meer geluk. Na een korte nacht maar ik had nog een boel kilometers te maken om op tijd op de luchthaven van Napels te zijn, maar vanaf Cesena waren de tolvrije wegen toch wel snelweg-ish.  Niet echt een volwaardige snelweg maar grote stukken met een maximumsnelheid van 90 tot 110km/h en met dubbele rijbanen, zonder dat je dorpjes hoefde te doorkruisen. Met de Zoé is dat prima, want ik rijd toch overal zo rond de 90 km/h. Daar hoef ik niet 1e rang voor op een tolweg te rijden. 

Het weer werd steeds mooier en na een kilometertje of 100 kreeg ik toch wel trek in een bak koffie.  Ik fakkelde de 'Pump' app aan en besloot eens te volgen wat die app voorstelde. Ik had toen nog ongeveer 50% lading ofzo. Hij stuurde me naar het dorpje SalsePolcro om te laden, alwaar ik dacht bij een 43kW snellader terecht te komen. Grappig wel, want SalsePolcro was oorspronkelijk mijn bestemming van dag twee, welke ik helaas net niet gehaald heb. 

Het bleek een 22kW bij een Coop Supermarkt te zijn.

22kW Enel laadpaal bij de Coöp


Enigszins teleurgesteld dat het geen snellader was en dat ik dat niet goed had gecheckt toch maar even aangesloten en van de nood een deugd gemaakt, ik wilde tenslotte koffie en naast de Coöp zat een koffie barretje. Toen ik het Croissantje en de koffie op had zat er alweer 12kWh bij, wat de lading op 78% bracht. Had de Pump app toch nog een beetje gelijk. 

Stoppen = laden blijkt keer op keer toch een handige tactiek. De volgende snellader die Pump aangaf was bij Hotel La Pergola, aan de Via Flaminia, iets voorbij de plaats Terni. 

Sansepolcro - Terni - Snellader
In plaats van goed uit te zoeken waar dit precies was heb ik deze huppakee in de Google Maps geknald en ben ik erheen gereden. Vanaf Terni echter begon mijn TomTom (met bestemming Napels) hele andere dingen voor te stellen dan Google Maps. Google stuurde me over steeds kleinere weggetjes waardoor ik me af begon te vragen of alles wel goed ging. 

Wat bleek, de snellader bleek naast de snelweg E45 te staan, maar als je zonder tolwegen reist, dan is zo'n snellader toch een behoorlijk stuk moeilijker te bereiken dan via de tolweg waar deze snellader naast staat.

Leerpuntje voor de volgende keer: De app van Pump kijkt niet naar wel/geen gebruik van tolwegen. 

Toen ik zeker een uur ben verloren door al die kleine weggetjes tussen Terni (wel mooi) en de E45 was het al bijna 12:00 toen ik nog aan de lading moest beginnen. Deze snellader accepteerde geen enkele laadpas behalve die van Enel zelf. Dus geen Maingau, TNM, of Plugsurfing. Kwam nog een gezinnetje tegen die bij de naastgelegen Tesla Supercharger aan het laden waren, zich niet echt bewust van het AC netwerk van Italië en daardoor bewust maar een accommodatie in de buurt van de Superchargers aan het zoeken waren gegaan, want na de Supercharger van Arezzo en deze begon het toch wel heel dun gezaaid te worden' aldus dit gezin. 

Ik vertelde dat je overal kunt laden als je wat beter zoekt. En met het Newmotion laadpasje wat ze hadden kunnen ze op praktisch elke AC laadpaal in Italië terecht dus die accommodaties kun je rustig wat verder zoeken. 'Ja, reageerde de man van het gezin, maar dan duurt het laden zo lang'.  Wat natuurlijk waar is, waardoor slim je restaurant of overnachting plannen wel aan te raden is.

Snellader bij Terni E45



Anyway na een kopje koffie van het nabijgelegen hotel ging ik om 13:00 weer op pad. Omdat ik in principe aan de tolweg de volgende etappe begon stond ik toen voor de keuze: A) 4:30 rijden over 298km zonder tolwegen, of 2:24 rijden over 262km mét tolwegen. 

Aangezien ik al een paar pittige dagen had gehad besloot ik om 2 uur tijd en 40 kilometer te besparen door het laatste stukje tóch maar voor de tolweg te kiezen. Ik betaalde €8,- en kwam meteen in een file van een half uur. Maar gelukkig loste deze snel op.

Rond een uur of drie was ik in Frosinone waar een snellader op een groot winkelcentrum stond. Napels was vanaf daar nog 160 km en ik had nog 175km aan bereik, maar ik wilde wel met een beetje volle batterij in Napels arriveren. 

Na een procentje of 20 vloog de AC kant van de snellader in storing, toen de Nissan Leaf vertrok en een ID.3 aan dezelfde lader aan sloot. Ik kwam er 20 minuten later pas achter omdat ik nog even naar de Carrefour was gegaan. Gelukkig had deze snellader ook een 22kW socket en ik had nog wat tijd, dus meteen daarop aangesloten en doorgeladen tot kwart over vier ofzo. (80%) 

Napels


Om 18:00 bereikte ik Napels, waar mijn familie om ongeveer 19:00 zou arriveren. Ik dacht wel even een laadpaaltje in de stad te fixen voor dit laatste uurtje, maar daar heb ik me lelijk in vergist, als je een stad hebt met 3 miljoen inwoners en 5 laadpalen dan is een vrije laadpaal zoeken niet het grootste probleem, maar hoe je er komt en of je er kan parkeren wél. 

Napels is één groot mierennest qua verkeer rond 18:00 dus toen ik uiteindelijk om 18.10 bij de laadpaal aan kwam bleek hij op een terrein van een autodealer te staan die 10 minuten later dicht zou gaan (en het terrein afsloot). De volgende laadpaal bleek in een parkeergarage te staan die compleet vol geparkeerd was. Inmiddels had ik zoveel tijd in het stadsverkeer doorgebracht dat ik net zo goed meteen naar de luchthaven had kunnen gaan. 

Luchthaven & Pompei


Om ongeveer 18:50 was ik bij de 'arrivals' en hebben we het gezin weer herenigd 😀.
Enige puntje was dat ik nog maar 12% batterij over had ofzo. Dus eerst op zoek naar een laadpaal, maar niet in Napels. Snel de stad uit gereden, binnendoor naar Pompei waar ons verblijf was en wat feitelijk een soort suburb van Napels is. In Pompei staan 3 laadpalen waarbij de 1e in storing stond en de 2e en 3e (die naast elkaar stonden) prima werkten. Uiteindelijk bleek dat we 700m bij onze bestemming vandaan stonden te laden (en dat we dus prima eerst even in had kunnen checken en douchen etc) maar hey, in the heat of te moment ben je met andere dingen bezig. 

De volgende dag hebben we de auto alsnog bij diezelfde paal neergezet en zijn we terug gewandeld, waardoor dit onze vaste laadpaal voor die omgeving werd zodat we voor alle dagtrips etc. altijd de volgende morgen weer met 100% lading konden vertrekken.

Sorrento, Capri & Amalfikust

Amalfikust
Vanaf hier hebben we met de Zoé  diverse uitstapjes gemaakt naar allerlei prachtige bestemmingen in de omgeving. 

Steeds weer opgeladen in Pompei. Dat ging perfect. 














Cilento


EVO laadpaal midden in de Cilento
Na drie dagen sightseeing besloten we door te gaan naar natuurgebied de Cilento, als deel van het oorspronkelijke plan.  Vlak voordat we bij onze bestemming aan kwamen zag mijn vrouw een bordje met 'laadpunt' bij een fossiel-brandstof station. Bleek er eentje van  EVO te zijn die alleen met de laadpas van NextCharge te bedienen was. 


Verder in die hele omgeving helemaal niets. De dichtstbijzijnde dus pas op 25km ofzo. Met nog 90km bereik gingen we even kijken of hier ook ad-hoc geladen kon worden. Hoewel alle bordjes en stickers met uitleg beweerden dat dit met een SMS-procedure moest kunnen, is het me niet gelukt een goed werkend EVO account aan te maken. (En trust me, ik heb daar wel enige ervaring mee 😉 ) Ik vermoed dat door het niet-italiaanse telefoonnummer de beveiligingscode die nodig was voor het aanmaken van het account niet binnen kwam. Gelukkig had ik ook een laadpas van Nextcharge bij me, en die bleek, -na opnieuw opwaarderen met €20,- want prepaid- het uitstekend te doen op dat laadpunt. Ook bleek dit laadpunt met de app van Nextcharge te bedienen, die een veel simpeler procedure hanteren. 

Gelijk even op Chargemap toegevoegd voor de volgende toerist. 


In het volgende deel ga ik verder over de laadpaal in Castellebate. 
Kan je niet wachten, volg dan alles op Polarsteps

 
Verder in [Deel 10]