Mijn goede vrienden Jaap en Gina zijn in Januari van dit jaar naar Denemarken gegaan in hun Renault Zoë. Vlak voor ze gingen vroeg ik Gina of ze een reisverslag wilde maken om mijn lezers te inspireren. Het werd een mooi maar ook eerlijk verhaal, hoe de reis verliep, wat goed en minder goed ging en natuurlijk de take-aways.
-- Maarten
![]() |
Kerteminde |
24 Januari
Nou, het is zover! We gaan vandaag onze eerste lange reis maken met onze Renault Zoë R135. Op advies van Maarten gebruiken we Ionity in combinatie met de BMW laadpas. Dat maakt navigeren makkelijk. Als je een route laat berekenen in de Ionity app kun je daarna de route gewoon openen met google maps, onze favoriete navigatie app.
We moesten nog even langs de supermarkt en bedachten daar uiteraard dat we nog iets vergeten waren, dus voor we Ugchelen uit waren was er al 1% van de batterij op… We zijn de A1 opgegaan en over een kleine twee uur verwachten we onze eerste stop te doen. Lekker rustig aan doen is het idee, wat wel nieuw is voor mensen die met de benzineauto altijd zo hard mogelijk reden om er zo snel mogelijk te zijn. Maar, mij bevalt het wel, lekker ontspannen op reis!
In het kader van goed voorbereid op reis gaan: De eerste stop in Denemarken is Billund, voor Legoland en Legohouse. Die blijken als ik even zoek naar tickets allebei dicht te zijn in januari…. Hahaha, dus op zoek naar andere leuke dingen om te doen.
Kaartje gejat van Polarsteps |
Dammerberg Ost
Aangekomen bij de eerste stop: Dammerberg Ost. Hier hebben we in plaats van
de voorspelde 10% nog 29% over. Het is best koud in januari, dus wij doen
rustig aan telkens om er zeker van te zijn dat we genoeg batterij over hebben
om bij de geplande stop te komen, better safe than sorry. En zo hoeven we minder lang te laden. Helaas zijn alle ionity laders bezet. Meteen een eerste les geleerd, het is wel handig om van tevoren even te kijken in de app of de Ionity laders beschikbaar zijn.
Terwijl we ruzie stonden te maken met deze Eon paal en de Shell pas wilden proberen, ging er iemand weg bij een Ionity paal.
Onze voorkeur gaat uit naar
de Ionity paal omdat we gebruik maken van een aantrekkelijke deal met de BMW kaart. Een Nederlandse meneer met een Lucid was zo aardig om even te blijven staan zodat wij rustig om
konden rijden en bij Ionity konden gaan laden.
De meneer van de Lucid vond het dapper dat wij met zo’n klein autootje zo ver gingen rijden, maar was wel verbaasd over ons bereik… 😂 De Ionity paal werkte meteen, dus nu lekker aan de plant-based whopper en wachten tot de 74% in de batterij zit. Na 3 kwartier rijden we met 75% weer weg. We hebben denk ik zeker 10 minuten verspild met het geklooi met de palen, en ik had net mijn thee op toen de app aangaf dat de auto op 70% zat, dus het voelde helemaal niet als wachten! De volgende laadpaal is over 142 kilometer.

Ostestal Süd
Om kwart voor 3 zijn we alweer bij de volgende laadstop: Ostestal süd. We hebben 24% over i.p.v. de ingeschatte 19% van de Ionity app. Van de 6 laders hadden we gezien dat er 3 beschikbaar waren, dus plek genoeg.
De eerste keer dat we de lader aansloten en de kaart aanboden begon hij niet met laden. Snel de stekker er weer uit en opnieuw erin en de kaart aanbieden en de auto begint te laden.
De
een heeft duidelijk wat meer geduld hiermee dan de ander…. 😉
Even binnen in de warmte wat drinken tot we op ongeveer 70% zitten en dan gaan we weer. We hebben even zitten puzzelen of we echt niet vanaf hier met nog maar 1 keer laden kunnen uitkomen, maar dat lukt niet.
In theorie kun je de batterij verder opladen dan 80%, maar dan moet je veel langer wachten en waarschijnlijk ben je dan langer bezig dan als je even 2 keer kort laadt. Buiten dat is het niet heel netjes om een laadpaal zo lang bezet te houden, het is best druk onderweg met laden. In totaal nog ongeveer 330 km te gaan. Dit is wel een minder leuk plekje om te zitten dan bij de vorige stop, maar de thee en koffie zijn prima te drinken.
Brokenlande Ost
En we zijn bij de 3e laadstop aangekomen: Brokenlande Ost. Ik had geen geluk met het laatste stuk rijden, knetterharde miezerachtige regen de hele tijd, slecht absorberend wegdek, dus goed opletten en even volhouden.
Hopelijk wordt het zo droog! Het scherm van deze Ionity laadpaal blijft zwart, maar gelukkig zitten er ook nog knopjes op en kun je er gewoon mee laden.
Nu het
donker aan het worden is vallen de lampjes op de palen meer op en kun je
makkelijk zien of de paal operationeel is, ook al is het scherm zwart. Toch
handig voor je eigen gevoel dat de Renault app ook bevestigt dat de auto aan
het laden is. Er staan hier ook weer e-on palen, dus je hebt keuze.
Na een klein half uur binnen te hebben gezeten in een vies ruikende Burgerking leek de auto nog steeds op 42% te staan. Ik dacht, nou dan doe ik in de Renault app even: start charging. Daarna kregen we de boodschap: your charging had ended. Oepsie!!
Dus wij de regen weer in, maar de auto heeft helemaal niet geladen… grrrr dus… zwart scherm betekent voor ons de volgende keer dat we niet gaan proberen te laden. Even 1 plekje opgeschoven en nu wachten we in de auto tijdens het laden. Gelukkig zijn we hele geduldige mensen….
In het kader van alles even uitproberen: kun je de auto starten tijdens het laden? Antwoord: ja dat kan! Maar dan stopt het laden wel…. Ik weet niet of dit voor alle auto’s geldt, maar wel voor onze Zoë. Inmiddels hebben we 3 keer starttarief betaald denk ik, maar we hebben wel weer wat geleerd. Het is 17:20 als we wegrijden op 64%, door de gedoetjes met de paal toch 50 minuten stilgestaan.
Nu nog 1 laadstop en dan zijn we over 200 km in Billund.
Abenraa
De laatste stop en de eerste in Denemarken is Abenraa. Er staan hier in
Aabenraa 15 laders, één variant zelfs met de mogelijkheid tot 400 kw. Dat kan
onze Zoë niet, dus wij gaan voor Ionity.
De tweede en derde pogingen ging vrij snel weer mis.
Dit is wel frustrerend. Toch nog maar een derde paal proberen en die lijkt het
te gaan doen. Even opwarmen binnen, want het is behoorlijk koud daarbuiten.
Maar de stopcontacten lachen ons wel vrolijk toe.
Rond half 8 rijden we weg, op weg naar een pizzeria om even wat te eten. Bij het pizza restaurant stond een OK lader, waar we eerst proberen te laden, maar dat lukt niet. Later bleek dat je daar een app voor nodig had.
We hebben afgesproken dat we de volgende keer bij een nieuw type laadpaal eerst even in de auto kijken hoe we die kunnen gebruiken. Het was KOUD! We staken over naar de parkeerplaats van de pizzeria zelf en daar stond een Norlys lader die het met de Tango pas meteen deed.
Vooralsnog (ook een dag later) lijkt het in de Tango app of we daar 19,41
kWh hebben geladen voor 0 euro. 😀
25 Januari
Vandaag hebben we niet ver gereden, dus er zat nog best veel in de batterij. Maar omdat we morgen een stukje gaan rijden en bij het hotel een rijtje Norlys oplaadpunten staan hebben we de Zoë met de Shell kaart voor 103,75 kronen, wat momenteel 13,90 euro is, opgeladen naar 100%, daar was 31,06 kwh voor nodig.
28 Januari
De auto heeft tot vandaag stil gestaan in Odense, maar nu rijden we een stukje en morgen gaan we naar Kopenhagen, dus willen we de accu weer mooi vol hebben. We hebben een andere Norlys lader gevonden in de hoop dat we met de tango pas weer gratis kunnen laden.. 😇
We hadden weer een issue met de eerste twee keer laden starten. Hij stopte weer na een minuut. We hebben dus even gewacht en toen weer een poging gedaan en toen ging hij laden. Intussen vermaken we ons in het dorpje Kerteminde door even een frietje te eten en een biertje en theetje te drinken.
Je kunt wel merken dat we buiten het seizoen zijn, het is overal super rustig. Bij terugkomst zat de accu op 91%, maar het was bepaald niet gratis dit keer! We hebben 28,06 kwh geladen voor 33,95!
Dat was even een tegenvaller! Meer dan een euro per kWh… Morgen onderweg maar weer een Ionity opzoeken.
29 Januari
Vandaag stoppen we bij de Ionity charger in Greve, vlak voor de parkeerplaats in Kopenhagen.Er staan er 12 en er zijn er 11 beschikbaar als we aankomen. We gaan pas weer autorijden als we over een paar dagen naar huis gaan, dus we nemen even de tijd om de auto op te laden.
Met zoveel beschikbare laders kunnen we zonder schuldgevoel wat langer blijven staan. We laten de auto even een paar minuten uit staan voor we de lader aansluiten en hij doet het in 1 keer. Misschien is dit toch de truc?
Wat we vanaf nu iig doen is even bij de laadpaal wachten tot de lading op 2% zit, daarna is hij nog niet 1 keer gestopt, dus dat is voor ons het punt waarop we vertrouwen dat het laden goed gaat.
Bij de meeste stops
zitten alleen maar fastfood restaurants, dat is wel een nadeel en daar hadden
we van tevoren niet over nagedacht. We eten toch maar weer een burgertje, dit
keer bij Sunset Boulevard. Als alles op is zit de batterij op 59%, dus we halen
nog een gratis refill drankje en blijven nog rustig even zitten.
1 Februari
Vandaag rijden we weer naar huis. Het plan is om het nét even anders aan te pakken, we moeten toch proberen wat voor ons het beste werkt.
We gaan vanaf de parkeerplaats naar een Ionity lader in Fredericia, dat is 204 km rijden. De auto geeft aan 229 km te kunnen halen, dus dat is een gokje en betekent dat we rustig aan gaan rijden. Ik ben benieuwd!
Tijdens het stilstaan heeft de accu ogenschijnlijk toch wat power verloren, want als we daadwerkelijk opgestart zijn zegt de auto nog 84% en 197 km, dus we laden even een beetje bij naar 88% op de parkeerplaats bij een EDF lader met de Shell pas. Dat heeft 13,13 gekost, want ongeveer 1,76 euro is.
Zoals ik al zei stikt het in Denemarken van de laadpalen, dus van
laadstress kan geen sprake zijn. We zijn aangekomen in Federicia met 5% in de
accu.
Het was een beetje spannend omdat we niet precies weten wanneer de
besparende modus aangaat en op de snelweg bij 6% begon de auto te piepen en
suggereren dat we moesten gaan laden. Maar we waren er bijna, en hebben het
gered naar de Ionity lader die we bedacht hadden. Nu willen we even wat langer
laden en dan vlak voor Hamburg weer. Dit keer is dat 196 km. Bij
deze lader heb je ook een tankstation waar we even kunnen zitten en een
gewoon broodje eten.
Neumünster
Bij de volgende lader komen we aan met 12%, dat voelt iets comfortabeler dan bij de vorige stop die 5%. Het plan is hier even wat te eten en drinken en dan weer door. Volgens de Ionity planner hoeven we maar naar 57% ongeveer te laden, maar we zien wel hoever we zijn als we klaar zijn met eten.
Iets meer speling is wel fijn, omdat het verschil in snelheid tussen ons en enkele anderen hier op de Duitse snelweg best groot is. Wij rijden op de eco stand max 104.
Met iets meer speling kunnen
we simpelweg iets harder gaan rijden. Nog twee stops te gaan. Tot nu toe hebben
we geen issues gehad met laden, hopelijk blijft dat zo. We hebben uiteindelijk
geladen tot 66%, nu een uurtje rijden, nog 109 km tot de volgende stop.
Ostesal Nord
We zijn gestopt bij Ostesal Nord met nog 23%. Toen we de stekker in de auto
deden werd het lampjes rood, dus dat gaf duidelijk aan dat we even moesten
wachten met het laden starten. Het laatste stuk hadden we wat harder gereden,
de accu moet dan misschien toch even bijkomen.
We gaan even puzzelen over hoe we nu verder gaan, met 1 of 2 stops…
Inmiddels hebben we ook gemerkt dat de kilometers die de Ionity app aangeeft niet kloppen. De app geeft minder kilometers aan dan je daadwerkelijk moet rijden. Voor het juiste aantal kilometers dus altijd even google maps checken!
We wilden proberen zo min
mogelijk stops te maken, maar we zijn steeds aan het rekenen of dat
daadwerkelijk sneller is, of dat het ook wel lekker is om wat extra stops te
hebben.. We zijn er nog niet helemaal uit eerlijk gezegd!
We laden tot 76%
en vertrekken weer. We gaan bij de volgende stop opnieuw rekenen. Het is
inmiddels behoorlijk mistig geworden, dus we doen rustig aan.
Onderweg besluiten
we gewoon die twee stops te doen. Bij Dammer Berge hoeven we dan maar even kort
te laden en dan maar 71 km naar het volgende laadstation bij Salzbergen. Vanaf
daar is het dan nog 117 km naar huis.
Al met al zijn we
straks als alles goed gaat 12 uur onderweg ongeveer.
Dammer Berge West
Met 14% zijn we bij Dammer Berge West aangekomen. Dammer Berge West en Ost vinden wij wel een fijne stop. Je hebt hier een soort brug over de snelweg met wat meer opties voor eten en drinken. We hebben wel geleerd dat het fijn is om een stop te hebben waar je gewoon koffie en een broodje kan halen i.p.v. alleen maar fast food. Volgende keer nemen we zelf weer wat meer gezond eten mee, ik zat echt te smachten naar een appel (ik hoorde pas later dat je die kunt kopen bij MacDonalds…wist ik veel, ik kom daar nooit normaal gesproken).
We rijden met 76% weer door en na ongeveer 3 kwartier rijden komen we met 21% aan bij Salzbergen en laden we tot 61% voor het laatste stukje.
En dan zijn we heerlijk weer thuis met nog 7% in de accu! Met het rustig aan doen was het wel even gedaan het laatste stukje… de accu moest even bijkomen voor de lader weer aanging. 😉
Gina