De zomervakantie staat weer voor de deur en dan ontstaat al snel de vraag 'welke laadpas MOET ik nu echt meenemen naar mijn vakantieland?
Aangezien ik daar al een blog over heb geschreven in 2021 (hier) en in 2022 (daar) vond ik het dit jaar tijd voor iets anders. Ik maak een overzicht van de abonnementen bij snellaadstations die je af kan sluiten.
Hoe werkt dit, wat kan je er besparen en vooral; heb jíj er deze zomer iets aan?
Wat zijn snellaad-deals?
Een snellaad-deal is een abonnement bij een snellaadpaal exploitant. Voor een maandelijks bedrag krijg je een vaste korting op de laadprijs waarbij de exploitant het voordeel heeft dat jij veel kW-uurtjes bij hun komt halen. De maandelijkse abonnementskosten heb je meestal met 2 laadsessies al 'terugverdiend' waardoor je vanaf 3 laadsessies per maand aanzienlijk voordeliger uit bent.
Omdat dit voor de typische vakantieganger niet elke maand van het jaar het geval is kan je ook voor een kortere periode van bijvoorbeeld een maand een abonnement afsluiten. Een overzicht:
1. Fastned Gold Member
Abonnementen bij snellaadstations bestaan al sinds de oprichting van Fastned. Je kunt wel zeggen dat zij de pionier of grondlegger zijn als het op abonnementen aankomt; al tien jaar hebben zij een 'Gold Member' abonnement. In de loop van de jaren is dit abonnement wel hier en daar aangepast maar in de basis werkt het nog altijd hetzelfde. Details:
- €11,99 per maand
- Maandelijks opzegbaar
- 25-30% korting op het reguliere Fastned tarief
- Direct aan de snelweg
- Meestal naast fossiele brandstofstations / shops
- iDEAL of creditcard via app
- Geldt voor maximaal 1 voertuig
Door deze korting betaal je in de meeste landen 48 cent per kWh, in Frankrijk bedraagt het tarief 44 cent per kWh.
Omdat het maandelijks opzegbaar is, is dat voor een gemiddelde vakantie van een paar weken heel geschikt. Je kunt de Fastned stations dan voor een gunstig tarief gebruiken voor de heen- en de terugreis of ook tijdens tripjes op je bestemming als je in de buurt van een Fastned station verblijft.
De grote vraag is natuurlijk of je tijdens je vakantie de Fastned stations passeert. Dat hangt af of je 'ongeveer' in de buurt komt van de stipjes op deze kaart.
Laadstations van Fastned |
2. Tesla Supercharging lidmaatschap
Ook Tesla heeft een abonnement wat toegang geeft tot de publiek geopende superchargers van Tesla. Dit zijn er inmiddels al 624, van de Noordkaap tot Gibraltar en van Schotland tot Ankara, al zijn de stations op de Balkan nog niet publiek geopend. Ook dit abonnement is maandelijks opzegbaar.
Vanwege een technisch probleem met de superchargers is deze deal niet geschikt voor voertuigen met 800V architectuur zoals de KIA EV6, Audi E-Tron GT, Porsche Taycan, Hyundai Ioniq5 en 6, Lucid Air en Xpeng. Zij kunnen er meestal wel laden maar halen niet het maximale laadvermogen. (test het echter zelf, kan verschillen per model)
- €12,99 per maand
- Vrij opzegbaar
- Groot netwerk dichtbij snelwegen
- Vaak nabij toilet en eet-gelegenheid
- Creditcard of automatische incasso via app
- Fair use policy: max 5x per dag
- Minder geschikt voor 800V voertuigen
Tarieven varieren van 30 tot 60 cent per kWh, afhankelijk van land en tijdstip.
Publiek opengestelde Tesla Superchargers |
3. Ionity Passport
Ionity biedt met hun passport abonnement ook een snellaad-deal aanbied op hun Europese netwerk. Voor €11,99 per maand krijg je 25% korting. Omdat hun basistarief aan de hoge kant is, blijft het verlaagde tarief helaas relatief hoog.
In de meeste landen kom je uit op €0,59 per kWh, in Frankrijk €0,49. De witte stipjes op de kaart zijn nog in aanbouw.
- €11,99 per maand
- Opzegtermijn 1 maand
- Groot netwerk
- Bij tolvrije wegen direct aan de snelweg
- Betaling via creditcard / app
Het Ionity netwerk |
Ik had voor mijn Zwitserland trip deze maand een abonnement bij Tesla voor een maand. Door Duitsland volgens mij op dit moment verreweg het goedkoopst. Het tarief zonder abonnement is vaak al lager dan FastNed of Ionity met abonnement en met abonnement zat ik tussen de E0.34 en E0.38/kWh (Zwitserland nog iets meer, Nederland nog iets minder). Bovendien vaak grote stations, dus wellicht minder kans op wachten. Voordeel van Ionity is dat ze vaak direct aan de snelweg zitten, waar Tesla er soms een paar minuten af zit.
BeantwoordenVerwijderenAfgelopen week zijn we op vakantie met de EV naar Oostenrijk geweest. Omdat laden buiten NL niet op de zakelijke pas kan (werkt wel maar krijg de rekening gepresenteerd), heb ik gekeken wat het beste zou passen qua laden. Eerste instantie bedacht om een Ionity abonnement te nemen, maar bij nader inzien zag Tesla er goedkoper uit. Zelfs zonder abonnement. Uiteindelijk gekozen voor een Tesla abonnement en de reis gestart. De dekking in Duitsland is meer dan prima in orde en zelfs in Oostenrijk was er altijd wel een in de buurt (ongeveer op 20 min rijden van de accommodatie).
BeantwoordenVerwijderenOmdat een sanitaire stop niet altijd te plannen was met een laadstop, viel het mij op dat de Ionity laders vaak allemaal bezet waren (overdag dan). Bij Tesla maar een paar keer mee gemaakt dat er nog 2 of 3 plekken vrij waren. Al met al een nieuwe ervaring erbij met deze reis en zal voor een volgende reis zeker weer terugvallen op de Tesla laders.
Vorige 2 tripjes oostenrijk gedaan met Fastned (2 jaar terug) en EnBW (vorig jaar) ... dit jaar gaan we voor de 100% tesla optie vermoed ik... ruim 't goedkoopst en prima dekking.
BeantwoordenVerwijderen