zaterdag 17 juni 2023

BP Pulse Mega Test


In Nederland staan zo'n 115 snelladers van BP Pulse, verdeeld over 41 locaties. Dat begint dus best een serieus snellaadnetwerk te worden. Omdat ze vooral langs de snelwegen zijn te vinden kan het zomaar eens voorkomen dat je hier een bezoekje brengt. 

Omdat ik wat klachten had gekregen dat bepaalde laadpassen hier niet geaccepteerd werden (en er bovendien nét een nieuw station was geopend vlakbij mijn woonplaats) heb ik vandaag samen met mijn neef een mega test uitgevoerd net zoals de Shell Recharge Mega Test van 17 februari. 

Rond het middaguur hadden we afgesproken bij BP De Hucht, vlakbij afrit Hoenderloo langs de A1.
Het was even zoeken waar de lader precies stond, het staat nergens op de verzorgingsplaats aangegeven en de borden die er wél stonden verwezen natuurlijk naar het Fastned station wat al jaren op deze verzorgingsplaats is te vinden.

Daar sta je dan met een stapel pasjes


De gloednieuwe lader bleek achter de shop te staan. Er staat een sticker van 150kW op, met daarbij een waarschuwingssticker dat bij twee auto's het vermogen daalt naar 100kW. Verder zit er een groot TV scherm ingebouwd met allerlei animaties en semi-ludieke teksten als 'kom even een jezelf opladen (really...) met een bakje koffie' 

Onderzoeksvragen


De onderzoeksvragen voor vandaag zijn wel wat simpeler dan de vorige keer:

1) Wordt de laadpas geaccepteerd?
2) Wat is het tarief?



Van de 28 geteste passen werden er maar 17 geaccepteerd. 

De volgende 11 passen werden geweigerd:

ANWB, Eneco, Next Charge, Energydrive, Mobilize (Renault), Chargemap, Vattenfall, Vandebron, MTC, Tap Electric en GreenNL. 

En dat is een probleem. Het is voor klanten van bovenstaande partijen te hopen dat zij alsnog de roaming met BP Europe in orde gaan maken, immers, Nederlandse laadpassen horen op alle Nederlandse laadpalen te werken, toch?

De passen die wél werden geaccepteerd:

Mini Charging, E-Flux, Freshmile, Tango, Blue Corner, EnBW, Enel-X, Skoda Powerpass, ChargeMyHyundai, Maingau, Chargepoint (US), Elbizz, Elli, Green Caravan ,Izivia ,Engie Rotterdam en Shell Recharge.

De praktijk


1. Mini Charging


De Mini Charging app werkt niet meer. Dat moet nu met de 'Mini' app waarin je alleen nog brandstofstations kunt terugvinden als je geen Mini voertuig hebt geregistreerd zoals ik. 
Misschien komt hier nog een factuur van, vooralsnog is het tarief dus onvindbaar net zoals de laadsessie. 

2. E-Flux
BP Pulse locaties


Hoewel het laadpunt (nog) niet in de app staat werd de laadpas netjes geaccepteerd. De laadsessie kwam als €0,00 euro bij 'mijn verbruik' in de app tevoorschijn. Misschien een foutje? Anders een gelukje 😎.


3. Freshmile

De laadpas werkte, echter in de app is de laadsessie (nog?) niet zichtbaar. Ik weet dus niet wat de laadsessie gekost heeft, maar ik heb in elk geval wél kunnen laden.


4. Tango


Na het laden direct een e-mail en ook direct zichtbaar in de Tango Electric app. Ook hier weer €0,00 aan kosten. Het kan zijn dat dit bedrag later nog verandert, dat heb ik al eens vaker gezien.

5. Blue Corner


De pas werkte wel maar bij het gebruikersportaal mag ik niet meer inloggen. De password reset mailer herkent mijn mailadres niet meer. Ik ben wel benieuwd wat er nu met de factuur gebeurt. En of deze nog binnenkomt. 

6. EnBW


Het laadpunt staat in de app van EnBW netjes genoemd en ook de afrekening verschijnt keurig tussen de recente laadsessies. Bij EnBW betaal ik €0,65/kWh, want ik heb het eenvoudigste abonnement. 

7. Enel-X 


In de app van Enel staat het laadpunt ook vermeld. Hoewel deze app in de avond nog steeds ‘You are charging’ zegt en de communicatie nog niet helemaal vlekkeloos verloopt is dit wel een van de weinige partijen die je direct feedback geeft over je laadsessie. Wel duur, €0,95/kWh. 

8. Skoda Powerpass


Net als bij e-flux staat het laadpunt niet op de kaart maar wel tussen de laadgeschiedenis van de Skoda Powerpass app. Ook hier geen malse tarieven, per kWh moet €0,88 worden afgetikt. 

9. ChargeMyHyundai 


Hyundai laat het laadpunt netjes in de app zien voor een tarief van €0,69/kWh. Omdat ik per ongeluk de Zwitserse versie van deze laadpas heb gebruikt moest ik 1,19 CHF betalen, ongeveer €1.22 voor 1 kWh. Maar ook in het Zwitserse gebruikersportaal staat de laadsessie keurig vermeld. 

10. Maingau


Na Skoda en E-flux voegt ook Maingau zich bij het rijtje: ‘niet in app, maar pas werkt oké’ 

Omdat mijn &Charge account nog aan de Maingau laadpas gekoppeld is heb ik hier niet hoeven betalen maar werd er 7km van mijn &charge saldo afgeschreven. Het normale tarief voor DC laden in Nederland met Maingau is €0,79/kWh. 

11. ChargePoint USA


Deze pas functioneerde ook prima en stuurde zelfs een sms direct na het laden over het gebruik en de kosten. Volgens de app is het kWh tarief €0,77 maar ik kreeg €0,85 op de rekening voor 1,034 kWh. Afrondings dingetje?

12. Elbizz


In de laadpaal app die je voor Elbizz nodig hebt staat dat het laadpunt €0,82 moet kosten met een starttarief van €0,60. Omdat Elbizz geen eigen app heeft verwacht ik binnenkort dus een factuur van €1,42 in mijn inbox. 

13. Elli


Elli heeft de laadsessie netjes in de app geregistreerd maar de kaart info is net als bij E-flux, Skoda en Maingau nog niet up-to-date want je kan het station daar niet op terugvinden. Schade voor 1 kWh? €0,77.  
Informatiescherm tijdens het laden


14. Green caravan 


Het BP laadpunt staat in de app voor slechts €0,53/kWh en zo staat de laadsessie ook in de laadgeschiedenis. Keurig geadministreerd en ook een goeie prijs dus. 👍🏼

15. Laadkompas


De pas werkte goed en het laadpunt staat ook vermeld in de app van LaadKompas. Toch stond er geen tarief bij en ook bij het sessie overzicht was de laadsessie niet geregistreerd. Hoeveel deze laadsessie dus gekost heeft is niet duidelijk. 

16. Izivia


Veel Fransen hebben een laadpas van Izivia. Gelukkig voor hen werkt deze bij BP, al vind je deze stations niet in de App terug. De laadsessie overigens ook niet.

17. Engie Rotterdam


De laadpas uit onze havenstad kan ook bij BP gebruikt worden. De laadgeschiedenis kan je terugvinden in het portaal van Everon (EV-box) maar hier kan ik de laadsessie (nog) niet terugvinden. EV-box kennende krijg ik hier over 3 maanden een digitale factuur van.

18. Shell Recharge


Conform verwachting, in de app en in het sessie overzicht. Het tarief bedraagt net als alle andere (niet-Shell) DC snelladers in hun app, €0,76/kWh. 

Conclusie 

Veel laadpassen worden nog niet bij BP geaccepteerd. Ook passen van grote namen waarvan je het wellicht wel zou verwachten. Er zijn nog niet superveel BP stations maar dit moet door zowel BP als deze MSP's wel snel opgelost worden. 

Van de laadpassen die werken lijkt de sessie registratie soms nog wat achter te lopen of fouten te bevatten. Als de facturen binnen zijn zal ik hier een aanvullende post voor maken om te kijken of de facturatie ook zo rommelig verloopt. 

Wat mij betreft winnen Green Caravan, EnBW, Shell Recharge, Charge My Hyundai en Tango gezamenlijk de prijs voor beste laadpas voor gebruik bij BP. 













1 opmerking:

  1. Wat is het verschil tussen rode en blauwe stippen op de kaart? Bij het artikel over Shell met Freshmile staan ook deze kleuren. Wat is daar de betekenis?

    BeantwoordenVerwijderen