zaterdag 3 juni 2023

Laadtarieven dalen; laadpas met variabel tarief weer populairder

Gebruik je een laadpas met een vast tarief? Dan is de kans groot dat je inmiddels teveel betaalt bij je  laadpaal op straat. 

Tijdens de energicrisis in 2021 en 2022 schoten de laadprijzen op straat omhoog en daardoor zijn laadpassen met vaste tarieven populair geworden. Dat is goed verklaarbaar. Het vaste tarief voorkomt dat je last hebt van prijsschommelingen en dat geeft natuurlijk rust als je regelmatig bij verschillende laadpalen in Nederland laadt en je je niet continu druk wilt maken over je kosten.

Aanbieders vast tarief
Nu de energiecrisis teneinde lijkt te lopen zijn de elektriciteitsprijzen in een vrije val beland. De meeste laadpaal exploitanten hebben in deze lente dan ook een daling ingezet. In veel regio's van Nederland zijn de tarieven gedaald waardoor het laden tot wel twee keer zo voordelig is geworden ten opzichte van Januari. 

Natuurlijk dalen de tarieven ook bij de laadpassen met vaste tarieven. Echter blijft dit achter ten opzichte wat er straat gebeurt. En zo kan het dat het tarief op straat bijvoorbeeld gedaald is naar €0,30 / kWh maar jij nog steeds een vast tarief van €0,60 / kWh betaalt.

Is het tarief op jouw laadpaal ook gedaald?

Omdat laadpalen van dezelfde aanbieders in dezelfde provincies onder zowel een landelijk tarief als binnen een aanbesteding kunnen vallen is het niet altijd gemakkelijk om uit te vinden of jouw laadpaal ook in tarief gedaald is. Bijvoorbeeld in Gelderland en Overijssel komen laadpalen van Allego voor die onder het landelijke (OMM of Open Markt Model) tarief vallen (€0,57) maar ook laadpalen die via de 'Gelderland/Overijssel' aanbesteding van de provincies zijn geplaatst. Ze kunnen bij wijze van spreken naast elkaar in de straat staan, terwijl alleen de laadpalen uit de aanbesteding qua tarief gedaald zijn. 

Je kunt deze laadpalen herkennen aan hun lichtgrijze kleur en het logo van 'Ecotap' wat erop staat. 

Hetzelfde geldt voor Vattenfall. Vattenfall heeft in elke provincie laadpalen staan met hun landelijke tarief (€0,39) maar plaatst in Gelderland en Overijssel nu ook palen met €0,30. In Utrecht betaal je €0,45 bij Vattenfall en in Brabant €0,40 per kWh.

Ik heb daarom voor LaadpasTop10 onderstaand laadkompas ontwikkeld. Dit biedt uitkomst in deze puzzel. Gebruik je bijvoorbeeld een laadpas van Shell Recharge in Amsterdam of Rotterdam dan zie je een rood vakje met €0,59 omdat de tarieven in de grote steden gedaald zijn naar ~34 cent zoals je in de eerste rij kunt zien. Je betaalt daar dus bijna het dubbele tarief. Dat geldt voor alle laadpassen met vaste tarieven. 

Uitzonderingen

In sommige gevallen ben je met vaste tarieven nog steeds beter af. Bijvoorbeeld bij Allego in Groningen en Drenthe of bij MRA-E in het noordwesten van Nederland en Flevoland.

Ook voor laadpalen op bedrijfsterreinen en bij winkels kan een vast tarief uitkomst bieden. Veel bedrijven en winkels hebben tijdens de crisis hun laadtarieven wel verhoogd maar vaak wordt "vergeten" deze tarieven weer mee te laten dalen als het nieuwe energiecontract is afgesloten. 

Check je app

Let hier dus goed op, ga je laden met een laadpas met variabel tarief dan kan je zomaar €0,80/kWh in rekening worden gebracht. Check bij dat soort punten altijd de prijs bij de aanbieder van je laadpas in de app.  

In bijna alle andere gevallen is een laadpas met een variabel tarief, zoals bijv. E-Flux, Vandebron of Greenchoice het komende half jaar aanzienlijk voordeliger.


Laadkompas LaadpasTop10.nl - Klik voor groot










Geen opmerkingen:

Een reactie posten