maandag 24 augustus 2020

Waarom Maingau de tarieven verhoogt



Op 1 september wijzigen diverse laadpassen hun tarieven, waaronder de populaire laadpas van Maingau.

Het vaste laadtarief voor Nederland en Duitsland van €0,35/kWh gaat verdwijnen en ze gaan onderscheid maken tussen normaal (AC) laden en snel (DC) laden, én laden bij Ionity.

De nieuwe tarieven:

AC      €0,37 / kWh,
DC      €0,47 / kWh
Ionity  €0,73 / kWh

Dat de prijzen voor het snelladen met de laadpas van Maingau op een dag zouden gaan stijgen is voor veel Nederlanders geen verrassing. Maingau is een van de laatste aanbieders die bij Ionity en Allego nog bescheiden tarieven in rekening brengt en ze zijn al jaren de voordeligste gratis laadpas aanbieder bij bijvoorbeeld de snelladers van Fastned. Dat zijn ze hier na deze prijsverhogingen trouwens nog steeds.

Andere aanbieders rekenen voor snelladen (DC) hogere tarieven. Zo hanteren Nederlandse laadpassen €0,55 tot €0,79 per kiloWatt-uur (kWh) bij de snelladers, wat gebruikelijke tarieven voor snelladen zijn.

Bij Nederlandse 'vaste prijs' laadpas aanbieders was dit onderscheid tussen AC en DC al langer aanwezig. De 'vaste' kWh prijzen gelden vaak voor regulier (AC) laden en bijna nooit voor (DC) snelladen. Voor snelladen gelden andere tarieven of aanvullende voorwaarden.

Maingau hanteert dit onderscheid niet en kan daardoor per land hetzelfde kWh tarief in rekening brengen. Of je nu bij een normale laadpaal of een snellader staat. Voor de Europese berijder is dat voorspelbaar en prettig, maar voor Maingau een pittige rekensom. Het is een publiek geheim dat Maingau het verschil tussen hun eigen tarief (€0,35) en de reguliere DC tarieven betaalt.

Wat het moeilijker maakt is dat naast de gemiddelde kWh prijzen er door buitenlandse partijen ook met tijds- en sessie tarieven wordt gewerkt en dat ze concurrentie hebben van bedrijven die naast laadpaal aanbieder (CPO) ook nog laadpas aanbieder (eMSP) zijn.

Het is in Duitsland niet ongebruikelijk dat dergelijke bedrijven hun eigen laadpassen en klanten lagere tarieven geven op hun eigen laadpalen dan de tarieven die ze aan hun roaming partners in rekening brengen. Dat is een belangrijke oorzaak van de prijsverhogingen van alle Duitse én Nederlandse laadpas aanbieders, en daarmee leggen die bedrijven een bom onder het hele 'roaming' principe. Roaming wordt er tenslotte duurder van. Een mooi voorbeeld geeft de Duitse energiereus E.On.

Rijd je via de A12 Duitsland in, dan kom je na 250km de E.On snellader tegen bij Bad Camberg, die bekend staat als een woekerpaal. E.On brengt hier álle laadpas aanbieders €20,- per sessie in rekening.

Zowel Newmotion als Plugsurfing berekenen hier dan ook stevige tarieven om die €20,- door te berekenen aan hun klanten, waarbij je met Maingau het landelijke tarief betaalt.

Newmotion 30 min: €1,03/kWh
Newmotion 60 min: €0,88/kWh

Plugsurfing 30 min: €0,96/kWh
Plugsurfing 60 min: €0,48/kWh

Maingau 30 min: €0,35/kWh
Maingau 60 min: €0,35/kWh

Ter vergelijking het tarief bij E.On zélf:

E.On 30 min: €0,36/kWh
E.On 60 min: €0,18/kWh





Hierboven zie je de tarieven van Newmotion en Plugsurfing bij deze snellader.

Als Maingau klant heb je van deze woekerprijzen geen last. Immers hun tarief is op alle laadpalen hetzelfde.  Laad je hier dus 30 minuten met hun laadpas (25kWh) dan kost dat €8,75 en geen €24,- zoals bij NewMotion of Plugsurfing.

Maingau moet in deze situatie wél de €20,- sessiekosten aan E.On betalen. Het tekort van €11,25 compenseren ze onder andere op AC laadsessies van andere klanten. Echter, als E.On de zakelijke (b2b) tarieven verhoogt dan heeft dit natuurlijk wel impact op de rekensom van Maingau.

Hetzelfde probleem zie je ontstaan bij tijdsgebaseerd laden en laden met sessieprijzen, bijvoorbeeld in Oostenrijk. CPO's verhogen daar stevig hun tarieven voor buitenlandse eMSP's en daardoor kan op een dag de landelijk geldende prijs van laadpassen uit andere landen niet meer gewaarborgd worden.

Het gerucht gaat dat een erg klein deel van de Maingau gebruikers verantwoordelijk is voor onevenredig groot deel van de kosten, doordat deze gebruikers voornamelijk van bovenstaande laadpalen gebruik maken. Zij hebben van Maingau een voorstel ontvangen met aangepaste (hogere) tarieven dan hierboven beschreven. Hoewel deze gebruikers hier natuurlijk niet veel aan kunnen doen (vaak heb je weinig invloed op welke leverancier in jouw regio veel laadpunten bouwt) hoopt Maingau door deze actie vermoedelijk de prijs voor het overgrote meerendeel van de gebruikers laag te houden.

De treurige conclusie die overblijft is dat we langzaam weer terug lijken te gaan van 'overal met 1 laadpas terecht kunnen' naar 'overal met een andere laadpas laden' om voor de EV rijder nog steeds aantrekkelijke tarieven te blijven houden.

En of je dat nou concurrentievervalsing, vendor lock-in of marktwerking noemt, voor concurrentie en roaming op de laadpalen/laadpassen markt lijkt dit me geen gezonde ontwikkeling.

Wat vind jij? Comments below.












5 opmerkingen:

  1. T zal duren totdat de EU wakker zal worden zoals met de telco's het geval was. Nu nog een EU minister vinden die t plaatje snapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begreep dat Maingau een hoeveelheid kwh bij de providers inkoop en daardoor hun tarieven laag kunnen houden.
    Vind het op zich niet verkeerd dat Maingau de kosten van woekerpalen uitsmeert over de klanten. Beetje een beetje meer betalen (wat nog onder de regulieren prijs ligt) dan schikken van een laadsessie bij een woekerpaal. Ik ga er wel van uit dat Maingau hun best blijven doen om de woekerpalen aan te vechten.

    Het probleem is dat de EV rijder een relatieve kleine groep is en de tarieven vooraf niet duidelijk op laadpaal staan. Als de prijzen zoals bij benzine tanken vooraf goed aangegeven staat (met grote borden bij de inrit), is het zo gedaan met de woekerpalen. Dan rij je gewoon 10km verder. Een "slimme" EV rijder kan via de app de prijs van laadsessie inschatten maar een EV rijder die dat nog moet leren zie de rekening pas na een maand op de deurmat vallen. Veel EV rijders hebben een lease auto van de zaak met een laadpas van de zaak. Die maken zich helemaal niet druk om de prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik prijs mezelf gelukkig met Tesla Supercharging. Goedkoper (26 cent volgens mij) en in mijn geval zelfs gratis (for the life of the vehicle) door een actie van Tesla.

    Ik denk dat klantvriendelijkheid en transparantie voor snellere adoptie van EVs zorgen. Wellicht helpt het als er bovengrenzen gesteld worden aan woekerprijzen, wellicht door overheid/provincies/gemeenten. Hoewel ze waarschijnlijk niet mogen mengen in marktwerking, wellicht is het wel mogelijk selectief te stimuleren en daarbij voorwaarden te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen