vrijdag 21 augustus 2020

Laden in Tsjechië


Maingau dekking in Tsjechië

Beste Miriam,


Bedankt voor je mail.

In Tsjechie staan ongeveer 200 laadpunten van Prazká Energetika A.S.

Meer dan de helft van de laadpunten staat in (de omgeving van) Praag, in het binnenland is de dekking matig. De meeste Nederlandse laadpassen worden er niet geaccepteerd. De laadpalen zijn te gebruiken met de laadpas van Elektro Mobilita. Dat is een lokale laadpas en daarmee betaal je doorgaans dezelfde tarieven als de Tsjechen zelf, wat meestal goedkoper is dan een Nederlandse laadpas gebruiken met roaming. De laadpas van Elektro Mobilita werkt niet in Nederland. 


Omdat het aanvragen van deze laadpas een formele aangelegenheid is met papieren invulformulieren, kopieen van legimitatie en dergelijke voor een contract etc, is het in dit geval handiger om een andere pas te gebruiken in Tsjechië. Voor die 2x per jaar is het wat minder erg dat je een (iets) hoger tarief betaalt, als je elke week naar Tsjechië gaat kan je altijd nog een lokale laadpas aanvragen.

Op de laadpunten worden ook de volgende laadpassen geaccepteerd:


Al deze passen hebben ook een goede dekking in Duitsland. Het laden in Tsjechië kost bij de normale laadpunten ongeveer 10 cent per minuut en bij de snelladers ongeveer 70 cent per kWh.

Bij de snelladers ben je met Maingau ongeveer 25 tot 30% voordeliger uit dan de andere laadpassen. 

Als je een auto hebt die aan een normale laadpaal traag laadt, de zogenaamde '1-fase'  auto's zoals de Nissan Leaf of de Jaguar I-Pace dan kan je beter een laadpas kiezen die een tarief per geladen kWh tarief in rekening brengt zoals Maingau, in plaats van een tarief per minuut. 

Dit vanwege het feit dat je bij langzaam ladende auto's meer tijd nodig hebt en een tijdsgebaseerd tarief dan duurder uitvalt.

Voor een laadpas in Nederland kan je bovenaan LaadpasTop10.nl 'Alle NL Laadpalen' aanvinken. Je krijgt dan alle laadpassen te zien welke op alle laadpalen in Nederland worden geaccepteerd.

Veel succes en een goede reis gewenst,

Maarten Hachmang




Hallo

Ik ben doorverwezen naar Maarten. Mij is gezegd dat als hij het niet weet niemand mijn vraag kan beantwoorden.
Het gaat om het volgende.
Ik schaf een elektrische auto aan.
Ik zoek een pas om mee te laden in Nederland maar ga ook 2 keer per jaar naar Tsjechië.
Ik kan geen pas vinden die beide kan.
Bestaat die pas?
Of is er een pre paid pas voor Tsjechië en zo ja welke dan.
Ik hoop dat u mij verder kan helpen.

Vriendelijke groeten


Miriam 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten