zondag 16 december 2018

Het wordt drukker bij de laadpaal

Heerenveen heeft een leuk en gezellig stadscentrum. Ik heb elk hoekje inmiddels gezien. Afgelopen donderdag speelde Arjen Lubach in het Posthuis Theater aldaar, waar ik kaartjes voor had gekocht. (Aanrader, trouwens).  Samen met mijn vrouw vertrok ik met vanuit Apeldoorn om daar een avondje te vertoeven, eerst rustig een een hapje eten en daarna naar het Theater.

Het is natuurlijk wel een eindje rijden, 110 kilometer, en als je dan wat doorrijdt met temperaturen rond het vriespunt dan verdwijnt de 200km actieradius al vrij snel. Toen we aankwamen stond er nog een kleine 50km op de GoM (Guess-O-Meter), dus tijdens het theater even wat bijladen was wenselijk om niet op de terugweg bij de Fastned te hoeven wachten. Gelukkig had ik die morgen al even gekeken of er een laadpuntje in de buurt van het Posthuis Theater was en 's middags was deze nog steeds vrij.

Op zoek naar een vrij laadpunt


Er staan op loopafstand van het Theater maar twee publieke laadpalen in Heerenveen.
De rest is allemaal verder weg. Eentje bij de KR Poststraat en eentje bij de Albert Heijn (Beide EVNetNL).

Centrum Heerenveen, zoek de groene hartjes

Bij de rode marker is het Posthuis. Het laadpunt aan de K.R. Poststraat was bij aankomst aan 1 kant bezet, gelukkig was de andere plek nog vrij. Helaas was deze met geen enkele pas te activeren. Na een telefoontje met EVnet kwam ik er achter dat de paal offline was, en hij gereset moest worden. Er hing echter al een Opel EV aangesloten aan het laadpunt, waardoor EVnet de paal niet op afstand wilde resetten. Kennelijk was hij in storing gegaan vlák na het aansluiten van deze Opel ergens in de middag. Okay, vervelend, kan gebeuren. Op zoek naar een alternatief dus.

"Laadpalen aanbod gemeentes blijft achter bij de groei van EV's"

Maar op donderdagavond 19:00 zijn die paar laadpalen die op loopafstand staan allemaal bezet. En de palen die wat verder gelegen waren (Ziekenhuis, Station) waren ook allemaal bezet. Wat nu? Dan het theater maar bellen of zij nog een laadpuntje op een prive parkeerterrein hebben of iets in de buurt wisten. Ze verwezen ons naar de nabijgelegen centrum parkeergarage. Mooi, een parkeergarage is meestal een garantie voor veel laadpunten.

Parkeergarage


Maar helaas, in de grootste parkeergarage van Heerenveen waren zelfs helemaal geen laadpunten aanwezig (!). Na een half uurtje rondkarren kwam er een plekje vrij bij de supermarkt alwaar we gelukkig terecht konden voor een beetje prik, en hierdoor net op tijd in het theater aan kwamen.

Moraal van het verhaal, het wordt steeds drukker bij de laadpalen rondom de spits uren (17:00 - 19:00) en gemeentes lijken er weinig aan te doen. De gemeente Heerenveen bijvoorbeeld is zelfs 15 plaatsen gezakt in de ranglijst.

Conclusie


Het wordt tijd dat gemeentes plannen maken om de verwachte groei van EV's het hoofd te kunnen bieden. Dus niet alleen de eigen inwoners maar ook voor bezoekers van bijvoorbeeld het theater, zwembad, of andere publieke gelegenheden.

Ik heb deze kwestie uiteraard als ook bij de Gemeente Heerenveen belegd, en zodra daar iets uitkomt zal ik daar een update van posten.

Gegroet!



2 opmerkingen:

  1. Leuk om je berichten te lezen. Op dit moment zit ik discussie met een gemeente. Wij zijn bezig om een reconstructie van een groot parkeerterrein te ontwerpen. Daarin wil ik DC en AC laadpalen realiseren. Gemeente zijn echter niet ingericht om dit zelf te realiseren. Ze zijn afhankelijk van marktpartijen die een paal willen plaatsen. Daarmee loop je bijna altijd achter de feiten aan. namelijk eerst vraag en dan veel later pas een laadpunt om dit in te vullen. We gaan nu proberen om dat te doorbreken maar het is maar de vraag of dat gaat lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vraag is niet genoeg, ik heb al mailtjes en aanvragen via web gedaan, maar er komt echt alleen een paal als een bewoner van de gemeente een plugin auto heeft.

    BeantwoordenVerwijderen