Aan de lage tarieven van Maingau komt een einde en wel per 1 februari 2019. Waar ze nu nog 5 cent per minuut rekenen voor laden op alle snelheden, gaan ze naar een eerlijker en meer houdbaar systeem van berekenen per hoeveelheid. (per kWh)
Het nieuwe tarief wordt in Nederland €0,30 / kWh met een toeslag als je langer dan 1 uur (DC) of 2 uur (AC) verbonden blijft met het laadpunt.
Wat betekent dit nu?
Maingau wordt bij Fastned en de Allego snelladers gemiddeld ongeveer 5x zo duur. Ze blijven dan nog steeds de voordeligste laadpas op de snelladers in Europa, namelijk minimaal 50% goedkoper dan alle andere aanbieders. Hun nieuwe tarieven zijn concurrerend, en liggen op ongeveer 50% van de gemiddelde prijzen, bij Allego is nog altijd 57% goedkoper dan gemiddeld.
Voor AC laden is Maingau niet interessant, maar dat gaat nu ook veranderen per 1 februari. Doordat er per hoeveelheid wordt afgerekend en niet meer per tijd, is de snelheid irrelevant geworden.
Hierdoor wordt de Maingau laadpas nu ook interessant voor PHEV rijders en mensen met auto's met 1-fase lader zoals de Nissan Leaf, Hyundai Kona, Hyundai Ioniq, en de Kia e-Niro.
De meeste fixed-price-for-all laadpassen hebben een tarief van ongeveer 35 cent per kWh én vaak ook nog een starttarief. Deze maingau laadpas heeft dat niet en zal altijd €0,30 / kWh rekenen wat met de nieuwe energietarieven in Nederland slechts 7 cent per kWh duurder is dan thuis.
Naast de nog steeds voordelige DC sessies, is voor AC laadsessies < 2 uur de Maingau pas nu ook één van de goedkoopste aanbieders geworden.
Er is nog wel een ander dingetje. In de nieuwe voorwaarden staat ook een limiet van 300 kWh per maand. Ga je daarover heen dan kan MainGau de pas intrekken. Deze 300 kWh komt overeen met 1500 tot 1800 kilometers voor efficiënte rijders onder ons. Als je de Maingau laadpas aanvullend ziet op thuisladen dan is deze limiet voor de meesten geen probleem. Ben je echter een kilometervreter dan kan dit wel een dingetje worden. Commercieel gebruik (taxi-chauffeurs) is sowieso niet toegestaan.
BeantwoordenVerwijderenEn die connectie boete na 2 uur AC laden.. na 2 uur is mijn Ioniq nog echt niet vol als ie aardig leeg is.. hoe werkt dat dan? Binnen twee uur laden afbreken en weer opnieuw starten ? Of wordt dat nog steeds als 1 sessie gezien dan :-(
BeantwoordenVerwijderenMisschien geld die boete alleen bij snelladen. 1uur bij CCS en 2uur bij AC snelladen. Echter alleen een oude Renault Zoe kan met AC snelladen.
BeantwoordenVerwijderenDe communicatie van MainGau is heel duidelijk dat het voor alle AC laden maximaal 2 uur is. Hun redenering is dat men anders onnodig laadplekken bezet houd als je per kWh betaalt (ipv per tijdseenheid). Ik vind eigenlijk dat dit een kwestie zou moeten zijn van lokaal parkeerbeleid en niet door de MSP afgedwongen hoeft te worden dmv een connectietarief. Maargoed, de MainGau pas blijft in de auto liggen voor de keren dat ik bij FastNed laad.
Verwijderenbij 2 uur laden heb ik net 7 kw in m'n leaf, dat betekend 4 x per dag overstekkeren, ik dien elke dag 140 km te rijden, bij openbaar laden is het gangbare tarief 0.34 ct kennelijk het goedkoopst. elke dag 30 minuten aan een snellader wachten doe je ook niet.
BeantwoordenVerwijderen