Vanuit diverse bronnen heb ik een grafiekje samengesteld die de groei van laadpaal aanbieders en laadpas aanbieders over de afgelopen vier jaar in kaart brengt.
Toen ik in 2017 met het vergelijken van laadpassen begon had ik je voor gek verklaard als je me had verteld dat er in 2020 zo'n 500 aanbieders van laadpassen in Europa zouden zijn. Toch is dat precies wat er is gebeurd.
Gemiddeld is er elke 3 dagen een nieuwe aanbieder bij gekomen en het einde is nog lang niet in zicht. Niet alleen stroombedrijven storten zich in de wereld van de laadpassen, ook de auto industrie én de energiesector strijden om dezelfde klant. Wie? Ja jij dus, de EV rijder.
Hoe kan dat? Waarom is de elektrisch rijdende klant zo gewild? Er zijn meerdere verklaringen denkbaar. Allereerst zijn er natuurlijk meerdere sectoren die de klant willen verleiden, onder te verdelen in drie grote groepen. Elke sector heeft daar zo zijn eigen redenen voor.
De energie sector
De gangbare theorie is dat energiebedrijven en netbeheerders belang hebben met een relatie met eigenaren van deze rijdende batterijen voor de toekomstige plannen met het energie net. Er zijn met laadpassen en laadpalen veel mogelijkheden voor het stabiliseren van de onbalans markt in het energie landschap en daar zijn aanzienlijke geldbedragen mee te besparen. Denk bijvoorbeeld aan Vehicle2Grid toepassingen, waarbij de auto tijdelijk als energiebron kan worden ingezet bij piek vraag.
De automotive sector
Een elektrische auto wordt steeds vaker met een laadpas erbij verkocht. BMW begon lang geleden met deze strategie, denk aan de BMW Chargenow laadpas die met de BMW i3 werd meegeleverd.
Inmiddels zijn er laadpassen van bijna alle auto merken verkrijgbaar. Omdat een laadpas meeleveren bij de auto bijdraagt aan een betere klant ervaring en een snellere overstap van mensen heeft de auto industrie hier een belang bij. Daarnaast maken ze speciale deals met grote snellaad netwerken waardoor goedkoop super-snelladen een extra verkoopargument wordt om voor een auto van merk X of Y te kiezen. Ze houden de laadpassen dus exclusief, alleen voor berijders van een specifiek automerk.
Selectie van partners van roaming platform Hubject. (c) Hubject 2020 |
De fossiele brandstof sector
De grote aanbieders uit de fossiele brandstof industrie zijn inmiddels vrijwel allemaal met een omschakeling begonnen van benzine en diesel naar elektriciteit. In een hoog tempo worden stations omgebouwd en bestaande pompen vervangen door, of aangevuld met snelladers. Daar horen ook laadpassen bij.
Het aanbieden van elektriciteit voor de automobilist is een overlevingsstrategie om de bestaande klanten te kunnen blijven houden. Immers, als straks niemand meer fossiele brandstof nodig heeft; waarom zou men dan nog een benzinestation bezoeken?
Kortom, de EV rijder is 'hot' en de aanbiedingen vliegen je om de oren. En ik hou dat allemaal voor je bij. Ook al zijn er straks 1000 laadpassen, bij ons vind je altijd wat je zoekt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten