donderdag 15 februari 2018

[TNM] Nog steeds oppassen in Duitsland

Het goede nieuws is: er gebeurt iets. We zijn er nog lang niet, maar TNM lijkt tóch te luisteren naar de felle kritiek die is ontstaan naar aanleiding van de eerder gestelde vragen rondom de nieuwe absurde tarieven bij onze oosterburen.  Er zijn enkele laadpunten aangepast en het tarief van €0,35/minuut voor AC laden lijkt te zijn verdwenen van de kaart. Volgens TNM betrof mijn voorbeeld uit Dusseldorf een 'administratieve fout'.

Voor Ladenetz, Allego en de EnBW laadpunten zijn de tarieven per 1 februari 2018 gewijzigd, hier is voor de Duitsers een nieuwsbrief voor uitgegaan, die hier is te vinden. In de nieuwsbrief worden maar een paar laadnetwerken genoemd. De overige laadnetwerken blijven wisselende tarieven houden. Tot zover het goede nieuws. Het hoge tarief is namelijk gedaald...

van 252 naar 238 euro per nacht


Bij 12 uur laden op een laadpunt van €0,33 cent ben je nog steeds €238 kwijt. Verder staan er nog steeds honderden laadpunten met tijdstarieven in de App en op de TNM site, varierend tussen de €0,10 en €0,33 / minuut.  Het líjkt niet echt duur, €0,16 per minuut bijvoorbeeld. Maar als je een paar uurtjes moet laden loopt dit hard in de papieren.  Om dit te illustreren heb ik wederom een praktijkvoorbeeld:

Het steak restaurantje in Kulmbach


Stel je voor dat met je Mitsubishi Outlander (6kWh) met je partner gaat dineren bij Steakhouse Restaurant Hagleite in het dorpje Kulmbach. Op loopafstand zit een laadpunt van E.ON zoals hiernaast is weergegeven.

Om 18:00 sluit je de auto aan, om 23:00 ga je weer weg. Het staat nergens op de paal vermeld, maar TNM factureert je €19,80 per uur, en 5 uur later ben je €99,-kwijt.

Dat is €16,50 (!) per kWh en wie door 5 kan delen weet dat dit €3,30 per kilometer is.

Stel je nou eens voor dat je vanaf het restaurant 1 minuutje de andere kant op was gelopen. Hier staat een NewMotion laadpunt aan het Pörbitscher Platz van €0,48/kWh. En was je voor dezelfde hoeveelheid stroom €2,88 kwijt geweest.  Het ene laadpunt is in dit voorbeeld 34x zo duur dan het andere.

Nu zou je kunnen stellen dat dit een extreem voorbeeld is. Of weer een 'administratieve fout'. Maar zelfs bij de 'voordeliger' laadpalen van 16cpm en 10cpm ben je 6 tot 10 euro per uur kwijt. Er zijn plekken in hartje Berlijn waar je -de hele dag- goedkoper kunt parkeren, dineren, én de auto volledig kunt volladen.

Prijsverschillen tussen laadpunten meer dan 3400%


Het is werkelijk onbegrijpelijk dat The New Motion deze tarieven als 'doodnormaal' publiceert. Het prijsverschil tussen laadpaal 1 en laadpaal 2 is 3438% . Dat is zó groot dat alle geloofwaardigheid van TNM over de Duitse tarieven verloren gaat. Naast het prijsverschil tussen de laadpunten speelt er nog een probleem met tijds-tarieven, namelijk dat de ene auto niet zo snel laden kan als de andere. Dit resulteert in grote verschillen. 

Stop met tijd tarieven, 644% verschil tussen automerk 


Allego heeft dit in 2016 al geleerd, stop met het belasten per tijdseenheid. Naast dat het sinds kort onrechtmatig is, is het ook nog eens ontzettend willekeurig, afhankelijk van model en type auto én bijvoorbeeld de temperatuur.

Een Mitsubishi Outlander rijder is op bovenstaand laadpunt minimaal €5,80 per kWh kwijt om 100% vol te kunnen laden, daar waar dit met een 2014 Renault Zoe op dit laadpunt voor €0,90 per kWh kan. Dat is 6x zo goedkoop, de Outlander bestuurder is hier 644% duurder uit.

Ik roep dan ook The New Motion om opnieuw te gaan onderhandelen met alle exploitanten die meer dan €0,02 per minuut rekenen voor het aansluiten aan hun laadpaal.  Vanaf de €0,03 wordt het namelijk voor alle auto's die niet zo snel laden kunnen (max 3,7kW) duurder dan €1,- per kWh als men 1 nachtje de auto aan de laapaal koppelt. En dat is eigenlijk al een compleet bizar tarief voor een huis-tuin-keuken laadpunt, als je nagaat dat men langs de Duitse snelweg bij de snelladers al vanaf 18 cent per kWh kan laden.

Concreet


Ik blijf met TNM in discussie hierover, en blijf hier ook over bloggen, tot we een beetje redelijke tarieven terugvinden bij een gemiddeld Duitse laadpunt. Maar ik vrees dat dit nog wel een tijdje zal duren.






1 opmerking:

  1. Nou moet je als plug-in natuurlijk ook na twee uur als je vol zit opzouten...
    Afgezien daarvan, oppassen in de laad-jungle!

    BeantwoordenVerwijderen