zondag 8 juni 2025

Gastblog: Met de Zoe naar Denemarken

Mijn goede vrienden Jaap en Gina zijn in Januari van dit jaar naar Denemarken gegaan in hun Renault Zoë. Vlak voor ze gingen vroeg ik Gina of ze een reisverslag wilde maken om mijn lezers te inspireren. Het werd een mooi maar ook eerlijk verhaal, hoe de reis verliep, wat goed en minder goed ging en natuurlijk de take-aways. 


-- Maarten

Kerteminde



24 Januari 

Nou, het is zover! We gaan vandaag onze eerste lange reis maken met onze Renault Zoë R135. Op advies van Maarten gebruiken we Ionity in combinatie met de BMW laadpas. Dat maakt navigeren makkelijk. Als je een route laat berekenen in de Ionity app kun je daarna de route gewoon openen met google maps, onze favoriete navigatie app. 

We moesten nog even langs de supermarkt en bedachten daar uiteraard dat we nog iets vergeten waren, dus voor we Ugchelen uit waren was er al 1% van de batterij op… We zijn de A1 opgegaan en over een kleine twee uur verwachten we onze eerste stop te doen. Lekker rustig aan doen is het idee, wat wel nieuw is voor mensen die met de benzineauto altijd zo hard mogelijk reden om er zo snel mogelijk te zijn. Maar, mij bevalt het wel, lekker ontspannen op reis!

In het kader van goed voorbereid op reis gaan: De eerste stop in Denemarken is Billund, voor Legoland en Legohouse. Die blijken als ik even zoek naar tickets allebei dicht te zijn in januari…. Hahaha, dus op zoek naar andere leuke dingen om te doen.


Kaartje gejat van Polarsteps


Dammerberg Ost

Aangekomen bij de eerste stop: Dammerberg Ost. Hier hebben we in plaats van de voorspelde 10% nog 29% over. Het is best koud in januari, dus wij doen rustig aan telkens om er zeker van te zijn dat we genoeg batterij over hebben om bij de geplande stop te komen, better safe than sorry. 

En zo hoeven we minder lang te laden. Helaas zijn alle ionity laders bezet. Meteen een eerste les geleerd, het is wel handig om van tevoren even te kijken in de app of de Ionity laders beschikbaar zijn. 


Wij reden de parkeerplaats op en er leken twee laders vrij te zijn, maar die waren zo nieuw dat ze het nog niet deden, het plastic zat er nog op. De andere 4 waren bezet. Gelukkig stond er ook nog een Eon lader van 50 kW, die kregen we alleen niet aan de praat met de Tango kaart. 


Terwijl we ruzie stonden te maken met deze Eon paal en de Shell pas wilden proberen, ging er iemand weg bij een Ionity paal. 

Onze voorkeur gaat uit naar de Ionity paal omdat we gebruik maken van een aantrekkelijke deal met de BMW kaart. Een Nederlandse meneer met een Lucid was zo aardig om even te blijven staan zodat wij rustig om konden rijden en bij Ionity konden gaan laden.

 

De meneer van de Lucid vond het dapper dat wij met zo’n klein autootje zo ver gingen rijden, maar was wel verbaasd over ons bereik… 😂 De Ionity paal werkte meteen, dus nu lekker aan de plant-based whopper en wachten tot de 74% in de batterij zit. Na 3 kwartier rijden we met 75% weer weg. We hebben denk ik zeker 10 minuten verspild met het geklooi met de palen, en ik had net mijn thee op toen de app aangaf dat de auto op 70% zat, dus het voelde helemaal niet als wachten! De volgende laadpaal is over 142 kilometer.


Ostestal Süd

Om kwart voor 3 zijn we alweer bij de volgende laadstop: Ostestal süd. We hebben 24% over i.p.v. de ingeschatte 19% van de Ionity app. Van de 6 laders hadden we gezien dat er 3 beschikbaar waren, dus plek genoeg.

De eerste keer dat we de lader aansloten en de kaart aanboden begon hij niet met laden. Snel de stekker er weer uit en opnieuw erin en de kaart aanbieden en de auto begint te laden. 

De een heeft duidelijk wat meer geduld hiermee dan de ander…. 😉 

Even binnen in de warmte wat drinken tot we op ongeveer 70% zitten en dan gaan we weer. We hebben even zitten puzzelen of we echt niet vanaf hier met nog maar 1 keer laden kunnen uitkomen, maar dat lukt niet. 

In theorie kun je de batterij verder opladen dan 80%, maar dan moet je veel langer wachten en waarschijnlijk ben je dan langer bezig dan als je even 2 keer kort laadt. Buiten dat is het niet heel netjes om een laadpaal zo lang bezet te houden, het is best druk onderweg met laden. In totaal nog ongeveer 330 km te gaan. Dit is wel een minder leuk plekje om te zitten dan bij de vorige stop, maar de thee en koffie zijn prima te drinken.

 

Brokenlande Ost

En we zijn bij de 3e laadstop aangekomen: Brokenlande Ost. Ik had geen geluk met het laatste stuk rijden, knetterharde miezerachtige regen de hele tijd, slecht absorberend wegdek, dus goed opletten en even volhouden. 


Hopelijk wordt het zo droog! Het scherm van deze Ionity laadpaal blijft zwart, maar gelukkig zitten er ook nog knopjes op en kun je er gewoon mee laden. 

Nu het donker aan het worden is vallen de lampjes op de palen meer op en kun je makkelijk zien of de paal operationeel is, ook al is het scherm zwart. Toch handig voor je eigen gevoel dat de Renault app ook bevestigt dat de auto aan het laden is. Er staan hier ook weer e-on palen, dus je hebt keuze.


Na een klein half uur binnen te hebben gezeten in een vies ruikende Burgerking leek de auto nog steeds op 42% te staan. Ik dacht, nou dan doe ik in de Renault app even: start charging. Daarna kregen we de boodschap: your charging had ended. Oepsie!! 

Dus wij de regen weer in, maar de auto heeft helemaal niet geladen… grrrr dus… zwart scherm betekent voor ons de volgende keer dat we niet gaan proberen te laden. Even 1 plekje opgeschoven en nu wachten we in de auto tijdens het laden. Gelukkig zijn we hele geduldige mensen….

In het kader van alles even uitproberen: kun je de auto starten tijdens het laden? Antwoord: ja dat kan! Maar dan stopt het laden wel…. Ik weet niet of dit voor alle auto’s geldt, maar wel voor onze Zoë. Inmiddels hebben we 3 keer starttarief betaald denk ik, maar we hebben wel weer wat geleerd. Het is 17:20 als we wegrijden op 64%, door de gedoetjes met de paal toch 50 minuten stilgestaan. 

Nu nog 1 laadstop en dan zijn we over 200 km in Billund.

 

Abenraa

De laatste stop en de eerste in Denemarken is Abenraa. Er staan hier in Aabenraa 15 laders, één variant zelfs met de mogelijkheid tot 400 kw. Dat kan onze Zoë niet, dus wij gaan voor Ionity.

We hebben netjes de auto aan de lader aangesloten, maar op het moment dat we onze drankjes afrekenen krijgen we een foutmelding, dus kon Jaap weer naar buiten om dat te fixen. 

De tweede en derde pogingen ging vrij snel weer mis. Dit is wel frustrerend. Toch nog maar een derde paal proberen en die lijkt het te gaan doen. Even opwarmen binnen, want het is behoorlijk koud daarbuiten.

Maar de stopcontacten lachen ons wel vrolijk toe. 

Rond half 8 rijden we weg, op weg naar een pizzeria om even wat te eten. Bij het pizza restaurant stond een OK lader, waar we eerst proberen te laden, maar dat lukt niet. Later bleek dat je daar een app voor nodig had. 

We hebben afgesproken dat we de volgende keer bij een nieuw type laadpaal eerst even in de auto kijken hoe we die kunnen gebruiken. Het was KOUD! We staken over naar de parkeerplaats van de pizzeria zelf en daar stond een Norlys lader die het met de Tango pas meteen deed.

Vooralsnog (ook een dag later) lijkt het in de Tango app of we daar 19,41 kWh hebben geladen voor 0 euro. 😀

 

25 Januari 


Vandaag hebben we niet ver gereden, dus er zat nog best veel in de batterij. Maar omdat we morgen een stukje gaan rijden en bij het hotel een rijtje Norlys oplaadpunten staan hebben we de Zoë met de Shell kaart voor 103,75 kronen, wat momenteel 13,90 euro is, opgeladen naar 100%, daar was 31,06 kwh voor nodig.




28 Januari 

De auto heeft tot vandaag stil gestaan in Odense, maar nu rijden we een stukje en morgen gaan we naar Kopenhagen, dus willen we de accu weer mooi vol hebben. We hebben een  andere Norlys lader gevonden in de hoop dat we met de tango pas weer gratis kunnen laden.. 😇

We hadden weer een issue met de eerste twee keer laden starten. Hij stopte weer na een minuut. We hebben dus even gewacht en toen weer een poging gedaan en toen ging hij laden. Intussen vermaken we ons in het dorpje Kerteminde door even een frietje te eten en een biertje en theetje te drinken. 

Je kunt wel merken dat we buiten het seizoen zijn, het is overal super rustig. Bij terugkomst zat de accu op 91%, maar het was bepaald niet gratis dit keer! We hebben 28,06 kwh geladen voor 33,95! 

Dat was even een tegenvaller! Meer dan een euro per kWh… Morgen onderweg maar weer een Ionity opzoeken.

 

29 Januari 

Vandaag stoppen we bij de Ionity charger in Greve, vlak voor de parkeerplaats in Kopenhagen. 


Er staan er 12 en er zijn er 11 beschikbaar als we aankomen. We gaan pas weer autorijden als we over een paar dagen naar huis gaan, dus we nemen even de tijd om de auto op te laden. 

Met zoveel beschikbare laders kunnen we zonder schuldgevoel wat langer blijven staan. We laten de auto even een paar minuten uit staan voor we de lader aansluiten en hij doet het in 1 keer. Misschien is dit toch de truc? 

Wat we vanaf nu iig doen is even bij de laadpaal wachten tot de lading op 2% zit, daarna is hij nog niet 1 keer gestopt, dus dat is voor ons het punt waarop we vertrouwen dat het laden goed gaat. 

Bij de meeste stops zitten alleen maar fastfood restaurants, dat is wel een nadeel en daar hadden we van tevoren niet over nagedacht. We eten toch maar weer een burgertje, dit keer bij Sunset Boulevard. Als alles op is zit de batterij op 59%, dus we halen nog een gratis refill drankje en blijven nog rustig even zitten.


1 Februari 

Vandaag rijden we weer naar huis. Het plan is om het nét even anders aan te pakken, we moeten toch proberen wat voor ons het beste werkt. 

We gaan vanaf de parkeerplaats naar een Ionity lader in Fredericia, dat is 204 km rijden. De auto geeft aan 229 km te kunnen halen, dus dat is een gokje en betekent dat we rustig aan gaan rijden. Ik ben benieuwd! 

Tijdens het stilstaan heeft de accu ogenschijnlijk toch wat power verloren, want als we daadwerkelijk opgestart zijn zegt de auto nog 84% en 197 km, dus we laden even een beetje bij naar 88% op de parkeerplaats bij een EDF lader met de Shell pas. Dat heeft 13,13 gekost, want ongeveer 1,76 euro is.

Zoals ik al zei stikt het in Denemarken van de laadpalen, dus van laadstress kan geen sprake zijn. We zijn aangekomen in Federicia met 5% in de accu.

Het was een beetje spannend omdat we niet precies weten wanneer de besparende modus aangaat en op de snelweg bij 6% begon de auto te piepen en suggereren dat we moesten gaan laden. Maar we waren er bijna, en hebben het gered naar de Ionity lader die we bedacht hadden. Nu willen we even wat langer laden en dan vlak voor Hamburg weer. Dit keer is dat 196 km. Bij deze lader heb je ook een tankstation waar we even kunnen zitten en een gewoon broodje eten.

Neumünster

Bij de volgende lader komen we aan met 12%, dat voelt iets comfortabeler dan bij de vorige stop die 5%. Het plan is hier even wat te eten en drinken en dan weer door. Volgens de Ionity planner hoeven we maar naar 57% ongeveer te laden, maar we zien wel hoever we zijn als we klaar zijn met eten.


Iets meer speling is wel fijn, omdat het verschil in snelheid tussen ons en enkele anderen hier op de Duitse snelweg best groot is. Wij rijden op de eco stand max 104. 

Met iets meer speling kunnen we simpelweg iets harder gaan rijden. Nog twee stops te gaan. Tot nu toe hebben we geen issues gehad met laden, hopelijk blijft dat zo. We hebben uiteindelijk geladen tot 66%, nu een uurtje rijden, nog 109 km tot de volgende stop.

 

Ostesal Nord

We zijn gestopt bij Ostesal Nord met nog 23%. Toen we de stekker in de auto deden werd het lampjes rood, dus dat gaf duidelijk aan dat we even moesten wachten met het laden starten. Het laatste stuk hadden we wat harder gereden, de accu moet dan misschien toch even bijkomen.

We gaan even puzzelen over hoe we nu verder gaan, met 1 of 2 stops…

Inmiddels hebben we ook gemerkt dat de kilometers die de Ionity app aangeeft niet kloppen. De app geeft minder kilometers aan dan je daadwerkelijk moet rijden. Voor het juiste aantal kilometers dus altijd even google maps checken! 

We wilden proberen zo min mogelijk stops te maken, maar we zijn steeds aan het rekenen of dat daadwerkelijk sneller is, of dat het ook wel lekker is om wat extra stops te hebben.. We zijn er nog niet helemaal uit eerlijk gezegd!

We laden tot 76% en vertrekken weer. We gaan bij de volgende stop opnieuw rekenen. Het is inmiddels behoorlijk mistig geworden, dus we doen rustig aan.

Onderweg besluiten we gewoon die twee stops te doen. Bij Dammer Berge hoeven we dan maar even kort te laden en dan maar 71 km naar het volgende laadstation bij Salzbergen. Vanaf daar is het dan nog 117 km naar huis.

Al met al zijn we straks als alles goed gaat 12 uur onderweg ongeveer.

 

Dammer Berge West

Met 14% zijn we bij Dammer Berge West aangekomen. Dammer Berge West en Ost vinden wij wel een fijne stop.


Je hebt hier een soort brug over de snelweg met wat meer opties voor eten en drinken. We hebben wel geleerd dat het fijn is om een stop te hebben waar je gewoon koffie en een broodje kan halen i.p.v. alleen maar fast food. Volgende keer nemen we zelf weer wat meer gezond eten mee, ik zat echt te smachten naar een appel (ik hoorde pas later dat je die kunt kopen bij MacDonalds…wist ik veel, ik kom daar nooit normaal gesproken).

We rijden met 76% weer door en na ongeveer 3 kwartier rijden komen we met 21% aan bij Salzbergen en laden we tot 61% voor het laatste stukje.

En dan zijn we heerlijk weer thuis met nog 7% in de accu! Met het rustig aan doen was het wel even gedaan het laatste stukje… de accu moest even bijkomen voor de lader weer aanging. 😉

Gina

-- En dat was hem alweer mensen, heb je nou nog meer vragen over deze reis? Je kan Gina mailen op adres Ginakoobs@gmail.com.




Kostenoverzicht vakantie



Specificatie BMW





maandag 5 mei 2025

Snelladen op vakantie zonder abonnementen

Veel mensen zullen het herkennen. Het feit dat je tegenwoordig overal een abonnement voor nodig lijkt te hebben. Helaas is dat in de e-Mobility niet anders, het is een modern business model om jou teveel te laten betalen voor dingen die je helemaal niet gebruikt. 

Zo ook als je voordelig in Europa wilt snelladen. Bij Fastned, Ionity en Tesla kun je abonnementen afsluiten en ook bij je laadpas aanbieder zijn er vaak meerdere mogelijkheden. Gelukkig zijn de voorwaarden van deze aanbieders de laatste jaren wel gewijzigd en zit je niet meteen meer aan een jaarabonnement vast als je het maar een maand nodig hebt. 

Natuurlijk kun je met zo'n abonnement nog altijd bij andere aanbieders laden maar in de praktijk ga je vaak toch op zoek naar een laadstation van de partij waar jij een abonnement hebt. Hierdoor, maar ook om andere redenen zijn er mensen die simpelweg géén abonnement wensen af te sluiten bij één bedrijf. 

Dus stél dat je géén snellaad-abonnement wilt, maar ook niet de hoofdprijs wil betalen? Wat dan? 


Optie 1: Je route aanpassen langs budget laadstations

De goedkoopste manier om zonder abonnement naar de andere kant van Europa te reizen is via de zogenaamde budget snellaadnetwerken. Dit zijn bedrijven die snelladers plaatsen waarbij je tegen gunstiger prijzen kan laden dan snelladers van de grotere namen. De tarieven van de grotere netwerken  zonder abbonement liggen nu zo tussen de 70 en 80 cent.  

Kan je dus ergens voor 40 cent per kWh opladen dan bespaar je op een volle lading eenvoudig €15,- per keer. De goedkopere netwerken zijn niet altijd direct aan de snelweg. Soms moet je er een stukje voor omrijden.

Een typisch IECharge station
Zo heb je in Frankrijk bijvoorbeeld de laadstations van IECharge zoals bijvoorbeeld dit station nabij Nancy. 

In the middle of nowhere, dat wel. Maargoed, vier aansluitingen, twee keer 160kW en twee keer 320kW en voor een aantrekkelijke prijs; €0,25/kWh en direct met de bankpas af te rekenen. 

In Denemarken kun je geld besparen door de laadstations van Uno-X te bezoeken. 

En in Duitsland kun je onder andere terecht bij Aldi  Süd (€0,47/kWh) of Jet Strom (€0,49/kWh) die beide met zowel laadpassen als bankpassen te betalen zijn.

Hou er wel rekening mee dat supermarkt stations openingstijden kunnen hebben, er over het algemeen niet meer dan vier snellaad aansluitingen zijn en dat je te maken kan krijgen met blokkerende brandstofvoertuigen van mensen die hun brandstofauto bij deze laders parkeren.

Optie 2: Voordelige laadpas aanbieder kiezen

Ewe-Go McDonalds' filter
Een andere manier om te besparen en waarbij je gedrag minder hoeft aan te passen is het kiezen van een gratis laadpas of gratis app met gunstige tarieven bij de snelladers. De tijd van de gekke aanbiedingen van 2 cent per minuut zijn helaas wel definitief voorbij, maar er valt nog voldoende bij de snelladers te besparen. 

Bijvoorbeeld met Freshmile bij Allego, of met de app van EWE-go bij McDonalds voor €0,52/kWh. Met de laadpassen en apps van OVO Charge, Octopus Electroverse en Monta zijn er ook goeie prijs combinaties te vinden, alleen moet je hiervoor wel zelf wat research plegen of dit ook voor stations op jouw route het geval is. 

Natuurlijk kan je ook diverse opties combineren. En bevalt het je toch niet, dan kan je onderweg altijd alsnog een abonnementje ergens afsluiten 😉 Niet vergeten op te zeggen natuurlijk.

Jouw tip of ervaring? Comments below.

Goede reis!


dinsdag 4 februari 2025

Wintersport 2025

EV in Schnee (c) Sjors ten Tije, VER


Eerdere edities:

2025: Les Menuires, 3 Vallées, Frankrijk IV 
2021: Les Menuires, 3 Valléés, Frankrijk II  --> Ameland


Op vrijdag 21 februari begint in mijn regio de voorjaarsvakantie alweer en dus begint mijn voorbereiding voor de rit in de elektrische voiture.  Met een EV op wintersport is op zichzelf al jaren helemaal geen bijzonder moeilijke uitdaging meer, de grootste uitdaging voor mij is in elk geval hoe ik toch voorkom dat ik samen met de rest van schoolgaand Midden Nederland in dezelfde file aansluit richting de populaire ski gebieden. 


Files vermijden in de schoolvakantie


Vorig jaar ging dat nog niet zo goed en stonden we helaas weer uren stil op de N90 tussen Albertville en het stoplicht bij Moûtiers. Je weet wel, dat stuk waar nu maar 1 rijbaan beschikbaar is omdat er rotsblokken op zijn gevallen. Het is een onvermijdbaar stukje snelweg als je in de Franse Alpen gaat skieën. 

Etappe 1 
Omdat het ski gebied wel prachtig is moet je dus creatiever worden. Veel mensen halen hun kinderen een dag eerder 'ziek' van school en vertrekken donderdagnacht met het hele gezin. Maar daar ben ik niet zo van. Een dag later inchecken is om allerlei redenen ook niet handig of wenselijk.

We gaan dus dezelfde truuk toepassen die we al vaker hebben uitgehaald, ik reis op vrijdagmorgen met alle bagage al vooruit, en in de avond vliegen mijn vrouw en kinderen mij samen achterna. Eerder gebruikten we daar luchthaven Basel-Mulhouse-Freiburg voor en reden we dan op zaterdag gezamelijk vanaf Weil am Rhein aan de Duits-Zwitserse grens naar Les 3 Vallées. 

Opzich is dat niet echt een logische route richting de Franse Alpen, dus dat moet ik even uitleggen; dit kwam omdat ik toen met de EV niet via Noord-Frankrijk wilde rijden omdat de laadinfrastructuur daar erg achterliep. Maar nu is dat compleet veranderd. Langs de Franse peáges staan veel mooie snellaadstations die ook nog eens heel betaalbaar zijn. 

De Luchthaven van Mulhouse en het hotel in Weil am Rhein zijn nu dus ingeruild voor Aéroport de Lyon-Saint-Exupéry en een hotel iets ten oosten van Lyon. Dat is 260km dichterbij het skigebied (180 ipv 440km) en daarmee hopen we dus zaterdag eerder op de dag bij het gewraakte stuk van de N90 aan te komen.  Bijvoorbeeld rond 08.30 ofzo. Er zal ongetwijfeld file staan, maar het is te hopen dat die dan geen uren duurt. 

De route

Het wordt dus een rit op de vrijdag van 930km, waarbij ik om 08.00 vertrek, via Venlo en Roermond op de A2/E25 beland en via Luik de klassieke lange Route de Soleil richting Lyon neem. 

De rit duurt volgens tante Google in totaal tussen de acht en de elf uur en levert een aankomsttijd van tussen de 16:00 en de 19:00 op. Let op, dat is dus zonder plas- of laadpauzes.

De rest van het gezin landt pas om 22:20 op de luchthaven dus ik vind het prima. Er blijft dan nog altijd 3 tot 6 uur over voor de pauzes, een hapje eten en misschien dat ik ook wel vast kan inchecken bij het hotel. 


Deel 1: Naar Baraque de fraiture


Elevation grafiek Luik / Vielsalm
Om het een beetje spannender te maken lijkt het me interessant om te onderzoeken of ik met een 100% volgeladen Ioniq5 het plaatsje 'Baraque de Fraiture'  zou kunnen bereiken in Wallonïe, wat precies op de route ligt aan de E25 op zo'n 280km vanaf mijn woonplaats. Hier staat naast een gelijknamig restaurant ook een groot Fastned station én een groot Ionity station op nog geen 30 meter van elkaar. 

Qua afstand is dat niet spannend, maar de Luikse heuvels kunnen qua hoogte profiel nogal uitdagend zijn. Volgens de routeplanner van Ionity zou ik ondanks dit hoogteprofiel toch echt met 15% overgebleven capaciteit deze stations bereiken dus daar vertrouw ik dan maar op. Of deze routeplanner ook rekening houdt met het verbruik voor het voorverwarmen van de batterij (continu 4kW) en de hogere maximumsnelheid in België weet ik niet. Kortom... let's find out! 😁

Als ik daar eenmaal ben dan neem ik een goeie lunchbreak en dan verwacht ik met een volle lading weer de reis te hervatten.


Living on the edge?

Het is in 2023 al eens gelukt om met 3% Franse Ionity stroom thuis te komen via Ionity Seclin (Rijsel/Lille, 323km) maar dit was wel in de zomer, én zonder noemenswaardige hoogteverschillen. Dus in de winter 280km naar Baraque de Fraiture mét de hoogteverschillen lijkt me een leuke uitdaging om eens te proberen. Als dit station gemakkelijk bereikbaar blijkt, is dat ook nuttig om te weten voor toekomstige ritten richting het zuiden. Een soort 'verst mogelijk gelegen' veilige haven vanaf je woonplaats bekeken. Handig. 


Betaalmiddelen en laadpassen

Ik neem een laadpas van BMW mee die op dit moment de gunstigste Ionity deal heeft. Verder heb ik nog een tientje in m'n Fastned wallet en nog iets van 65 euro aan &Charge vouchers op de Hyundai laadpas geactiveerd. Omdat deze laadpas relatief duur is, bewaar ik dit tegoed voor plekken waar je geen voordelige Ionity stations hebt. 


Deel 2: Baraque de Fraiture - Lyon


De 2e etappe bedraagt een afstand van 666km en hier heb ik de keuze uit 13 verschillende Ionity stations tot aan Lyon. Ik kan bijvoorbeeld Ionity Dommartin bij Nancy bereiken (242km) en daarna naar Macon (Saint Alban) wat nog 305km is, maar er zijn diverse andere combinaties mogelijk dus ik heb besloten gewoon de maximum snelheid te rijden en dan te kijken welk Ionity station de Hyundai onderweg suggereert (Je kunt filteren op aanbieder) en dat te volgen. Lekker makkelijk. Als ik echt uren over heb dan wil ik bij de laatste Ionity voor Lyon nog even maximaal volladen, vanwege het gunstige tarief van 29 cent per kWh.


In Lyon

Als ik naar verwachting ergens in de eerste helft van de avond bij het hotel kan zijn dan heb ik rustig de tijd om naar de luchthaven te rijden, het hotel ligt op 5km afstand. Ik heb in mijn onderzoekje ontdekt dat er óp de luchthaven zelf een hele rij met 200kW snelladers van Total staan, wat erg fijn is omdat je dan tijdens het wachten nog even de auto kunt aftoppen. Mocht dat niet lukken dan staat er ook nog een dubbele laadpaal bij het hotel en een publieke laadpaal op loopafstand van het hotel. Voor beide laadpalen kan ik gelukkig de Hyundai laadpas gebruiken waar nog wat tegoed op staat. Om 22:20 haal ik mijn gezinnetje op zodat we rond 23:00 in ons bedje liggen,want

Deel 3: Lyon - Les Menuires 


komt eraan. De volgende morgen staan we vroeg op en reizen we naar de Alpen. Zoals gezegd is het laatste stuk N90 het lastigste, omdat er op deze weg zo vlak voor Moûtiers een doseer stoplicht staat zodat de bergpassen niet overvol raken. Hierdoor staan daar altijd lange files. Ik heb de voorgaande jaren ook wachtrijen gezien bij de laatste paar Ionity stations op deze route zoals Ionity Val Gelon. 

Het is slimmer om hier even door te rijden en na het drukste stuk van de N90 in het dorp Moûtiers zélf even bij te laden mocht het nodig zijn. Bijvoorbeeld bij 'ENGIE Vianeo | Parking du Pain de Mai' waar onderaan de berg nog 4 stuks 300kW snelladers op je staan te wachten die alle bekende laadpassen en creditcards accepteren.

Voordeel is dat dan je batterij nog redelijk warm is, en dit dus relatief weinig tijd kost. Op de terugweg kun je dan met redelijk volle batterij weer vertrekken waardoor je veel meer keuze qua stations creëert.

Natuurlijk ga ik de hele reis weer publiek bloggen op Polarsteps. Klik hiervoor op deze link en reis met ons mee!


Snelladers op de luchthaven




dinsdag 14 januari 2025

BMW kortingsdeals vanaf 15 januari



Als je aan goedkoop denkt dan is BMW misschien niet het eerste merk wat je te binnen schiet. Toch bieden zij EV rijders twee interessante dingen aan. Met hun active abonnement en hun Ionity Plus pakket kun je in Nederland maar ook daarbuiten veel geld besparen. Daarom vandaag een blogpost daarover. 


Disclaimer, alleen voor BMW bezitters?

Voordat je verder leest; officieel is de BMW laadpas sinds enkele jaren alleen verkrijgbaar voor BMW rijders. De vraag om een VIN (chassisnummer) van een elektrische BMW tijdens het aanmeldproces zou hiervoor moeten zorgen. De laadpas werkt technisch op elke laadpaal/voertuig combinatie, maar BMW heeft dit aanbod dus voor BMW rijders op de markt gebracht. Wat jij met deze info doet is verder volledig je eigen verantwoordelijkheid.


BMW Flex en Active

BMW biedt dus twee soorten abonnementen op hun laadpas aan. Een gratis laadpas die zij 'flex' noemen. Deze laadpas is eigenlijk een hele doorsnee laadpas met wat hogere tarieven dan de roaming/cpo tarieven die we van allerlei andere laadpassen kennen (ongeveer +10 cent per kWh) en een stevig starttarief van 59 cent per keer. Niet echt een heel aantrekkelijk aanbod dus. 

Het tweede abonnement wat BMW aanbiedt is het 'Active' abonnement. Dit active abonnement houdt in dat je maandelijks €4,99 betaalt voor een korting op de tarieven van het Flex abonnement. Zelfs als die Flex tarieven dus redelijk hoog zijn, is daar met 30% korting toch een aantrekkelijk tarief van te maken. Het abonnement is maandelijks opzegbaar. 

Voorbeeld: in Gelderland heb je laadpalen van Allego die sinds 1 januari een CPO tarief hebben van 41 cent. Die staan voor 51 cent per kWh op de BMW kaart geprijsd. 

Met BMW Active krijg je dus 30% korting op dit Flex tarief van -in dit geval- 51 cent en betaal je bij deze laadpalen dus 35,7 cent per kWh. 

Voorbeeld twee: Park & Charge (CPO tarief 61 cent) staat erin als 71 cent. Wordt met BMW Active dus 49,7 cent. Nog altijd aan de prijs, maar woon jij toevallig naast zo'n laadpaal dan scheelt dat toch ruim 10 cent op het gangbare tarief. 

Voor de vakantieganger is deze aanbieding nog interessanter aangezien deze 30% deal voor alle tarieven in heel Europa gelden, en dan zijn er ook nog de voorkeursnetwerken. 

Voorkeursnetwerken

HPC netwerk Aral Pulse
Aanvullend op deze 30% deal hebben ze in allerlei Europese landen dus een lijstje met voorkeursnetwerken. Dit zijn netwerken waar ze extra korting bieden dmv een vaste prijs. 

In Nederland hebben ze vaste tarieven voor Vattenfall InCharge en BP Pulse. Op beide netwerken kan AC voor €0,39 cent / kWh geladen worden en DC voor €0,49/kWh wat hele redelijke tarieven zijn. 

In Duitsland kun je zo voor 49 cent bij Aral Pulse of Allego 300kW snelladen. Vooral Allego en Aral Pulse vallen op omdat zij in Duitsland een behoorlijk groot en dekkend netwerk van 150/300kW stations aanbieden.

Ook in de landen om ons heen gelden er hele aantrekkelijke tarieven op grote netwerken. 



Belgie: AC 39 en DC 49 cent bij Allego en Elektra 
Duitsland: AC 35 en DC 49 cent bij Aral pulse, Allego, E.ON Drive en Mer 
Luxemburg: AC 39 en DC 49 cent bij Aral Pulse en Chargy
Frankrijk: AC 35 en DC 45 cent bij Allego, Power Dot en Electra 
Zwitserland: AC 0,39 CHF en DC 0,49 CHF bij Gofast en Groupe E/Move
Oostenrijk: AC 39 en DC 49 cent bij Da Emobil, EVN, Mer
Italië: AC 49 en DC 59 cent bij Ewiwa en Enel X Way



Tenslotte is er het Ionity Plus pakket. Dit pakket kan worden toegevoegd aan zowel de gratis (flex) laadpas als de Active abonnementsvorm en dit kost €5,99/mnd en is net als het active abonnement maandelijks opzegbaar.

Voor deze €5,99 krijg je zeer aantrekkelijke tarieven bij alle Ionity stations in Europa, over het algemeen zijn die nog een paar cent lager dan de tarieven van Ionity Power abonnement, waar Ionity overigens 12,99 per maand voor vraagt.  Zo laadt je bij Ionity snellaadstations in Nederland voor 22 cent per kWh. 

In een aantal populaire vakantielanden zijn de tarieven als volgt:

Belgie: 34 cent
Duitsland: 37 cent
Luxemburg: 36 cent
Frankrijk: 29 cent
Zwitserland: 38 cent
Oostenrijk: 33 cent
Italie: 40 cent
Spanje: 33 cent
Denemarken: 27 cent

Als je nagaat dat een gemiddeld Ionity tarief 69 cent is bespaar je al snel de helft op je laadkosten van je vakantie rit. En het mooie is dat je het abonnement gelijk weer kunt opzeggen, zodat je maar 1x de €5,99 betaalt en vervolgens de komende 30 dagen dit tarief kunt gebruiken. 

Zwarte zaterdag pro-tip:


Dan nog een laatste tip voor iedereen die dit voor de wintersport reis naar Oostenrijk wil gebruiken in de voorjaarsvakantie: Neem ook een maandje het Active abonnement. Kom je dan in Duitsland op zwarte zaterdag (22-2) in een rij voor Ionity Oberhonnefeld te staan aan de A3, dan kan je de hele rij Allego laadpalen ernaast dus ook gebruiken voor €0,49/kWh in plaats van €0,86/kWh. Of doorrijden naar Aral Pulse Wirges (8xCCS) of Montabaur (4x CCS) voor hetzelfde tarief. 


Allego Oberhonnefeld