zondag 12 november 2023

BUMP Charge. Voordelig laden met je bibliotheekpas.


De echte koopjesjagers wisten het al langer, sinds afgelopen zomer is de app van het Franse 'Bump Charge' weer een nieuwe telg in de goedkoper-laden familie. 

En dat is goed nieuws voor mensen die in een plaats wonen of werken waar de tarieven aan de straat laadpaal aanzienlijk hoger dan gemiddeld liggen, zoals Sneek, (€0,63/kWh), Alkmaar (€0,56/kWh), of Eindhoven (€0,56/kWh). AC laden kan hier al snel een centje of 15 per kWh goedkoper, wat zomaar een euro of zeven op een volle lading bespaart. 

Ook op de snelweg zijn de tarieven van Bump Charge aantrekkelijk, bij veel snelladers is het tarief slechts €0,56/kWh, zoals onder andere alle HPC stations van BP Pulse, Allego en Ionity.

Hoe werkt het?

Bump charge brengt op het grootste deel van de Nederlandse laadpalen een vast tarief van €0,41/kWh in rekening. Zonder boete- of kleeftarieven. In hun app kan je precies alle palen en de bijbehorende tarieven raadplegen. Als je je creditcard als betaalmiddel hebt ingesteld kun je via hun app direct beginnen. Persoonlijk hou ik meer van een fysieke laadpas omdat ik met app-laden al vaak heb meegemaakt dat de laadkabel niet altijd goed wordt vrijgegeven. Dus heb ik in augustus direct voor €5,- hun laadpas  aangevraagd. Helaas vinden de Fransen het maar een gedoetje om hun laadpas te versturen naar buitenlandse adressen en weigeren dus consequent alle aanvragen uit het buitenland en kreeg ik mijn €5,- meteen weer terug. Wil je dus Bump in Nederland gebruiken dan ben je op hun app aangewezen. Dacht ik. Of toch niet? 


Doen we gewoon niet - jammer joh












Laden met een rondslingerend oude pasje 



In hun app blijkt een knopje te zitten waarmee je een willekeurige oude hotelpas, grofvuilpas, bibliotheekpas of een nog niet geactiveerde laadpas kunt scannen als betaalmiddel voor bij de laadpaal. Dat moest ik natuurlijk even testen. 

Na het installeren van de app op mijn telefoon en het invullen van een betaalmethode ga je naar RFID cards en klik je op 'add badge' en vervolgens 'scan a card'. 

Dit werkt alleen in de Android App, althans op een iPhone heb ik het nog niet aan de praat gekregen. 

/update 19-11-23: Inmiddels is duidelijk dat er op de iPhone toch bepaalde kaarten gescand kunnen worden maar het aanbod is zeer beperkt. Een kwestie van wat verschillende pasjes proberen. 

Pech voor de iPhone gebruiker? Nee hoor, ook hier is een oplossing nooit ver weg. Gelukkig was er nog een Android toestel in huis, waar ik de app even op heb gezet en ben ingelogd met mijn account. 

Binnen een minuutje had ik mijn Gamebox tegoedpas omgetoverd tot een laadpas van Bump Charge. Toen ik de Bump app op de iPhone weer startte stond de Gamebox pas keurig ussen mijn RFID tags. 



Praktijk


Maargoed dat is allemaal leuk die theorie, werkt het ook in de praktijk?  Een uurtje na het koppelen ben ik daarom naar een van de duurdere laadpalen hier in de buurt gereden. Deze laadpaal is van EVNet/Greenflux en heeft een redelijk complexe tariefstructuur.  Het normale tarief met een willekeurige laadpas is hier tussen rond de €0,52 per kWh met een starttarief van €0,62 en een parkeertarief van €0,62/uur. In de Bump app staat dit laadpunt voor €0,41 per kWh vermeld. 


En ja hoor, na het aanbieden van mijn gamebox playcard startte de laadsessie direct. een seconde voor het lampje blauw werd en het laden begon kreeg ik een pushbericht van mijn N26 creditcard dat er €15,- was afgeschreven. Na de laadsessie van €0,50 kreeg ik direct de overgebleven €14,50 terug. 


Kortom, test geslaagd, de Bump app en eventueel fysieke laadpas die je erbij gebruikt werken conform verwachting tegen scherpe tarieven. Staat er alleen een dure laadpaal in je straat dan is dit voorlopig een heel aardig alternatief. Hou je niet van laden via een app, koppel dan eenmalig een willekeurig oud RFID pasje aan je account via de Bump app op een android telefoon. 

Heb jij Bump al geprobeerd? Deel je ervaringen in de comments onder de foto's. 

Veel bepaarplezier! 

--Maarten







4 opmerkingen:

  1. Ja na het aflopen van mn goedkope elli abbonement is dit mogelijk mn nieuwe highway pas..en ja hoor rfid kaart gemaakt van nm zwempas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net ook maar een account gemaakt en een oude skipas ingeladen :)
    Hier in Den Haag is het duurder dan alternatieven (aangezien de tender hier op 33ct zit), maar voor andere plaatsen kan 't boeiend zijn. Ik zie ook dat ze in duitsland op sommige snelladers met een tijd-tarief werken (7.92/uur voor 300kw) ... dat kan nog eens erg boeiend zijn als je een erg snel ladende auto hebt. (ik helaas niet, max 70kw)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Maniac, dank voor de tip en veel succes, ik ga de Duitse tarieven nog wat verder uitzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen