(c) evtje
Het eerste Ionity station van Nederland is vorige week definitief opgeleverd. Nu woon ik daar toevallig in de buurt; reden genoeg om deze Ionity lokatie eens goed te testen op compatibiliteit.
Bij Ionity kun je afrekenen voor €8,- per laadsessie. Opzich is dat niet zo duur als je een grote batterij hebt, snel kan laden en een half uurtje er voor uit trekt. Voor sessies minder dan 22 kWh (de kortere sessies dus) wordt Ionity duurder dan €0,35 per kWh en dan is het fijn om alternatieven te hebben.
Gewapend met meer dan 50 laadpassen wilde ik weleens weten wélke laadpassen nu wél en niet geaccepteerd werden. In principe geldt er in Nederland een vuistregel dat alle NL laadpunten met alle NL laadpassen werken. Helaas geldt dat dus niet voor Ionity. De resultaten:
Geaccepteerde laadpassen:
BMW Chargenow ✅
CenEnergy ✅
Chargepoint ✅
DicLaadsystemen ✅
Ecotap ✅
EV-Company ✅
Evensnelladen ✅
Elbizz ✅
Entega✅
Ev-way ✅
Jaguar ✅
Kia ✅
Luminus ✅
Maingau ✅
NewMotion ✅
NL-Mab ✅
Oplaadpunten ✅
Plugsurfing ✅
Telekom Ladestrom ✅
Tiwag ✅
Geweigerde laadpassen:
ANWB ❌
Chargemap ❌
E-flux ❌
Eneco ❌
EVbox ❌
Flow ❌
Justplugin ❌
Nextcharge ❌
Nieuwestroom ❌
Nuon ❌
Rheinhessische ❌
Vandebron ❌
Zoals je ziet zijn er nog best wel een aantal NL laadpassen die niet geaccepteerd worden bij Ionity. De verwachting is dat deze roaming contracten alsnog wel rond worden gemaakt, maar gebruik je nu alléén een laadpas uit de onderste rij dan is het wellicht ook iets om rekening mee te houden.
Ik verwacht dat bovenstaande lijst overigens ook toepasbaar is voor alle buitenlandse Ionity stations, echter dit heb ik nog niet geverifieerd.
Goede reis!
Maarten
Ik heb hier al 2x lekker snel geladen (werk er bijns tegenover).. Ioniq laadt met max 70 kW daar !
BeantwoordenVerwijderen