vrijdag 22 februari 2019

Wintersport 2019 [deel 2]


Dit is het vervolg van:


22 Februari 15:30


Jetzt Gehts loss! De liveblog is gestart en we zijn vertrokken vanuit Apeldoorn. Op de GoM (Guess-o-Meter) staat een comfortabele 250 km welke we uiteraard niet gaan halen, zo helemaal vol bepakt. De temperatuur is gunstig; 12 graden, waar we het vorig jaar nog met een graadje of vier moesten doen. 

En het eerste record is alweer gesneuveld, want hoewel we vorig jaar nabij Velp op de A12 in de file kwamen, lukte het nu binnen 20 km van huis al om vast te komen te staan. De spitsstrook op de A1 wordt na Deventer weer een vluchtstrook. Reden genoeg voor een ongelukje tussen 3 busjes en een truck. Gelukkig alleen wat blikschade.


Na een kwartiertje file cruisen we zo tegen vieren comfortabel door richting Osnabrück. Ik heb nog geen snellader bedacht waar we gaan stoppen, er is immers keus genoeg. De nieuwe Fastned bij Paderborn gaan we sowieso niet redden, hoewel ik wel nieuwsgierig naar de ligging van dit station ben dus misschien stoppen we daar alsnog wel even. Eerst maar even kijken hoe de reis verloopt. 


16:40


Lang leve Tomtom Live. Over 5 km hebben we 58 minuten vertraging vanwege onderzoek naar een ernstig ongeval. Andere route dus vanaf hier. Even snel een detour bepalen mbv Google Maps.










17:22 


Na een stuk binnendoor gereden te hebben, stoppen we bij een Allego'tje in de plaats Ibbenbüren vlakbij de A30. Deze is strategisch geplaatst nabij een paar restaurants dus gelijk maar even dineren.

Het is hier minder chaotisch als vorig jaar langs de A3 en dat bevalt ons wel.  De Telekom kaart doet zijn werk en er blijkt na 138km gereden te hebben nog 36% capaciteit in de batterij te zitten.

Helaas gaat het laden na de 55% wel wat langzamer (normaal rijd je zo ver mogelijk leeg) maargoed, we staan hier toch wel even.

18:26


ATU Ibbenbüren
Na een uurtje zijn we bij de auto terug en staat de GoM op 93%. Theoretisch exact voldoende om het hotel in Kassel te bereiken, maar of dit reëel is valt nog te bezien. Desnoods toch nog een 10min turbo stop bij Fastned Paderborn.


20:32

Bij Paderborn was een stuk snelweg afgesloten. Vervelend want de omleitung was nogal druk en dat kostte ongeveer 20 minuten extra.Voor de rest is deze route wel lekker rustig. We poekelen een beetje zo tussen de 100 en 110km/h verder. 

A44 Diemelstadt
De GoM bleef ongveer hetzelfde als de af te leggen afstand, maar zwabberde wel een beetje door het heuvelachtige gebied. Omdat we niet precies weten of Kassel nog veel stijgen of dalen is, én er geen laadpunt bij het hotel is, besluiten we het niet op de laatste kilometer af te laten hangen en laden 10 minuutjes bij, bij Autobahnraststätte Am Biggenkopf Süd A44 Diemelstadt. Deze snellaadpaal levert helaas maar 22kW (Op chargemap stond 43, gelijk maar ff bijgewerkt) maar omdat we maar een paar kilometertjes extra nodig hadden was 10 minuten genoeg om 3kWh bij te laden, (25-33%) en de GoM van 56 naar 78 km te krijgen.

Gelukkig kon ik de lader direct starten zonder pasje, dus ondanks de snelheid in elk geval gratis. 


21:25 

Chargemap Kassel

We zijn inmiddels bij het hotel gearriveerd met nog een ruime 16% lading over. Even de kinderen in bed leggen en dan gaat papa even naar een snellaadpaaltje in de buurt, want morgenochtend vroeg willen we wél weer volgeladen vertrekken. Laptop mee, kan ik me meteen even nuttig maken door het liveblog te updaten. Inmiddels zijn we op 1/3e van het heenreis-traject, ongeveer 340km hebben we er nu op zitten.

22:00


Op chargemap had ik gezien dat er in kassel genoeg snelladers zijn (de paarse icoontjes in deze illustratie) en dat er midden in het centrum zelfs een dubbele staat, op het Friedrichsplatz. Aangezien die ook het dichtse bij is, besluit ik daar heen te
rijden. 


22:04


Het is écht midden in het centrum, bij de Deutsche Bank, C&A en diverse barretjes. Meestal zitten die dingen op saaie industrieterreinen en hier heb je er zomaar twee.

Deze twee snelladers zijn helaas niet aangesloten op het Hubject netwerk dus de prijsvechters pasjes werken hier niet. Telekom, Maingau en ook plugsurfing even geprobeerd, vergeet het maar. Newmotion werkt hier ook niet. Er zit een grote sticker op van Ladenetz en dat had ik ook in Chargemap al gezien. Dat betekent dat je deze paal wel kunt activeren met elke Ladenetz-compatible pas, o.a. de laadpas van Nuon en E-flux zijn dat. E-flux rekent hiervoor 48 cent per kWh en Nuon 35 cent.

Friedrichsplatz Kassel
De goedkoopste laadpas die op Ladenetz werkt die ik bezit, is de Rheinhessische Ladekarte. Zij rekenen €0,30 per kWh op Ladenetz. En uiteraard, deze deed het prima. Waarschijnlijk ga ik hier ongeveer 35kWh laden dus dat zal zo ongeveer €9,50 gaan kosten.

Ik had natuurlijk geen rekening gehouden met het feit dat op een vrijdagavond in een grote binnenstad er ook nogal veel mensen op de been zijn. Regelmatig wandelen er er dus mensen langs die nieuwsgierig even kijken naar wat er allemaal gebeurt. Een beetje vreemd gezicht is het wel, zo'n klein auto'tje met NL kenteken met een gast op de bijrijdersstoel die een beetje zit te typen op een laptop.

22:51

De meter staat alweer op 80% dus ik ga zo maar eens terug naar het Hotel. Tot morgen!

/edit [Deel 3] vind je dus hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten