zaterdag 14 juli 2018

Op zomervakantie met de Zoë [Deel 3]

 08:51

Onder de A2 door
Bij het ontbijt vroeg ik de serveerster hoe lang de file voor de Gotthard tunnel zou zijn zo op een random zaterdagmorgen. 2 uur wachten, zei ze. Dat resulteerde in een paar hele goeie tips over hoe je binnendoor de files het best kunt ontwijken. En ze adviseeerde -net als enkele lezers al hadden gedaan- om tóch de Gotthard pas te nemen.

Aangezien locals het vaak beter weten hebben we dit advies maar opgevolgd en we zijn er tot nu toe erg blij mee. De Zoe rijdt heerlijk in de bergen met al die slingerweggetjes en zonder het schakelwerk is het heel plezierig rijden.
Dat scheelt

Af en toe vangen we een blik op van de A2 die inderdaad kilometers lang muurvast staat. Zo'n meevallertje konden we na gisteren ook wel goed gebruiken. En de binnendoor routes zien er dan ook nog eens prachtig uit.

De slingerweg bij Andermatt is ook nog eens nét geasfalteerd.

Straks meer updates!




09:41

Bovenop de berg gaf de actieradius meter (GoM) nog 110 km bereik aan. We zijn 
nu een tijdje naar beneden aan het rijden en draaien de A2 weer op. De auto is alweer bijgeladen naar 170km! Echt zo tof dat bijladen tijdens het dalen.

Je legt dus 30km af en al rijdend  'tank'  je er nog even 70km bij! Een netto winst van +100km! Probeer dat maar eens met een benzine auto.

Met 91 km/h rijden en ondertussen bijladen met 19kW..

10:00

We blijven dalen dus de actieradius stijgt nog steeds. Toen we wegreden uit Stans was het bereik 268km. We hebben nu ongeveer 100km afgelegd, dus je zou verwachten dat het bereik nu rond de 168km zou zitten.

Echter de meter geeft nu 233km bereik aan. Waarschijnlijk omdat Stans ook al wat hoger in de bergen ligt en we dus relatief meer gedaald zijn dan gestegen. Ineens wordt het bereik van de Zoë 350km. Mooi hoor!


15:00

Rond 10:15 kwamen we erachter dat het erg druk was bij de grensovergang Zwitserland-Italië in de buurt van Como. De Google maps kaart kleurde donkerrood dus het was zoeken naar een omweg. Gelukkig bood Tomtom uitkomst, die een route voorstelde die 55 minuten sneller was dan de A9 te blijven volgen, met slechts 1 minuutje file.

Het is best interessant om te zien hoe Tomtom Live je ' om de files'  heen leidt en dan op Google maps met live verkeersinformatie te controleren of Tomtom het hetzelfde doet als jij zou doen. (En inderdaad Tomtom stuurt je vaak exact zoals je zelf ook kleine stukjes om zou rijden om files te ontwijken). 

Maargoed, volledig binnendoor over allerlei kleine weggetjes passeerden we een piepklein grenskantoortje en zo piepten we Italië binnen. Na een oerwoud van rotondes konden we daarna weer het filevrije deel van de A9 opdraaien , zo vlak voor Milaan. Rondom Milaan was het nog wel vrij druk maar we stonden gelukkig niet stil. 


Snellader Lodi
Ik had een snellader bij Fidenza op het oog om daar even te lunchen, maar qua actieradius zou het krap worden, dus we stopten na 297km gereden te hebben met nog 9% lading over bij de EVA snellader in de buurt van Lodi. Er kon daar gewoon met de DUE kaart betaald worden, en op die pas staat nog 200kWh tegoed, wat ik had gekregen van Duferco Energia. Nog 5x snelladen dus. Dat komt nu goed van pas. We hadden vrij snel uitgevogeld hoe de lader werkte, gelukkig kon je hem op de Engelse taal instellen want veel verder dan dat "Tessera"  pasje betekent komt mijn Italiaans ook niet ;-). Dus om 13:00 aangesloten en we wisten dat het zeker een uur zou duren. Te voet maar even de omgeving verkennen dan maar. 

De lader stond bij een onbemande benzinepomp en in de buurt leek aanvankelijk alles gesloten te zijn. Maar tot onze verbazing zat er een Grill restaurant een beetje tussen de outlet stores weggestopt, compleet met een barbeque grill, pizza oven, alles erop en eraan. Een heerlijk geaircondiond restaurant om even te lunchen. Soms moet je ook gewoon wat geluk hebben. Ik heb bij Chargemap in de omschrijving maar even toegevoegd dat er een prima restaurantje aan de overkant zit.

Die comments vind ik zelf ook altijd erg fijn, je weet meteen waar je aan toe bent en ze zijn vaak betrouwbaarder dan informatie uit databases. Vooral omdat ze vaak recenter zijn.

Het eten was zó lekker dat we nog wat langer zijn gebleven en pas 14:30 bij de auto aankwamen. Van tevoren in de Renault ZE app even de airco ingesteld op laadpaal-stroom. Hierdoor werden we getrakteerd op een 100% volgeladen heerlijk koele wagen met een actieradius van 309km. 


De laadpaal had 41.3 kWh geleverd las ik op het display. De auto was dus wel echt lekker leeg als je nagaat dat er een 41kWh batterij in zit.

Inmiddels cruisen we ergens in de buurt van Parma op de A1/E35 richting Bologna. Daar verder naar beneden via Florence.


18:40


Ik had het volgende laadpuntje ingepland bij Barberino di Mugello op 248km afstand van Lodi. 

Helaas toch nog weer een half uurtje file meegepakt tussen Bologna en Florence. En hoewel we de hele weg zo'n 23km over hadden op de meter, werd het daar plots vrij bergachtig waardoor we er ineens 5 tekort kwamen. Even billenknijpen dus wel, vooral toen we nog 17km moesten en we nog maar 10 konden volgens de GoM. Maar gelukkig zette de daling precies op tijd in en arriveerden we met maar liefst 6% lading over. Deze snellader is een dubbele, wat meer vertrouwen geeft. En die vorige EVA+ lader deed het ook perfect dus gewoon aansluiten en gaan.

Bij een barretje wat om de hoek zit even wat gedronken en na een half uurtje zaten we op de 59%, (168km) genoeg om de laatste sprint van 93km te overbruggen. Nog 68 km en dan zijn we op onze bestemming. Prima.

Het klimaat begint nu echt te veranderen. Je ruikt de naaldbomen en hoort de krekels, echt thuiskomen weer een beetje. 




En weer verder in DEEL 4 


























Geen opmerkingen:

Een reactie posten