vrijdag 8 juni 2018

TNM: Ja-maar..het is ingewikkeld!


Well... that escalated quickly.

//update 10-06-2018 zie onderaan

Vanmorgen belde ik met The New Motion met een eenvoudige vraag. Ik werd keurig te woord gestaan en kreeg netjes antwoord op mijn vraag.

Mijn vraag was:
Als je met de New Motion laadpas gaat laden op laadpunten van bijvoorbeeld EV-box die op gratis staan ingesteld, moet je dan wél, of niet betalen?
TNM vroeg daarop of ik een paar voorbeeld adressen wilde noemen die ook in de TNM app zelf staan. Daarop hebben we een paar van onderstaande laadpunten op http://my.thenewmotion.com  bekeken.

Foxtrotstraat 9, 7323, Apeldoorn,  EVB-P1406202,  Tarief TNM €0,34 / kWh 
* Chr. Geurtsweg 2, Apeldoorn EVB-P1345142, Tarief TNM €0,32 / kWh

Het antwoord van de TNM medewerkster was heel duidelijk:
Op deze laadpunten betaalt u het tarief zoals in de App genoemd wordt. Dit komt doordat wij een overeenkomst met EV-box hebben en daar zijn vaste tarieven mee afgesproken. Het tarief zoals vermeld in onze app en op My Newmotion is altijd leidend en zal zo ook worden afgerekend.
Ik vermeld meerdere malen netjes dat ik erover ga bloggen en dat ik niet haar naam ga noemen. Ik vraag nogmaals of ze het echt héél zeker weet. Ze vraagt het nog even na, geeft aan het zelf ook wel een aparte situatie te vinden, maar bevestigt duidelijk dat dit wel de feiten zijn zoals het nu is.

Op dat moment vertrouw ik erop dat TNM de waarheid spreekt.

De reactie van TNM op twitter
Voor alle duidelijkheid en niets aan het toeval over te laten: Dit zijn dus géén laadpalen die nergens zijn aangemeld, want die zijn namelijk nooit te vinden in de TNM app. Laadpalen die nergens zijn aangemeld zijn bijvoorbeeld de gratis snelladers van LIDL of laadpalen bij auto dealers die je zonder pasje kunt activeren. Die zijn redelijk zeldzaam en alleen in community-based apps zoals Chargemap en Plugsharing te vinden.

Nee, de laadpunten die ik vanmorgen doorgaf staan allemaal al langere tijd op het 0-euro tarief en zijn met andere laadpassen werkelijk 100% gratis te gebruiken. Ze staan genoemd in de andere apps met feeds van operators en daarbij wordt ook het € 0,00 tarief netjes vermeld.


Diezelfde middag nog stuurt TNM deze uitgebreide reactie op Twitter: (waarvoor overigens dank)


Waarin ze een 180 graden gedraaid antwoord geven op wat ze vanmorgen nog telefonisch aangaven. In het antwoord proberen ze eigenlijk hetzelfde te beweren wat Nuon gisteren deed, namelijk: 

"In de app staan wel gratis laadpunten, maar deze hebben wij voorzien van basis tarieven omdat wij niet vooraf kunnen controleren of deze palen echt gratis zijn". 

Door het gebruik van het woord 'oversimplificatie' wordt tevens de suggestie gewekt dat men het niet begrijpt en er een verkeerd en te eenvoudig beeld wordt geschetst van de huidige situatie. 

Hierop heb ik zes wedervragen voor The New Motion:

1) Waarom staat er bij deze laadpunten in andere apps wél netjes €0,00 euro als tarief? 
(of op zijn minst 'Tarief onbekend' zoals bijvoorbeeld VanDeBron in zijn app doet)

2) Als TNM zélf vooraf het tarief niet juist weer kan geven, hoe kan een consument dan áchteraf controleren of dit een gratis laadpunt was en of deze kosten al dan niet onterecht in rekening zijn gebracht? 

3) Als laden bij deze laadpunten dan tóch gratis is, dan moet er toch wel iemand in Nederland te vinden zijn die hier de afgelopen jaren met een New Motion pas eens geladen heeft? 

4) Is het zo moeilijk om na dergelijke laadsessies het tarief van dit punt op €0,00 te zetten in plaats van op €0,35 per kWh ? Tenslotte zijn jullie de grootste laadpas aanbieder van Nederland, dus als iemand die cijfers heeft dan zijn jullie het wel.

5) Als jullie achteraf pas kunnen zien dat de transactie gratis aan jullie wordt 'doorgezet', waarom vermeld TNM dan uberhaupt vooraf tarieven bij die laadpalen? 

6) Is het toeval of een bewuste keuze dat er geen enkel gratis laadpunt in Nederland in jullie app te vinden is?

Voorlopig ben ik nog niet overtuigd. Bij transparante antwoorden op bovenstaande vragen kan dat uiteraard wel veranderen.  Verder gaan we natuurlijk zien wat de cijfers op de afrekening zullen zeggen. 

//Update 10-06 23:45

Ik heb diezelfde avond nog een paar laadsessies bij dergelijke gratis EV-boxen uitgevoerd met de New Motion laadpas. Nu maar wachten op de factuur en dan zien we hoe het daadwerkelijk op de facturen terecht komt. Als er daadwerkelijk 0 euro staat dan zal ik uiteraard een genuanceerdere post maken. Eerst die factuur maar eens afwachten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten