zaterdag 23 december 2017

Wat te doen tegen laadpaalklevers?

Laadpaal klevers. 


14/16 auto's op een laadplein zijn ICE
Iedereen EV rijder heeft er wel eens mee te maken. Je moet ergens laden en je kijkt in je favoriete app of de laadpaal vrij is. Eenmaal aangekomen staat al een auto op de laadplek. Geen probleem zou je zeggen, soms zijn ze gewoon bezet door een ander die moet laden.Vervelender wordt het als er niet geladen wordt, terwijl jij als BEV bezitter (Battery Electric Vehicle) 100% afhankelijk bent van de stroom. Vooral in gebieden met weinig laadpalen kan dit tot veel irritatie leiden. Tenslotte wordt de toegang tot jouw 'brandstof' geblokkeerd door iemand die niet tankt. Op een benzinestation zou dit direct als onacceptabel worden beschouwd maar op laadplekken is dit helaas vaak de normaalste zaak van de wereld. 


Er zijn vijf soorten laadpaal klevers.

Type 1) De PHEV langparkeerder 

Meestal een berijder van een plugin-hybride electric vehicle (PHEV) zoals de Mitsubishi Outlander. Deze auto kan met een lege batterij nog verder rijden op brandstof . Na 2 uur is de auto volgeladen maar de langparkeerder blijft tóch de hele dag de laadpaal bezet houden. 



Type 2) De langzaamlader die de snellader bezet houdt.

Een auto die niet kan snelladen, meestal plugin-hybrides Zoals bijvoorbeeld deze Mercedes.  Je kunt ze soms wel aansluiten aan een snellader maar zal niet snelladen. Hierdoor houdt je met dergelijke auto zo'n laadpunt veel te lang bezet voor iemand die wel echt 'even' komt snelladen. 



De Politie doet maar wat
Type 3) De ignorant ICE rijder 

ICE staat voor Internal Combustion Engine oftewel verbrandingsmotor. Vaak van het type dat met een dikke Mercedes ook op invalide parkeerplaatsen, op de stoep en langs gele lijnen parkeert.
Vooral als meerdere normale auto's op de laadplekken staan, schamen ze zich nergens meer voor en knallen gewoon hun benzine auto op een laadplek. 



Type 4) De onwetende ICE rijder


Iemand die de borden niet ziet of heeft gezien en snel parkeert op het laatste plekje, wat dan 'toevallig' een laadplek blijkt te zijn. 


Type 5) De "ik heb een laadkabel dus dit is mijn parkeerplek" rijder 

De EV rijder die wel parkeert maar niet laadt.  Deze kom je vaak tegen in gebieden waar je met EV gratis mag parkeren zoals in Utrecht. Nog erger dan ICE's omdat zij de problematiek tenslotte kennen en er bewust schijt aan hebben. Ook bij IKEA komt het vaak voor, de beste parkeerplek, ze sluiten hun kabel aan en lopen weg. De laadsessie wordt niet gestart én de laadpaal is tevens niet meer bereikbaar voor mensen die hem wél nodig hebben.




Uiteindelijk is bovenstaande in veel gevallen een kwestie van waarden, normen, en gedrag. Als je iemand zijn benzine auto ziet parkeren op een laadplek, maak die persoon dan duidelijk dat jij hier graag wilt 'tanken'.  En gebruik ook echt dat woord om duidelijk te maken dat jij daar echt _moet_ staan. Soms reageren mensen niet of asociaal, in dat geval kan je altijd nog andere stappen nemen. Tegen arrogantie is weinig opgewassen behalve je zelf verlagen tot hun niveau. 

Wat kun je er tegen doen?

De politie doet helemaal niets. Het heeft geen prioriteit, als je ze aanspreekt halen ze hun schouders op, zeggen 'de parkeerder blokkeert niemand' en gaan dus zeker niet voor je kijken hoe die auto daar weggehaald kan worden. 

De volgende tips (eigen risico) kun je toepassen. 

Tip 1: Maak altijd een foto of filmpje. Bewijs is alles mocht iets in de volgende stappen problemen opleveren. Voor voorbeelden zie het twitter account @ivebeeniced. 

Tip 2: Kijk of het een elektrisch voertuig is en of deze echt aan het laden is. 

Tip 3: Kijk in de app Social charging of je deze persoon een bericht kan sturen op deze laadplek om hem vrij te maken. 

Tip 4: Bel parkeerbeheer, de gemeente, of schakel de beveiliging van de parkeergarage in. Of toch de politie. Bij de politie kan je aangeven dat je batterij leeg is en dat je er tóch gaat laden omdat je niet verder kunt. Zie ook de volgende tip

Tip 5: Het beste toepasbaar op situaties waarbij er een ICE op de laadplek staat. Deze tip is wel wat radicaler, maar werkt in de praktijk erg goed. Als je laadkabel lang genoeg is, ga achter de auto staan en sluit aan op de laadpaal. Leg een briefje met je 06-nummer achter je voorruit schrijf erop 'Bel me als ik in de weg sta'. Als de eigenaar van de benzine auto weg moet, wordt je vanzelf gebeld. De ICE eigenaar zal hier nooit meer parkeren.

Tip 6: Deze tip is een béétje rancuneus maar werkt ook goed. Staat er een elektrische auto die wél de kabel heeft aangesloten maar de laadsessie bewust niet heeft geactiveerd ? (Bijv. IKEA, gemeente Utrecht) Haal je laadpas dan eens langs de oplaadpaal en start de laadsessie voor hem of haar. Een leuk cadeautje, waarbij je de laadkabel direct vergrendelt en de persoon in elk geval net zolang bij de laadpaal laat blijven als dat jij er bent (zonder jouw pas krijgt de blokkeerder zijn/haar dure laadkabel niet terug). Het kost je een paar euro aan elektriciteit maar de volgende keer zal de parkeerder waarschijnlijk wél gaan laden óf elders parkeren. 

Tip 7: Laat een briefje achter om bewustzijn bij de parkeerders te creëren dat ze in de weg staan en leg een stapel van deze briefjes in de auto.

Tip 8: Bij een commerciele gelegenheid zoals een winkelketen, laat het kenteken omroepen. 

Tip 9: Leg altijd een briefje met een telefoonnummer achter je ruit als je verwacht lang bij de laadpaal te blijven staan. 

Tegen arrogantie is natuurlijk weinig opgewassen. Maar bovenstaande tips kunnen wellicht een beetje helpen. Uiteindelijk gaat het om maatschappelijke acceptatie en bewustwording dat het blokkeren van laadplekken gewoon not-done is. EV rijders parkeren tenslotte ook niet urenlang bij een benzinepomp....



Volledig geblokkeerd

Jeep staat week lang op laadplek


Op deze plekken mag je met je ICE niet parkeren

7 opmerkingen:

  1. Mijn Outlander staat vaak zat langer bij een laadpaal dan strikt noodzakelijk is. Vandaar een briefje met mijn 06 achter de ruit. Als andere (PH)EV rijders dat doen zou het een stuk makkelijker zijn.
    Overigens kunnen PHEV rijders best verder op benzine maar dan betalen we per km bijna het dubbele. Dat plus het feit dat we een PHEV gekocht/leased heben omdat we ook elektrisch willen rijden (maar het niet altijd uitkomt qua bereik/budget) en we met ons beperkt bereik nog veel vaker moeten opladen om dat te halen maakt het extra wrang als er een Tesla een laadpaal bezet houd door er te parkeren en niet te laden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je reactie.

    Ik vrees dat je helaas een uitzondering bent. Maar bij deze heb ik je reactie verwerkt in Tip 9: Leg altijd een briefje met een telefoonnummer achter je ruit als je verwacht lang bij de laadpaal te blijven staan.

    Bedankt voor je bijdrage!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ooit eens deze videoboodschap gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=3xEjCD-1Ths Overigens zit er veel meer nuance in wat hierboven staat.

    Groet, Alex

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Alex, mooie video is dat ja, erg grappig. Raakt wel de essentie van de EV rijder. Als je als ICE rijder een laadplek bezet houdt mag je als EV ook parkeren bij de benzinepomp, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben benieuwd of mensen bepaalde 'templates' hebben voor briefjes om achter de ruitenwisser van de laadpaalklever achter te laten?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij deze:

    A5 http://www.hachmang.net/lader_bezet_kaartje_A3_NL_EN.pdf
    A4 http://www.hachmang.net/lader_bezet_kaartje_A4_NL_EN.pdf


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kunt ook het bedrijf van de oplaadpaal bellen. De medewerkers kunnen een kabel van een niet gestarte sessie aan de paal vastmaken, zodat hij pas na een telefoontje los gaat.

    BeantwoordenVerwijderen